نظرکده/

حمله به ایران؛ تهدید یا آرزو؟

حمله به ایران؛ تهدید یا آرزو؟
سه شنبه 2 مهر 1398 - 21:02

کارشناسان سیاسی نسبت به خطرات تهدید ایران توسط آمریکا بر منطقه هشدار داده و اعلام داشتند ایران دارای بانک اهداف غنی و امکانات زیادی برای فعال کردن دفاع خود علیه هرگونه حمله نظامی است.

العالم نظرکده

تهران نیز اعلام کرد: امنیت منطقه با همکاری کشورها برقرار می شود و دخالت امریکا عامل تنش است و هشدار داد هرگونه حمله نظامی به ایران محدود نخواهد بود و به جنگ فراگیری تبدیل خواهد شد.

برخی کارشناسان استراتژیک نیز بر این باورند " ایران مانع ترس را در مقابله با امریکا شکسته و به دفاع فعال رسیده به این معنا که پاسخش به هر حمله ای برای حفظ آبرو یا ثبت یک موضع نیست بلکه دفاع فعالانه و شدیدی برای مقابله است .

کارشناسان مسائل راهبردی نیز افزودند: 4 هدف راهبردی در منطقه وجود دارد

1- 54 پایگاه نظامی امریکائی و 65 هزار سرباز و افسر مستقر در آن .

2- میادین نفتی

3- گذرگاه های آبی اصلی کانال سوئز، باب المندب یا تنگه هرمز .

4-اسرائیل که پایگاه آمریکا و غرب در خاورمیانه به شمار می رود.

کارشناسان تاکید دارند ایران ومحورمقاومت ثابت کرده اند که توان حمله به این اهداف استراتژیک برای ایجاد دفاع فعال در چندین منطقه و در ابتدا خاک سوریه تا آب های خلیج فارس را دارد.

ناظران سیاسی بعید می دانند دولت امریکا به چند دلیل جرات کند به ایران حمله کند اول اینکه امریکا شاید تصمیم به جنگ افروزی را بگیرد اما پایان آن را عهده دار نخواهد بود.

دلیل دوم برای عدم ورود واشنگتن به جنگ، آگاهی از هزینه گزاف جنگ است زیرا موشک های ایرانی توان حمله به همه اهداف حیاتی امریکا در منطقه به ویژه تاسیسات نفتی و کشتی ها و پایگاههای نظامی امریکا را دارند .

ایران در اقیانوس هند دریای عرب و خلیج فارس و دریای مدیترانه و دریای سرخ و ... حضور دارد.

ناظران معتقدند دلیل سوم برای ممانعت ترامپ از جنگ این است که وی در حال آماده کردن خود برای انتخابات ریاست جمهوری جدید است و اساسا برنامه وی مبتنی برخودداری از جنگ افروزی جدید است و ادعا می کند با جنگ عراق مخالف بوده است.

در همین راستا مردم آمریکا به ویژه نمایندگان کنگره با جنگ مخالف هستند و دلیلش نیز این است که معتقدند حمله به آرامکو، امنیت ملی امریکا را خدشه دار نمی کند.

برخی کارشناسان معتقدند ترامپ؛ جان بولتون را اخراج کرد زیرا وی در صدد انداختن امریکا در 4 جنگ بود و از حمایت نتانیاهو در مقابله با حزب ابی و سفید کنار کشید.

برخی نیز معتقدند پومپئو از شرایط دست نیافتنی ضد ایران عقب نشسته و دولت امریکا در آرزوی دیدار ترامپ و روحانی است .

این در حالی است که برخی آکادمیک ها معتقدند ، شماری از گروه های تندرو محافظه کار ترامپ را به حمله به ایران تشویق می کنند تا قدرت دولت امریکا را در برخورد نظامی با ایران ثابت کرده و بتوانند آراء انتخابات ریاست جمهوری آتی امریکا را از این طریق کسب کنند.

اما دانشگاهیان تاکید دارند ترامپ تمایلی به این گروه ها ندارد و شمار زیادی از نمایندگان کنگره اعم از محافظه کاران و دموکرات ها معتقدند با وی در خودداری از حمله به ایران همراه هستند

نظر شما چیست ؟

آیا آمریکا می تواندحمله محدودی به ایران کند؟

سرنوشت هم پیمانان امریکا در منطقه در صورت حمله به ایران چیست ؟

تهدیدات امریکا مبنی برحمله به ایران چقدر اعتبار دارد؟

پربیننده ترین خبرها