توصیه دبیرکل سازمان ملل برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه

توصیه دبیرکل سازمان ملل برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه
دوشنبه 1 مهر 1398 - 18:38

دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه بر لزوم تشکیل فوری کمیته قانون اساسی سوریه تأکید کرد.

العالم - «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد دوشنبه بر لزوم تشکیل فوری «کمیته قانون اساسی سوریه» تاکید کرد.

«احمد طعمه» رئیس هیأت مذاکره‌کننده معارضان سوریه در مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» (نور سلطان قزاقستان) چند روز قبل اعلام کرد که همه طرف‌ها بر سر همه اسامی اعضای کمیته قانون اساسی توافق کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 با صدور قطعنامه‌ای بر بازنویسی و تدوین مجدد قانون اساسی سوریه تأکید کرده بود. قرار است کمیته قانون اساسی سوریه متشکل از ۱۵۰ عضو باشد که دو سوم آن را دولت سوریه و معارضان و یک سوم را نماینده سازمان ملل در امور سوریه انتخاب کرده‌اند.

آنتونیو گوترش در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: «خوشحالم که توافق دولت سوریه و کمسیون مذاکرات سوریه را برای شکل گیری کمیته معتبر، متعادل و فراگیر قانون اساسی که توسط سازمان ملل در "ژنو" تسهیل می‌شود را اعلام می‌کنم.»

روند مذاکرات صلح سوریه در آستانه، از دو سال پیش با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه با هدف تسهیل حل‌وفصل بحران سوریه شکل گرفت و از آن زمان به آتش‌بس در بخش‌های بزرگی از سوریه منجر شده است.

سه روز پیش نیز دبیرکل سازمان ملل از توافق بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی جدید سوریه خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود که تشکیل این کمیته نهایی شود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که کشورش یکی از اعضای «روند آستانه» است، دوشنبه گذشته گفت که کار بر روی تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه رو به اتمام است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها