وال استریت ژورنال: تغییرات در دولت سعودی نشانه شکست برنامه‌های توسعه‌محور است

وال استریت ژورنال: تغییرات در دولت سعودی نشانه شکست برنامه‌های توسعه‌محور است
يکشنبه 10 شهريور 1398 - 14:59

یک روزنامه آمریکایی نوشت که عزل و نصب‌های جدید در دولت سعودی و تنزل جایگاه وزیر نفت این کشور، به دلیل شکست برنامه‌های وی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده است.

العالم - عربستان سعودی

شاه سعودی شامگاه روز جمعه در دستوری دست به عزل و نصب‌های جدید در شاکله حکومت زد که بارزترین آن تشکیل وزارت جدیدی به نام وزارت صنایع بود.

پیش از این وزارت صنایع و انرژی در یک وزارت خانه تجمیع شده بود و «خالد الفالح» نیز مسئولیت آن را بر عهده داشت.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، با این تصمیم نقش و جایگاه خالد الفالح به عنوان فردی که سکاندار تغییر و تحول در اقتصاد سعودی و کاهش وابستگی به نفت را بر عهده داشت کاهش یافته است. برخی مسئولان سعودی به این روزنامه گفته‌اند که دلیل تنزل جایگاه وی به علت شکست در پیشبرد برنامه‌های توسعه و اصلاح است.

با این حال، «خالد الفالح» همچنان وزیر انرژی باقی می‌ماند؛ اما وزارت صنایع ابعاد و مسئولیت‌های گسترده‌تری را بر عهده دارد و دولت سعودی «بندر بن ابراهیم الخریف» از بزرگترین مسئولان اجرایی هولدینگ «الخریف» را برای وزارت صنایع برگزیده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت که «خالد الفالح» از همپیمانان اصلی محمد بن سلمان به شمار می‌رود و هنگامی که در سال ۲۰۱۶ وزارت انرژی را بر عهده گرفت، مسئول بخش صنعت و معدن نیز شد؛ اما اکنون ولی‌عهد سعودی او را مسئول کاهش سرعت جذب سرمایه خارجی می‌داند.

با تمامی این‌ها در سلسله هرم قدرت جایگاه او تنزلی نیافته است. خالد الفالح کماکان رئیس هیأت مدیره آرامکو و رئیس هیأت سعودی در سازمان اوپک است.

«بندر الخریف» نیز از ابتدای سال ۲۰۲۰ مسئولیت وزارت صنایع و معادن را بر عهده خواهد گرفت و تا آن زمان «خالد الفالح» جایگاه سابق خود را در دست دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها