اظهارات عجیب جوبایدن درباره افغانستان درمناظره انتخاباتی/ تعرض نامزد ریاست جمهوری آمریکا به تمامیت ارضی اسلام آباد

اظهارات عجیب جوبایدن درباره افغانستان درمناظره انتخاباتی/ تعرض نامزد ریاست جمهوری آمریکا به تمامیت ارضی اسلام آباد
شنبه 23 شهريور 1398 - 12:38

جو بایدن معاون رئیس جمهوری سابق و از نامزدهای انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا مدعی شد که افغانستان سه کشور متفاوت است که نمی توان آنها را در کنار هم قرار داد.

العالم ـ آمریکا

بایدن در جریان مناظره پنجشنبه شب نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با بیان این ادعا همچنین گفت که کشور پاکستان کنترل سه استان شرقی افغانستان را در دست دارد.

وی همچنین پیشنهاد کرد که نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند و پاکستان پایگاه هایی در اختیار آمریکا قرار دهد تا از آنجا اطمینان حاصل شود که تروریستها بار دیگر از خاک افغانستان برای حمله به آمریکا استفاده نخواهند کرد.

برخی رسانه های آمریکا از جمله "سی ان اس نیوز" نیز این اظهارات بایدن و مورد پرسش قرار دادن تمامیت ارضی افغانستان را تعجب آور توصیف کردند.

بایدن با بیان اینکه با افزایش نیروها در افغانستان (در زمان اوباما) مخالف بوده است، گفت: معنی اعزام نیروی ما به افغانستان این بود که می خواهیم این کشور را یکپارچه نگاه داریم اما این کشور را نمی توان یکپارچه نگاه داشت. این (افغانستان) سه کشور متفاوت است که پاکستان سه استان آن را در مالکیت خود دارد و (شبکه تروریستی) "حقانی" آن را اداره می کند.

معاون اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا افزود: ما با درخواست از پاکستان برای در اختیار گذاشتن پایگاه می توانیم از هدف قرار گرفتن آمریکا در حملات تروریستی از افغانستان جلوگیری کنیم و نیازی به حضور نیروها در افغانستان نداریم و من نیروها را به خانه باز می گردانم.

به گزارش رسانه های آمریکایی، این اظهارات بایدن یادآور اظهارات مشابهی در حدود یک دهه پیش درباره عراق است. بایدن که در آن زمان عضو مجلس سنا آمریکا بود طرفدار تجزیه عراق به سه منطقه خودمختار شیعه، سنی و کردنشین بود. بایدن از طراحان قطعنامه غیرالزام آوری در این زمینه بود که به تصویب سنا هم رسید اما سفارت آمریکا در بغداد هشدار داد هرگونه تلاشی برای تجزیه عراق موجب خشونت و خونریزی بیشتر خواهد شد.

در مناظره پنجشنبه شب نامزدهای دموکرات، "الیزابت وارن" بر تعهد خود برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال اول ریاست جمهوری خود تاکید کرد.

"پیت باگیگیگ" (Pete Buttigieg.) شهردار یکی از شهرهای ایالت ایندیانا و دیگر نامزد دموکرات نیز خواستار پایان دادن به جنگ بی پایان در افغانستان شد و تاکید کرد: تضمین اینکه افغانستان بار دیگر برای حمله به آمریکا مورد استفاده قرار نگیرد، مستلزم تعهد همیشگی برای حضور نیروهای زمینی آمریکا در افغانستان نیست.

به گزارش ایرنا، قرار بود مذاکرات بین افغانستانی ها پس از توافق صلح آمریکا با طالبان آغاز شود اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه گذشته اعلام کرد به خاطر کشته شدن یک سرباز آمریکایی در یک حمله اخیر طالبان در کابل، دستور لغو دیدارهای جداگانه با نمایندگان طالبان و همچنین اشرف غنی رئیس دولت وحدت ملی افغانستان در کمپ دیوید و مذاکرات صلح را داده است. بنا بر گزارشها قرار بود اشرف غنی روز شنبه برای دیدار با ترامپ به آمریکا سفر کند اما این سفر به تعویق افتاد.

پیش از این ۹ دور مذاکره بین آمریکا و طالبان در دوحه قطر برگزار شده و زلمی خلیلزاد نماینده ویژه دولت آمریکا در امور صلح افغانستان گفته بود که توافق نهایی در انتظار تایید ترامپ است.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان یکی از محورهای اصلی گفتگوهای آمریکا با طالبان بوده است.

پربیننده ترین خبرها