آمریکا: هنوز توافق نهایی با طالبان حاصل نشده است

 آمریکا: هنوز توافق نهایی با طالبان حاصل نشده است
پنج‌شنبه 14 شهريور 1398 - 17:32

پس از آنکه مقامات دولت آمریکا و افغانستان از توافق‌نامه واشنگتن با طالبان ابراز نگرانی کردند، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که تاکنون مذاکرات با طالبان نهایی نشده است و ادامه دارد.

العالم - آمریکا

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه متحدان اروپایی کشورش را درباره توافق صلح با طالبان مطلع کرده است، اما گفت توافق، هنوز نهایی نشده است.

وی به خبرنگاران گفت: مذاکرات در برخی موضوعات همچنان ادامه دارد.

اسپر همچنین افزود درباره موضوع صلح با طالبان با دبیرکل ناتو در اشتوتگارت آلمان گفت‌وگو می‌کند.

بر اساس گزارش «آسوشیتدپرس»، وزیر دفاع آمریکا قرار است روز جمعه در لندن با همتای انگلیسی و روز شنبه با همتای فرانسوی خود در پاریس دیدار کند.

اسپر از پاسخ به سوالات دباره جزئیات از جمله زمانبندی خروج نیروهای آمریکایی طفره رفت و به گفتن جمله «مذاکرات حساسی در حال انجام است»، بسنده کرد.

یکی از سوالاتی که از سوی اسپر بی‌پاسخ ماند، این بود که آیا توافق با طالبان اجازه خواهد داد شمار دیگری از نیروهای مقابله با تررویسم آمریکایی بعد از خروج نیروهای آمریکایی، در افغانستان باقی بمانند.

اسپر همچنین ادامه داد: «نزاع و درگیری‌ها ادامه دارد. آنها (طالبان) حملاتی را صورت می‌دهند. افغان‌ها نیر حملاتی را انجام می‌دهند. ما از حملات افغان‌ها (ارتش) حمایت می‌کنیم. این راهی است که ما فکر می‌کنیم برای پیش بردن امور بهترین است. اگر به توافق درستی برسیم، این یک توافق سیاسی خواهد بود که به نتایج عملی منجر خواهد شد.

به گفته اسپر، تعیین زمان‌بندی جدول خروج آمریکا از افغانستان از سوی طالبان مورد شک و تردید واشنگتن است.

این در حالی است که آخرین دور نهم مذاکره میان آمریکا و طالبان در حالی پایان یافت که واشنگتن اعلام کرد به توافق با این گروه دست یافته است و در صورت موافقت ترامپ در آینده‌ای نزدیک 5 نظامی نظامی خود را از افغانستان خارج خواهد ساخت.

اما به‌نظر می‌رسد مقامات آمریکا و طالبان با دیده شک به این توافق می‌نگرند. به‌طوری که دولت افغانستان با ابراز نگرانی از این توافق‌نامه، خواستار توضیح بیشتری از سوی آمریکا شد.

پس از دیدار خلیلزاد با سران حکومت وحدت ملی افغانستان، «وحید عمر»،‌ مشاور مطبوعاتی اشرف غنی گفت که نماینده آمریکا متن توافقنامه را به اشرف غنی نداده بلکه تنها به وی «نشان» داده است.

از سویی دیگر نیز 9 سفیر پیشین آمریکا در افغانستان درباره این توافق‌نامه به واشنگتن هشدار دادند. این سفرا گفتند آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان باید مشروط به پایان جنگ باشد؛ در غیر آن، تضمین اینکه طالبان – در صورت کاهش حمایت آمریکا از حکومت افغانستان از جنگ دست بکشند، دشوار خواهد بود.

همچنین نشریه تایم امروز گزارش داد که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از امضای این توافق‌نامه خودداری کرده است. به نوشته این نشریه، علت امتناع پمپئو از امضای این توافق وجود خطرهای احتمالی است.

فارس

پربیننده ترین خبرها