اهانت شبکه آمریکایی الحره به مرجعیت دینی عراق و واکنش محافل سیاسی

اهانت شبکه آمریکایی الحره به مرجعیت دینی عراق و واکنش محافل سیاسی
دوشنبه 11 شهريور 1398 - 12:59

محافل سیاسی عراقی اهانت اخیر شبکه تلویزیونی آمریکایی «الحره» علیه نهادها و شخصیت‌های دینی کشورشان را محکوم کرده خواستار اقدامات قانونی دولت علیه این شبکه شدند.

العالم - عراق

به گزارش شبکه تلویزیونی السومریه نیوز، هیئت حشد شعبی عراق بیانیه‌ای درباره گفتمان خصمانه رو به افزایش شبکه‌های داخلی و بین‌المللی صادر و سمپاشی آنها را محکوم کرد چرا که شبکه الحره عراق -وابسته به آمریکا- اخیرا برنامه‌ای با عنوان «فساد دینی در عراق» منتشر کرد که در آن، شخصیت‌های دینی اهل تسنن و تشیع عراق هدف قرار گرفتند.

الحره ادعا کرد که این روحانیون، در مسائل فساد مالی و اداری دست دارند و هیچ کس نمی‌تواند آنان را بازخواست کند.

در این بیانیه آمده است: از چند ماه پیش گفتمان خصمانه رو به افزایش شماری از شبکه‌های داخلی و بین‌المللی علیه ملت و دولت عراق و اعتقادات مردم به‌ویژه از سوی شبکه الحره وابسته به پنتاگون را زیر نظر داریم.

این بیانیه افزود: سیاست خصمانه خبری شبکه الحره و حمله مکرر آن در برنامه‌های خود به چهره‌های سرشناس، شخصیت‌ها، جامعه و دین مبین اسلام سوء استفاده آشکار از آزادی رسانه‌ای در عراق است.

این بیانیه بر حمایت خود از هرگونه اقدام دولتی و بخش‌های ذی‌ربط در هیئت رسانه و ارتباطات و سندیکای روزنامه‌نگاران و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های عراق برای پایان دادن به این موارد قانون‌شکنی و بازخواست مقصران آن خواه افراد یا احزاب یا کشورها تأکید کرد.

شبکه تلویزیونی الحره آمریکا اخیراً نهادهای دینی در عراق را متهم به فساد کرده بود.

هیئت رسانه و ارتباطات عراق نیز اعلام کرد که تدابیر قانونی را علیه کسانی که به نهادهای دینی در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای در عراق اهانت کرده‌اند، اتخاذ خواهد کرد.

در همین حال، ائتلاف فتح در عراق نیز با صدور بیانیه‌ای اهانت شبکه الحره به نهادهای دینی و مرجعیت عالی دینی عراق را محکوم کرد و آن را تجاوزگری آشکار علیه امت اسلامی و دین اسلام و مقدسات مسلمانان و جایگاه شامخ مرجعیت دانست.

این ائتلاف با اشاره به خط‌مشی صهیونیستی شبکه الحره، از دولت عراق خواست تا همه تدابیر قانونی را علیه این شبکه اتخاذ کند.

فراکسیون جریان حکمت ملی عراق به‌ریاست سید عمار حکیم نیز گزارش اهانت‌آمیز شبکه الحره به نهادها و شخصیت‌های مرتبط با مرجعیت دینی در این کشور را یک تعدی آشکار دانست و از هیئت رسانه و ارتباطات عراق خواست تا این شبکه را بازخواست کند و دفاترش در عراق را ببندد.

این فراکسیون با محکوم کردن گزارش اهانت‌آمیز شبکه الحره تأکید کرد که این گزارش مغایر با اصول شفافیت، بی‌طرفی و درستی و خارج از حد و مرز ادب و اخلاق حرفه‌ای و منشورهای خبرنگاری است.

محمد حلبوسی رئیس پارلمان عراق نیز گزارش الحره علیه نهادها و جایگاه مرجعیت دینی در این کشور را محکوم کرد و گفت: مرجعیت دینی در عراق همواره با موضعگیری‌های ملی خود نقش بزرگی در حفظ ثبات عراق و جامعه داشته‌اند.

وی افزود: زمان آن فرا رسیده است که دستگاههای کشور نقش خود در تدوین اصول حرفه‌ای رسانه‌ای در شبکه‌های ماهواره‌ای و کنترل فضای رسانه‌ای را برای جلوگیری از اهانت به نهادهای کشوری و دینی همراه با آزادی نشر اخبار و حقوق رسانه‌ای ملی آزاد فعال کنند.

ائتلاف النصر به‌ریاست حیدر العبادی نیز هرگونه خدشه مستقیم یا غیرمستقیم به جایگاه مرجعیت دینی و نمایندگان و نهادهای دینی فعال را محکوم کرد و گفت: مرجعیت دینی و تشکل‌های وابسته به آن به‌شدت درخصوص سلامت نهادها و طرح‌های خود برای خدمت به ارزشها و شهروندان پافشاری می‌کنند و همواره با رویکرد ملی والای خود در خدمت عراق و ملت آن بوده‌اند.

ائتلاف النصر تأکید کرد: این ائتلاف گزارش شبکه الحره را رد و محکوم می‌کند. ائتلاف النصر همچنین بر این نکته تأکید دارد که رسانه‌ها درباره حقایق بگویند و رسالت رسانه‌ای را حرفه‌ای و بدون غرض‌ورزی انجام دهند.

گفتنیست احزاب، سازمان‌ها و سیاستمداران عراقی ضمن محکومیت گزارش شبکه خبری «الحره» علیه مرجعیت، تأکید کردند باید با چنین اقدامات سازمان‌یافته‌ای برخورد شود.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها