زین‌العبادین بن علی، رئیس جمهور فراری تونس که‌بود؟

زین‌العبادین بن علی، رئیس جمهور فراری تونس که‌بود؟
پنج‌شنبه 28 شهريور 1398 - 19:21

زین‌العبادین بن علی، رئیس جمهور فراری تونس ساعتی پیش در عربستان سعودی مُرد.

العالم - تونس

زین‌العبادین بن علی 83 با آغاز اعتراضات مردمی به عملکرد حکومت او چهاردم ژانویه سال 2011 از تونس فرار کرد و عربستان سعودی را به عنوان تبعیدگاه خودخواسته انتخاب کرد.

او همان سال به صورت غیابی محاکمه و به دلیل اتهامات متعددی از جمله فساد مالی و شکنجه نیروهای انقلابی در تونس به ۳۵ سال حبس محکوم شد.

پس از آن نیز دادگاه نظامی تونس، بن علی را به اتهام تحریک به قتل انقلابیون به 20 سال حبس محکوم کرد.

تونس در تاریخ 20 فوریه 2011 رسما از عربستان سعودی خواست بن علی را تحویل دهد اما این کشور از تحویل او امتناع کرد.

برکناری از قدرت

برکناری بن علی از قدرت از روزی آغاز شد که جوان سبزی فروشی به نام محمد بوعزیزی که جوان فقیر اما تحصیل کرده بود در اعتراض به مصادره چرخ دستی‌اش از سوی مأموران دولتی خودسوزی کرد. این خودسوزی خشم مردم تونس را برانگیخت. در تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی، (۲۴ دی ۱۳۸۹ خورشیدی) و در پی ناآرامی‌ها و اعتراضات گسترده مردم تونس و کشته‌شدن ده‌ها نفر از معترضان در حمله نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان ضددولتی، زین‌العابدین بن علی ابتدا دولت و مجلس را منحل کرد و سپس از قدرت کنار رفت و جای خود را موقتاً به محمد الغنوشی، نخست‌وزیر سپرد؛ وی به همراه خانواده‌اش به عربستان سعودی گریخت.

تظاهرات گسترده اجتماعی در تونس، ابتدا به خاطر اعتراض به بی‌کاری گسترده، فساد دولتی و افزایش قیمت مواد خوراکی برپا شد و در نهایت حکومت زین‌العابدین بن علی را هدف گرفت.

اموال و دارایی‌ها

دارایی‌های خانواده بن علی تا ۵ میلیارد دلار برآورد شده‌است،زین‌العابدین بن علی متهم است که در بانک‌های سوئیس چندین حساب بانکی مخفی داشته‌است. مقام‌های سوئیسی پس از فرار وی به عربستان سعودی، گفته‌اند که کلیه حساب‌های او مسدود شده‌است.

موجودی نقدی رئیس‌جمهور پیشین تونس در حساب‌های بانکی شخصی‌اش در سوئیس بالغ بر ۵۴ میلیون فرانک (حدود ۴۴ میلیون یورو) است.

«زین العابدین بن علی»، رئیس‌جمهور فراری تونس در تبعیدگاه خود عربستان سعودی مرد.

رسانه‌های تونسی پنجشنبه (۲۸ شهریور) اعلام کردند که زین العبادین بن‌علی پس از درگیری‌ طولانی با بیماری که بر اثر آن به یکی از بیمارستان‌های سعودی منتقل شده بود، مرده است.

پربیننده ترین خبرها