زیان روزانه عربستان پس از حملات پهپادی انصارالله و توقف نیمی از تولیدات نفتی آن چقدر است؟

زیان روزانه عربستان پس از حملات پهپادی انصارالله و توقف نیمی از تولیدات نفتی آن چقدر است؟
دوشنبه 25 شهريور 1398 - 16:49

حمله گسترده جنبش انصارالله و ارتش یمن با استفاده از۱۰ پهپاد به ستون فقرات اقتصادی عربستان و حجم عظیم خسارات وارد شده به شرکت غول‌پیکر آرامکو، بی شک مهم‌ترین تحول از زمان آغاز جنگ‌افروزی ائتلاف سعودی- اماراتی علیه یمن است.

العالم ـ گزارش

در حمله پهپادی 4 صبح شنبه 23 شهريور 1398 انصارالله و ارتش یمن به تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در مناطق "بقیق" و "خریص" ، بزرگترین پالایشکاه نفت خام ریاض در بقیق با ظرفیت 7 میلیون بشکه در روز و همچنین تاسیسات نفتی در میدان خریص که محل یک پروژه بزرگ 3 میلیارد دلاری است، هدف قرار گرفت. پروژه 3 میلیارد دلاری خریص از آن جهت حایز اهمیت است که عربستان با اجرای آن درصدد افزایش قابل توجه ظرفیت تولید نفت خود بوده است.

بنابر اعلام رسانه ها، انصارالله میدان نفتی خریص را از فاصله 900 کیلومتری هدف قرار داده که این مساله حاکی از توانایی بالای پهپادهای آنهاست. حمله گسترده یمن به تاسیسات آرامکو همچنین زمانی به وقوع پیوسته که عربستان به تازگی بازاریابی برای فروش 5 درصد از سهام این شرکت را به قیمت 2 تریلیون دلار شروع کرده بود که این حمله بی شک بر میزان مشتریان و قیمت این شرکت تاثیر جدی خواهد گذاشت چرا که براساس رویه های معمول تجاری، سرمایه ترسو است و درجایی که احساس امنیت نکند زمینگیر نخواهد شد تا چه رسد به حملات گسترده نظامی که نیمی ازتولیدات این شرکت را از کار انداخته است.

در پی حملات پهپادی صبح شنبه 23 شهریور ماه 1398 به تاسیسات نفتی عربستان در خریص و بقیق نیمی از تولید نفت خام عربستان یعنی 5 میلیون بشکه در روز متوقف شده که این میزان معادل پنج درصد عرضه جهانی نفت است.

این درحالی است که در تازه ترین ارزیابی ها از خسارات وارد شده به شرکت آرامکو به عنوان ستون فقرات اقتصادی عربستان، شرکت انرژی انگلیسی Aspect اعلام کرده که 18 درصد از تولیدات گاز طبیعی و حدود 50 درصد از تولیدات نفت مایع عربستان سعودی بعد از این حملات دچار اختلال و وقفه شده است با این وجود هنوز از میزان دقیق خسارات این حملات گزارشی منتشر نشده است.

اما با یک حساب ساده اگر قیمت نفت را بشکه ای 60 دلار درنظر بگیریم خسارت وارده به عربستان سعودی فقط از ناحیه توقف صادرات روزانه 5 میلیون بشکه نفت، معادل 300 میلیون دلار در روز می شود که اگر تنها 10 روز این وقفه ادامه یابد چیزی معادل 3 میلیارد دلار می شود، این علاوه برخسارات ناشی از توقف 18 درصد از تولیدات گاز طبیعی، خسارات هنگفت به تاسیسات بزرگترین پالایشکاه نفت خام ریاض در بقیق، خسارت وارد شده به پروژه 3 میلیارد دلاری میدان نفتی خریص و زیان ناشی از کاهش قیمت عرضه 5 درصد از سهام شرکت آرامکو است که 2 تریلیون دلار بر روی آن قیمت گذاری شده است.

ارزیابی کارشناسان حاکی است که با توجه به حجم عظیم خسارات بی سابقه ناشی از حمله پهپادی یمنی ها به تاسیسات شرکت آرامکو، بازسازی آن و بازگرداندن جریان صادرات نفت عربستان به روال قبلی حد اقل هفته‌ها طول خواهد کشید.

با توجه به هدف قرار گرفتن عمق استراتژیک عربستان و خسارات هنگفت به ستون فقرات اقتصادی آن، خبرگزاری رویترز روز یکشنبه 24 شهريور 1398 پیش‌بینی کرد در صورتی که عربستان نتواند در پی حملات پهپادی به تاسیسات نفتی‌اش میزان عرضه را طبق روال سابق برگرداند، بهای این حامل انرژی ممکن است به یکصد دلار برسد.

در همین خصوص گرگ نیومن مدیر اجرایی شرکت انگلیسی اونیکس گفته با ادامه این روند، قیمت نفت به یکصد دلار خواهد رسید. همچنین باب مک‌نالی تحلیلگر شرکت مشاوره‌ای "راپیدان انرژی" در آمریکا خاطرنشان کرده که با ادامه اختلال در عرضه نفت، بهای آن طی یک هفته دستکم ۱۵ تا ۲۰ دلار در بشکه افزایش می‌یابد و طی مدت ۳۰ روز قیمت نفت سه رقمی می‌شود.

از سوی دیگر نیویورک‌ تایمز روز یکشنبه 24 شهریور ماه و یک روز پس ازحملات پهپادی انصارالله، توان پهپادی یمن را چالشی لاینحل برای سعودی‌ها عنوان و خاطرنشان کرد که ریاض با تسلیحات گرانقیمت هم توان مقابله با آن را ندارد.

این روزنامه آمریکایی خاطرنشان کرد که این حملات نه تنها آسیب‌پذیری عربستان سعودی در جنگ علیه حوثی‌ها را برملا کرد، بلکه نشان داد که انجام چنین حملات مهمی تا چه حد کم‌هزینه شده است و دراین خصوص به نقل از یک پژوهشگر ارشد مسائل پهپادی، هزینه ساخت پهپادهای مورد استفاده در این عملیات را تنها ۱۵۰۰۰ دلار یا کمتر عنوان کرده است.

عمق اقدام موفقیت آمیز عملیات نظامی انصارالله و ارتش یمن آنجا آشکارتر می شود که ازسوی یک طرف با امکانات محدود و کمتر تجهیز شده در برابر ارتش یک کشور کاملا مجهز با هزینه ۶۷.۶ میلیارد دلاری صورت گرفته که به لحاظ بیشترین هزینه کرد نظامی، سومین کشور درجهان محسوب می شود.

عملیات پهپادی اخیر انصارالله و ارتش یمن به تاسیسات غول نفتی عربستان که سومین حمله به آرامکو است، بازتاب دهنده راهبرد نظامی یمنی ها در خصوص هدف قرار دادن منافع نفتی عربستان سعودی به عنوان ستون فقرات اقتصاد این کشور در پاسخ به تجاوزگری های متعدد آن می باشد و این درحالی است که برای ائتلاف سعودی دیگر اهدافی برای بمباران در یمن باقی نمانده به طوری که هر از گاهی به ادامه کشتار زنان وکودکان وغیر نظامیان دریمن مبادرت می کند و این جنایات را به عنوان افتخارات نظامی در بوق و کرنا کرده و بازتاب می دهد.

نویسنده: احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها