کشکول العالم/

والستروم؛ زنی که خیلی به لانه زنبور نزدیک شد!

والستروم؛ زنی که خیلی به لانه زنبور نزدیک شد!
شنبه 16 شهريور 1398 - 21:06

"مارگوت والستروم" وزیر امور خارجه سوئد، دیروز جمعه اعلام کرد که از سمت خود استعفا خواهد داد تا وقت بیشتری را در کنار خانواده اش بگذراند.

العالمکشکول

افراد آگاه به اوضاع سیاسی سوئد و نیز آگاهان به شخصیت وزیر امور خارجه این کشور، درباره عللی که والستروم را به استعفا واداشت و در بیانیه ای مختصر ذکر شد، شک و تردید بسیار دارند.

آگاهان به وضعیت سیاسی سوئد و نیز به شخصیت وزیر امور خارجه سوئد، انتظار داشتند که والستروم از شخصیت های سیاسی سوئدی باشد که آینده این کشور اسکاندیناوی را طی چند سال آینده و حتی در دهه آینده ترسیم کند، زیرا وی را دارای شخصیتی مقتدر و بلندپرواز و دارای جاذبه های بارز می دانند که تلاش می کند تا سوئد، جایگاه خود را نه در سطح اروپا بلکه در عرصه بین المللی پیدا کند و میزبانی مذکرات میان جنبش انصارلله یمن و نمایندگان شبه نظامیان وابسته به عربستان و امارات به منظور متوقف کردن جنگ آمریکا علیه ملت یمن، از جمله تلاش های والستروم برای پیدا کردن جایگاهی برای سوئد در بازی میان ملت هاست.

از زمانی که والستروم سمت وزیر امور خارجه را عهده دار شده است، حدود پنج سال می گذرد، این سال ها برای سوئد به عنوان یک کشور و برای وزیر خارجه اش والستروم ، دستاوردهایی را به دنبال داشته است.

اولین اقدام برجسته ای که وزیر امور خارجه سوئد انجام داده است، به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور در سال 2014 بود که این اقدام، بلافاصله به تنش در روابط این کشور با رژیم اسرائیل منجر شد.

سوئد، همچنین از جنایت های ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل علیه ملت فلسطین به بهانه مقابله با آنچه حملات با سلاح سرد (چاقو)، خوانده می شود، انتقاد کرد و خواهان تحقیق دراین باره شد که آیا اسرائیل، اعدام ها در واکنش به این حملات را بدون محاکمه انجام داده است، این مساله کابینه بنیامین نتانیاهو را به اعتراض نزد سفیر سوئد در تل آویو واداشت و والسترم به عنوان شخصیتی نامطلوب در "اسرائیل" معرفی شد.

ارتش های سایبری رژیم صهیونیستی طبق معمول با تحریک لابی های صهیونیست در اروپا و نقاط دیگر جهان، حملات سختی را علیه والستروم به راه اندخته اند تاجائیکه سخنگوی وی، مجبور شد که بگوید وی از واکنش های نامناسب به خشونت انتقاد کرده و اسرائیل را به اجرای اعدام های بدون محاکمه متهم نکرده است.

والستروم نه فقط به لانه زنبور صهیونیست ها نزدیک نشد، بلکه به لانه زنبور دیگری نزدیک شد که کم خطرتر از لانه اول نیست، موضعی مقتدرانه در قبال سیاست های آل سعود در زمینه حقوق بشر به ویژه محدودیت های علیه زنان و شلاق زدن وبلاگ نویس معارض سعودی و جنگ علیه یمن اتخاذ کرد.

وی از انتقادهای خود از آنچه اقدامات قرون وسطایی سعودی ها نامید، دفاع کرد. پس از این انتقاد، عربستان، بلافاصله سفیر خود در استکهلم را فرا خواند و مواضع والستروم درقبال آل سعود، موجب ضررهای میلیونی به صنایع اسلحه سازی سوئد شد.

پس از این وضعیت، تلاش ها برای بدنام کردن والستروم و اعمال فشار علیه وی آغاز شد و در این میان، ادعاهای مضحکی مطرح شد، از جمله اینکه دادستان کل سوئد که متخصص در زمینه مبارزه با فساد است، دستور داد درباره شک و شبهه مربوط به اقدام والستروم در اجاره یک واحد آپارتمان در استکهلم بدون رعایت نوبت و دریافت این آپارتمان از اتحادیه کارگران شهرداری بدون رعایت اصول اجاره ، تحقیق کنند.

به نظر می رسد که والستروم، فهمیده است که بسیار به دو لانه از خطرناک ترین لانه های جهان نزدیک شده است و وی باید بهای این ریسک را بپردازد. همچنین به نظر می رسد که این بها، بسیار سنگین خواهد بود.

از این رو، والستروم تصمیم گرفت که تا قبل از اینکه خیلی دیر شود، در سکوت عقب نشینی کند. این مساله، نشان دهنده میزان سلطه لابی های صهیونیست و لابی های نفت و سلاح بر مراکز تصمیم گیرنده حتی در میان کشورهای مدعی پیشرفت و کشورهایی است که مدعیند دموکراسی های اصیل در آنجا حاکم است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها