تحلیل وال استریت ژورنال از دیدگاه های متناقض مقامات آمریکایی در باره حمله به تاسیسات آرامکو

تحلیل وال استریت ژورنال از دیدگاه های متناقض مقامات آمریکایی در باره حمله به تاسیسات آرامکو
دوشنبه 25 شهريور 1398 - 21:27

مقام‌های آمریکایی در حالی مدعی داشتن اطلاعاتی مبنی بر عاملیت ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان هستند که سعودی‌ها اذعان دارند که نتیجه‌گیری آن‌ها متفاوت است.

العالم ـ آمریکا

روزنامه وال‌استریت ژورنال دوشنبه شب در گزارشی به نقل از افراد آگاه نوشت که مقام‌های آمریکایی می‌گویند اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می‌دهد حملات به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی از خاک ایران انجام شده و واشنگتن این اطلاعات را با مقام‌های سعودی در میان گذاشته است.

این در حالی است که به نوشته وال‌استریت ژورنال، مقام‌های عربستانی با اذعان به اینکه به نتیجه‌گیری مشابهی با آمریکایی‌ها درخصوص منشأ این حملات نرسیده‌اند، تاکید کردند که اطلاعاتی که واشنگتن در اختیار آن‌ها قرار داده «قطعی نیست».

در نخستین واکنش به حملات صبح شنبه 23 شهریور ماه 1398 نیروهای مقاومت یمن به پالایشگاه‌های بقیق و خریص در شرق عربستان، «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی مدعی شد که در این حملات از تسلیحات ساخت ایران استفاده شده است.

برخی رسانه‌های غربی و عربی پیشتر گزارش داده بودند که این حمله از جنوب عراق انجام شده اما مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق مجبور به انکار این موضوع شد.
براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، دولت ترامپ به دولت عراق گفت که در این حملات از خاک این کشور استفاده نشده است. مقام‌های آمریکایی در عین حال اظهارات نیروهای یمنی که مسوولیت حملات روز شنبه را برعهده گرفته بودند، رد کردند.
به گزارش ایرنا، جنبش انصار الله یمن، روز شنبه در واکنش به تداوم حملات جنگنده های سعودی به یمن و محاصره چندین ساله این کشور در عملیاتی تحت عنوان "توان بازدارندگی دوم" تاسیسات نفتی و پالایشگاه های بقیق و خریص واقع در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داد.
میدان نفتی بقیق در شرق عربستان سعودی واقع شده که توان تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی سعودی آرامکو عربستان است.۷۰ درصد تولیدات این شرکت نفتی در پالایشگاه‌های بقیق تولید می شود. با این حمله ۵۰ درصد از تولید و صادرات نفت عربستاه به طور موقت مختل شده است.
نیروهای انصار الله همچنین عربستان و نیز امارات را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ تهدید کرده اند.
در پی هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور داد در صورت لزوم و کمبود نفت در بازارهای جهانی از ذخیره سازی های راهبردی نفت کشورش استفاده شود.

پربیننده ترین خبرها