تحلیل آسوشیتدپرس از نگرانی های ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل

تحلیل آسوشیتدپرس از نگرانی های ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل
دوشنبه 1 مهر 1398 - 19:13

خبرگزارش آسوشیتدپرس در تحلیلی نوشت: رییس جمهوری آمریکا در حالی امسال در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور می یابد، که سیاست خارجی وی مبنی بر "آمریکا اول"، متحدان واشنگتن را برآشفته وتوافق های چند ملیتی را از سوی آمریکا بی اثر کرده است.  

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش روز دوشنبه این خبرگزاری، در کانون دستور جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای سال جاری، نشست اقلیمی این مجمع قرار دارد که امروز برگزار می شود و انتظار می رود ترامپ غایب آن باشد.

دونالد ترامپ قرار است در نیویورک در نشستی در باره مورد ظلم قرار گرفتن اقلیت های مذهبی بویژه مسیحیان سخنرانی کند.

رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (یکشنبه) در اوج تنش های بین المللی وارد نیویورک شد.

یکی از این تنش ها، مساله روابط وی با اوکراین است. آینده مبهم برگزیت، ‌جنگ تجاری آمریکا با چین، مذاکرات هسته ای متوقف شده با کره شمالی و اقتصاد رو به تضعیف جهانی از جمله موضوعات پیش روی ترامپ است.

اما به نظر می رسد فوریت دارترین چالشی که ترامپ با آن در این مجمع روبرو می شود، ‌ مساله ایران باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ترامپ در این مجمع تلاش خواهد کرد کشورها را به ایجاد ائتلافی علیه تهران متقاعد کند.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه به طور خاص تلاش کرده ترامپ را به بازگشت به توافق هسته ای هدایت کند.

«جان آلترمن» کارشناس مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی در این خصوص گفت: ترامپ باید بر عملکرد متحدان سنتی فائق آید تا آنها را علیه تهدیداتی مشترک متحد کند.

وی افزود: حملات عربستان، مساله ای است که سازمان ملل متحد به آن می پردازد تا قوانینی را برای رفتار بین المللی و فرصت هایی برای اقدام جمعی وضع کند.

مساله اوکراین نیز در برنامه کاری ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با قدرت ظاهر می شود.

حتی یک هفته پیش، دیداری رو در رو بین ترامپ و «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین، تا حد زیادی فکری ثانوی تلقی می شد. اما ترامپ قرار است روز چهارشنبه با زلنسکی دیدار کند، ‌ملاقاتی که فقط چند روز پس از افشاگری در مورد درخواست وی از رئیس جمهوری اوکراین برای تحقیق در مورد فعالیت های پسر «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا در زمینه فساد مالی، انجام می شود.

اشاره ترامپ به مکالمه تلفنی خود با رئیس جمهوری اوکراین درباره جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، به درخواست‌ها برای استیضاح رئیس جمهوری آمریکا دامن زده است.

ترامپ روز گذشته (یکشنبه) قبل از ترک کاخ سفید به مقصد تگزاس و اوهایو گفت ما عمدتا درباره همه اشکال فساد که در اوکراین رخ می دهد، صحبت کردیم.

جنجال ها بر سر رایزنی ترامپ با یک رهبر خارجی در شکواییه یک افشاگر ناشناس مطرح شده که بحث هایی را درباره امکان سوءاستفاده رئیس جمهوری آمریکا از قدرت خود برای اهداف سیاسی برانگیخته است.

ترامپ روز گذشته برای دفاع از خود در برابر اعتراض ها به درخواست وی از رئیس جمهوری اوکراین گفت که مذاکراتش با زلنسکی، ‌ قطعا بی نقص بوده است.

اما دموکرات ها معتقدند که این مساله نشان می دهد که ترامپ برای درخواست کمک خارجی برای فعالیت های انتخاباتی خود، دل و جرات گرفته است.۹۱۰۹

نگرانی های دیگری در جریان حضور ترامپ در مجمع عمومی وجود دارد که یکی از آنها، ‌جنگ تجاری آمریکا با چین است.

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین قرار نیست در این مجمع شرکت کند، ‌ همچنین چند تن از دیگر رهبران مطرح جهانی شامل «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این اجلاس آفتابی نمی شوند.

از جمله کشورهایی که ترامپ قرار است با رهبرانشان در نیویورک ملاقات کند، عراق، هلند، مصر، پاکستان، کره جنوبی و ژاپن هستند. وی همچنین با «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در نیویورک دیدار می کند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا قرار است روز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

وی دو سال پیش، از این لحظه استفاده کرد تا علیه رهبر کره شمالی سخن بگوید و پیونگ یانگ را تهدید به نابودی کند.

ترامپ یک سال پیش زمانی که از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای شرح دستاوردهای دولتش استفاده کرد، ‌همه را به خنده انداخت.

به گفته دستیاران ترامپ، وی امسال بر عزم آمریکا برای حفظ استقلال و حق حاکمیتش به ویژه در مورد موضوعات مرتبط با امنیت ملی تاکید خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها