مقام امنیتی روس: آمریکا درحال انتقال تروریست‌ها به افغانستان است

مقام امنیتی روس: آمریکا درحال انتقال تروریست‌ها به افغانستان است
دوشنبه 1 مهر 1398 - 23:24

رئیس اداره پنجم (اطلاعات تجسسی) سازمان امنیت فدرال روسیه (ف.اس.ب) آمریکا را متهم کرد که اعضای گروهک‌های تروریستی را به افغانستان منتقل می‌کند.

العالم ـ اروپا

«سرگئی بسدا» روز دوشنبه در نشست سران سازمان‌های اطلاعاتی چندین کشور همسایه روسیه گفت: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در انتقال تروریست‌ها و ستیزه جویان از جمله اعضای گروه تروریستی داعش به افغانستان مشارکت می‌کنند.

وی در این نشست که به ریاست سرگئی نارشکین رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه برگزار شد و در آن سران سازمان‌های اطلاعاتی ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، بلاروس و جمهوری آذربایجان شرکت داشتند، نسبت به پیامدهای اقدامات آمریکا در افغانستان هشدار داد.
مقام روس گفت: از این تروریست‌ها برای بی‌ثبات کردن اوضاع مرزهای جنوبی کشورهای عضو جامعه همسود استفاده می‌کنند و در آینده هم برای بی‌ثباتی وضعیت منطقه آسیای مرکزی از آن استفاده خواهد شد.
مقام‌های روس معتقدند که آمریکا از افغانستان برای بی‌ثبات کردن اوضاع منطقه و استفاده از این وضعیت برای رسیدن به اهداف ژئوپلیتیک خود در منطقه آسیای مرکزی و ضربه زدن به کشورهایی همچون روسیه و چین و کنترل ایران استفاده می‌کند.
به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پیشتر به آمریکا نسبت به پیامدهای احتمالی حمایت از گروه‌های تروریستی و افراط گرا در افغانستان هشدار داده بود.
وی افزود: باید از تلاش ها برای استفاده از رویدادهای افغانستان در بازی‌های ژئوپلیتیکی خودداری کرد، زیرا بر سرنوشت ملت افغان و برنامه‌های رفع بحران کنونی اثر منفی می‌گذارد.

وزیر خارجه روسیه گفت: مساله دیگر که اهمیت بیشتری دارد، رویدادهایی است که اخیرا در آسمان افغانستان اتفاق می‌افتد که از سوی آمریکا و متحدانش در ناتو کنترل می‌شود.
وی با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان مجلس افغانستان در مورد پرواز بالگردهای بدون نشان ساخت آمریکا در برخی مناطق تحت کنترل تروریست‌ها و افراط گرایان، افزود: شواهدی وجود دارد که بالگردها مدتی پس از فرود در نواحی تحت کنترل افراط گرایان به پایگاه خود بازگشتند که حامل نظامیان آمریکایی بودند.

پربیننده ترین خبرها