در نشست شورای امنیت مطرح شد؛

هشدار روسیه درباره نتیجه گیری شتابزده درخصوص عامل حمله به آرامکو/ مسکو بر رجوع به قطعنامه ۵۹۸ برای امنیت خلیج فارس تاکید کرد

هشدار روسیه درباره نتیجه گیری شتابزده درخصوص عامل حمله به آرامکو/ مسکو بر رجوع به قطعنامه ۵۹۸ برای امنیت خلیج فارس تاکید کرد
دوشنبه 25 شهريور 1398 - 22:55

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد بار دیگر امنیت منطقه‌ای خلیج فارس را رجوع به قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت دانست و هشدار داد که نتیجه‌گیری شتابزده درباره عامل حمله به پالایشگاه سعودی بی‌ثباتی را افزایش می‌دهد.

العالم ـ اروپا

واسیلی نبنزیا روز دوشنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع یمن برگزار شد، افزود: ما نسبت به حملات ۱۴ سپتامبر که با هواپیماهای بدون سرنشین به تاسیسات بزرگ نفتی عربستان سعودی انجام شد، به شدت نگران هستیم.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: افزایش تهدیدهای نظامی، جست وجوی راه حل های مسالمت آمیز برای مشکل یمن را پیچیده خواهد کرد و این تهدیدها را به درگیری منطقه ای وسیعتری می کشاند. ما از همه طرف ها می خواهیم که خویشتنداری داشته باشند و از وقوع چنین حوادث خطرناکی جلوگیری کنند.

نبنزیا اضافه کرد: همچنین توصیه می کنیم که برای جمع بندی در اینکه چه کسی این حملات را انجام داده است، شتاب نورزیم. این کار به بی ثباتی بیشتر یمن و کل منطقه پر تنش خاورمیانه منجر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مایلیم بار دیگر همه را به قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت فرا بخوانیم که از دبیرکل سازمان ملل متحد می خواهد بر اساس همکاری دولت های منطقه ای برای توسعه معماری امنیتی و اعتماد در منطقه اقدام کند.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد تصریح کرد: بر این اساس، طرح روسیه مبنی بر امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس که دقیقا شرایط درگیری بی پایان را هدف می گیرد و اعتماد و نظارت را افزایش می دهد، بیش از پیش اهمیت می یابد.

نبنزیا تاکید کرد: بار دیگر، از همه طرف های ذینفع می خواهیم که اسناد این طرح را مطالعه کنند و در یک کار جمعی تعامل داشته باشند تا راه حل فی ما بین پذیرفته شده برای مشکلات منطقه ای یافت شود.

جنبش انصار الله یمن، روز شنبه در واکنش به تداوم حملات جنگنده های سعودی به یمن و محاصره چندین ساله این کشور در عملیاتی تحت عنوان "توان بازدارندگی دوم" تاسیسات نفتی و پالایشگاه های بقیق و خریص واقع در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داد.

میدان نفتی بقیق در شرق عربستان سعودی واقع شده که توان تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی سعودی آرامکو عربستان است.۷۰ درصد تولیدات این شرکت نفتی در پالایشگاه‌های بقیق تولید می شود. با این حمله ۵۰ درصد از تولید و صادرات نفت عربستاه به طور موقت مختل شده است.

نیروهای انصار الله همچنین عربستان و نیز امارات را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ تهدید کرده اند.

به گزارش ایرنا، در پی هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور داد در صورت لزوم و کمبود نفت در بازارهای جهانی از ذخیره سازی های راهبردی نفت کشورش استفاده شود.

وی بدون اشاره به این حملات، به طورکلی حمله به اهداف غیر نظامی و تخریب زیرساخت های اجتماعی-اقتصادی را محکوم کرد.

پربیننده ترین خبرها