طفره ترامپ از شرکت در جلسه گروه 7 با محور تغییرات اقلیمی

طفره ترامپ از شرکت در جلسه گروه 7 با محور تغییرات اقلیمی
دوشنبه 4 شهريور 1398 - 18:58

ماکرون در توضیح علت عدم شرکت ترامپ در جلسه تغییرات اقلیمی نشست گروه 7 اعلام کرد، رئیس‌جمهور آمریکا درگیر ملاقات‌های دو نفره بود.

العالم - اروپا

همان‌طور که پیش‌تر رسانه ها پیش‌بینی کرده بودند، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه از شرکت در جلسه‌ای با موضوع تغییرات اقلیمی در نشست گروه ۷ خودداری کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»،‌ «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه علت عدم شرکت ترامپ در این جلسه را شلوغ بودن سر رئیس‌جمهور آمریکا در ملاقات‌های دونفره، عنوان کرد.

همچنین ماکرون گفت، ترامپ پیش از آغاز این جلسه اعلام کرد از تلاش‌های گروه ۷ برای مهار آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های آمازون استقبال می‌کند.

رئیس دولت فرانسه افزود: «او در اتاق [جلسه] حاضر نبود اما تیم او حضور داشتند. نباید درباره عدم حضور رئیس‌جمهور آمریکا تفسیری کنید. آمریکا در خصوص تنوع زیستی و حل مشکل آمازون با ما هم‌رأی است».

پیش‌تر رهبران گروه ۷ بر سر اعطای ۲۰ میلیون دلار کمک برای متوقف کردن آتش‌سوزی در جنگل‌ها به توافق رسیدند.

این در حالی است که روز گذشته روزنامه «نیویورک تایمز» طی گزارشی اعلام کرده بود مشاوران ارشد رئیس‌جمهور آمریکا معتقدند که ماکرون تلاش می‌کند با تمرکز بر روی موضوعات مورد اختلاف همچون تغییرات اقلیمی، به مخالفت با آمریکا بپردازد و ترامپ را منزوی کند.

نیویورک‌تایمز گزارش کرد که مقامات ارشد دولت آمریکا بر این باورند، ماکرون با مطرح کردن موضوع تغییرات اقلیمی، درآمد و برابری جنسیتی، به دنبال متقاعد کردن مخاطبان داخلی خود است و این در حالی است که طرف آمریکایی انتظار داشت که این نشست، بیشتر بر موضوعات امنیتی و رکود احتمالی متمرکز باشد.

از طرف دیگر، بلومبرگ به نقل از برخی مقامات آمریکایی گزارش کرد که فرانسه قصد دارد رئیس‌جمهور آمریکا را در خصوص موضوع تغییرات اقلیمی شرمنده کند.

ترامپ، علیرغم مخالفت کشورهای اروپایی، در خرداد سال ۹۶ از توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس خارج شد و در توجیه این امر گفت: «برای تأمین منافع مردم آمریکا، ایالات متحده از توافق اقلیمی پاریس خارج می‌شود».

جلسه تغییرات اقلیمی گروه 7 درحالی برگزار شد که سازمان ملل در خصوص گسترش چشمگیر تعداد پناه‌جویان در نتیجه تغییرات اقلیمی هشدار داده است. همچنین هفته گذشته سران کشورهای حوزه اقیانوسیه نسبت به گرمایش جهانی و بالا آمدن سطح آب دریاهای آزاد هشدار دادند و کشورهای صنعتی را درخصوص زیر آب رفتن سرزمین‌هایشان مورد انتقاد قرار دادند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها