درگیری نیروهای امنیتی اردن با معترضان + عکس و فیلم

درگیری نیروهای امنیتی اردن با معترضان + عکس و فیلم
پنج‌شنبه 14 شهريور 1398 - 19:20

معلمان اردنی در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و عدم اجرای تعهدات دولت در قبال آن‌ها دست به اعتراض زدند.

العالم - اردن

اعتراض‌ها در اردن این بار از سوی معلمان این کشور که خواهان بهبود وضعیت معیشتی و افزایش حقوق خود هستند، بالا گرفت و به خشونت کشیده شد.

برخی از معلمان و افراد شرکت کننده در این اعتراض‌ها امروز (پنجشنبه) بعد از وقوع درگیری بین آن‌ها و نیروهای امنیتی اردن علیه «عمر الرزّاز»، نخست‌وزیر این کشور شعار سر دادند و از او خواستند به دلیل بی‌تدبیری و بی‌کفایتی کابینه متبوعش، از سمت خود استعفا کند.

آن طور که استانداری امان، پایتخت اردن گفته است، برپایی اعتراض‌های معلمان قانونی بود و «سعد شهاب»، استاندار أمان مجوز برگزاری این اعتراض‌ها را داده بود. با این حال، گستره دامنه این اعتراض‌ها محدود به معلمان پایتخت اردن نشد و سایر معلمان و مدرسان اردنی از سایر استان‌ها و شهرها راهی پایتخت شدند.

استاندار امان از معلمان معترض خواسته بود اعتراض‌های خود را در میدان مقابل پارلمان برگزار کنند نه در جای دیگر که باعث ایجاد ازدحام و مانع آمد و شد وسایل نقلیه شود.

بعد از گسترش دامنه اعتراض‌ها به سایر مناطق و میادین شهری، استاندار امان از معلمان خواست در چارچوب قانون و بر اساس مجوزهای صادر شده، برای بهبود وضعیت خود و تحقق مطالبات راهپیمایی کنند.

به گفته رسانه‌های اردنی، دولت عمر الرزاز از ترس سرایت اعتراض‌های امروز به سایر شهرها و به منظور ممانعت از وصول سایر معلمان به پایتخت، از صبح امروز شمار زیادی از نیروهای امنیتی را در ورودی‌های شهر امان مستقر کرده است.

این اقدام دولت باعث شد که معترضان و نیروهای امنیتی در برخی نقاط شهر درگیر شده و این نیروها برای پراکنده کردن معلمان معترض، از گازهای اشک‌آور استفاده کنند که بر اثر استنشاق آن، ده‌ها نفر مصدوم شده‌اند.

تداوم این درگیری‌‌ها و نگرانی از تشدید آن و به خشونت کشیده شدن اعتراضات امروز، دولت عمر الرزاز را مجبور کرد که با مدیران دستگاه‌های امنیتی جلسه برگزار کرده و از ضرورت آمادگی دولت برای گفت‌وگو با معترضان سخن بگوید.

با این حال، اتحادیه معلمان اردن به ریاست «ناصر نواصره» اعلام کرده است اعتراض‌های معلمان تا تحقق مطالبات آن‌ها از جمله افزایش حقوق‌ که از تعهدات دولت‌های قبلی است و رسیدن آخرین معلم از استان‌ها به مرکز ادامه خواهد داشت.

فیلم

او از نحوه تعامل دولت عمر الرزاز با معلمان انتقاد کرد و گفت که این گونه تعامل شایسته افرادی که تعلیم دهنده نسل‌ها هستند، نیست و اعتراض مسالمت‌آمیز معلمان اردنی ادامه خواهد داشت.

اردن سال گذشته شاهد چند دور اعتراضات مردمی علیه دولت به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی و ضعف مدیریتی از سوی برخی از اقشار جامعه بود. این اعتراض‌ها باعث شد که «هانی ملقی»، نخست‌وزیر پیشین اردن در پنجم ژوئن (خرداد ۹۷) از سمت خود استعفا کرد و عمر الرزاز، نخست‌وزیر فعلی اردن جای او را بگیرد.

با این حال، اقدامات الرزاز برای بهبود اوضاع اقتصادی مقبول اردنی‌ها قرار نگرفته و کابینه او متهم به کم‌کاری و سوء مدیریت است.

فارس

پربیننده ترین خبرها