دیدار محتاطانه ترامپ و نخست وزیر نیوزیلند

دیدار محتاطانه ترامپ و نخست وزیر نیوزیلند
سه شنبه 2 مهر 1398 - 11:50

جیسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند که به موضع گیری علیه مواضع رئیس جمهوری آمریکا مشهور بوده سرانجام در نیویورک درحاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل نخستین دیدار رسمی خود را با دونالد ترامپ انجام داد. بحران حادثه تروریستی کرایست چرچ، قانون محدودیت خرید و فروش و تملک اسلحه و ایجاد قرارداد تجارت آزاد میان دو کشور از مهمترین محورهای این دیدار پر احتیاط رهبران دو کشور بود.

العالم - آمریکا

شبکه خبری نیوزیلند هرالد روز سه شنبه گزارش داد: در دیدار ۲۵ دقیقه ای آردرن با ترامپ در نیویورک مسائل مهم امنیتی بین المللی و منطقه ای نیز مطرح شد اما آردرن در مورد اینکه آیا ترامپ از وی در مورد ایران خواسته ای داشته یا خیر توضیحاتی ارائه نکرد.

این رسانه نیوزیلندی تاکید کرد : نکته حائز اهمیت این است رئیس جمهوری آمریکا کاملا تاکید داشته که دیدار وی با آردرن که به عنوان شخصیتی ضد ترامپ مطرح است، برگزار شود.

آردرن در سه سال گذشته با مواضع مختلف ترامپ در مسائل بین المللی از جمله خروج آمریکا از برجام، توئیت های جنجالی وی درمسائل حقوق بشری بخصوص توهین به نمایندگان زن آمریکا وسیاست های نژاد پرستانه ترامپ علیه مهاجران مخالفت آشکاری داشته است.

گفته می شود، این دیدار دو جانبه که بدون حضور رسانه ها در هتل اینترکنتینانتال نیویورک برگزار شده، در فضایی دوستانه انجام شده است.

آردرن پس از دیدارش با ترامپ به رسانه ها گفت که دو طرف دیدگاههای خود را در مورد روابط دوجانبه و مسائل مهم بین المللی مطرح کردند.

وی افزود که دراین نشست در مورد حادثه کرایست چرچ نیز با رئیس جمهوری آمریکا گفت وگو کرده و ترامپ قوانین محدود کننده خرید و فروش سلاح در نیوزیلند را مورد توجه قرار داد.

دولت نیوزیلند پس از حادثه تروریستی ۱۵ مارس سال جاری میلادی علیه مسلمانان که ۵۱ کشته و دستکم ۵۰ مجروح برجای گذاشت، قانون خرید و فروش سلاح را در این کشور اصلاح کرد.

علاوه براین ولینگتون با اجرای طرحی عمومی که تاپایان سال جاری میلادی ادامه دارد، اقدام به خرید سلاح های گرم نیمه خودکار در دست مردم این کشور ، کرده است.

به گزارش هرالد، دولت آردرن تاکنون بیش از ۲۰ هزار قبضه سلاح مختلف را به ارزش ۳۶.۷ میلیون دلار از مردم نیوزیلند خریداری کرده است.

روز ۱۵ مارس سال جاری میلادی ( ۲۵ اسفند ۱۳۹۷)، مهاجمی با سلاح گرم نظامی به دو مسجد در نیوزیلند حمله کرد و جان ۵۱ نمازگزار را گرفت و قریب به ۵۰ تن دیگر را مجروح ساخت.

جیسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند روز ۲۱ مارس، در پی این حادثه اولین لایحه اصلاح قانون منع حمل و نگهداری سلاح‌های نظامی نیمه ‌خودکار و مسلسل را به پارلمان ارائه داد و نمایندگان نیز با اکثریت به آن رای دادند.

تروریست این حادثه «برنتون تارانت» ۲۸ ساله، دارای تابعیت استرالیا است که اکنون به جرم قتل و مجروح ساختن دهها تن در زندان به ‌سر می‌برد.

طبق برآورد پلیس نیوزیلند در این کشور پنج میلیون نفری حدود ۱.۵ میلیون قبضه اسلحه در دست مردم عادی وجود دارد و برآوردها نشان می دهد که به رغم طرح جدید دولت، تاکنون صرفا کمتر از ۱۰ درصد سلاح های ممنوعه تحویل داده شده است. براساس مهلت ارائه شده از سوی دولت نیوزیلند، صاحبان سلاح در این کشور تا روز ۲۰ دسامبر(۲۹ آذر سال جاری) فرصت دارند تا این سلاح ها را به دولت بفروشند و در پایان این فرصت با جرایم مالی روبه رو می شوند.

ترامپ پیشتر با "فرید احمد" تنها بازمانده حادثه تروریستی کرایست چرچ در کاخ سفید دیدار کرده و گفته بود احتمالا قوانین سلاح های گرم نیز در آمریکا تغییراتی خواهد کرد. این درحالی است که رئیس جمهوری آمریکا با هرنوع ممنوعیت قانونی درخرید و فروش و تملک سلاح گرم در این کشور مخالفت کرده بود.

آردرن گفت که ترامپ به نتایج اقدامات نیوزیلند در مورد کنترل سلاح های در اختیار عموم ابراز تمایل نشان داد.

وی درعین حال اظهار کرد که ترامپ دیدگاههای آردرن در مورد مسائل جهانی را با توجه گوش می کرد.

هرالد در گزارش روز سه شنبه خود تاکید کرد: آردرن نگفت که آیا ترامپ از نیوزلند برای فشار علیه ایران درخواست حمایت کرده؟ چرا که واشنگتن تهران را در مورد حمله پهپادها به آرامکو سعودی متهم کرده است.

براساس این گزارش رهبران آمریکا و نیوزیلند در مورد انعقاد قرارداد تجارت آزاد نیز گفت و گو کردند که این موضوع قرار است در ماه آینده توسط مقام های ارشد تجاری دو کشور مورد پیگیری قرار گیرد. در شرایط کنونی روابط دو کشور با مازاد تجاری به نفع آمریکا روبه روست.

نیوزلند برنامه ریزی گسترده ای برای توسعه تجارت خارجی خود با کشورهای مختلف جهان انجام داده و براساس برنامه های اعلام شده این کشوردرصدد است تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیش از ۹۰ درصد توافقات تجاری دوجانبه خود را ساماندهی کند. در این میان آمریکا هم از اهداف ولینگتون برای گسترش روابط تجاری است.

براساس گزارش های رسانه ای به نقل از داده های وزارت روابط خارجی و تجارت نیوزلند روابط تجاری واشنگتن- ولینگتون بیش از ۱۶ میلیارد دلار بوده و آمریکا سومین شریک تجاری نیوزلند است.

اقتصاد افزون بر ۱۸۰ میلیارد دلاری این کشور اقیانوسیه عمدتا به صادرات محصولات تولیدی وابسته است و به همین دلیل دولت این کشور در تلاش است تا از طریق توافقات دوجانبه تجاری شرایط را برای تسهیل صادرات کالا به دیگر کشورها توسعه دهد.

نیوزلند از کشورهایی بود که در سال ۲۰۱۶ پس از خروج آمریکا از توافق تجارت آزاد بین کشورهای دو سوی اقیانوس آرام، اعلام کرد که تمایل دارد این توافق تجاری بدون حضور آمریکا نیز تداوم یابد. آمریکا نیز پس از خروج از این توافق گفت که به رغم لغو این قرارداد درصدد است با کشورها به صورت دوجانبه قرارداد تجاری جدیدی منعقد کند.

برخی رسانه های نیوزیلندی گمانه زنی کردند که احتمالا دونالد ترامپ تا پایان سال جاری از نیوزیلند دیدار خواهد داشت اما واشنگتن و ولینگتون تاکنون این موضوع را مورد تائید قرار نداده اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها