تحلیل روز/

تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه

تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه
چهارشنبه 3 مهر 1398 - 12:03

سرانجام دود سفید از دودکش محل دیدار ولید المعلم رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه و گیر پدرسون فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل به دمشق بیرون آمد تا پایان نشست های تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی را نشان بدهد.

العالم - سوريه

این در حالیست که دستگاه دیپلماسی سوریه توانست دیدگاه خود را که مبتنی بر اصل حاکمیت ملی و مشارکت گسترده همه اقشار ملت سوریه در کمیته قانون اساسی است، به کرسی بنشاند. دولت دمشق اعلام کرده بود که کمیته قانون اساسی مساله ای کاملاً داخلی است و فقط مربوط به ملت سوریه می شود.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد پس از پایان نشست های ولید المعلم و پدرسون در دمشق، اعلام کرد که نشست های تشکیل کمیته قانون اساسی موفقیت آمیز بوده است. پدرسون هم با یک هواپیما راهی نیویورک شد شهری که این روزها میزبان نشست های مجمع عمومی سازمان ملل است تا از آنجا همه جزئیات توافقات خود با دولت دمشق را فاش کند زیرا سازمان ملل موظف به بیان این جزئیات است. خبرها حاکیست که کمیته قانون اساسی سوریه اولین نشست های خود را ظرف چند هفته آینده برگزار خواهد کرد.

نشست های سرنوشت سازی که در دمشق برگزار شد، سرانجام به بسته شدن پرونده تشکیل کمیته قانون اساسی انجامید و در این نشست ها نحوۀ عملکرد این کمیته براساس دیدگاه ها و اصول دولت سوریه تصویب شد و هر مساله ای که به دیدگاه ها و اصول دولت همخوان نبود، پذیرفته نشد. همه امور مربوط به عملکرد کمیته قانون اساسی از جمله نحوه برگزاری نشست ها و روش رأی گیری به تصویب رسید و به احتمال قوی این کمیته حداکثر تا یک سال آینده یعنی تا سال 2020 باید تشکیل شود زیرا سوریه در سال 2021 انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را در پیش دارد اما تنها مشکل آمریکا است تا این کمیته بتواند فعالیت خود را با موفقیت آغاز کند. راه برای تشکیل و آغاز فعالیت کمیته قانون اساسی هموار است ولی کسانی پیدا می شوند که با طولانی کردن زمان جنگ تحمیلی بر سوریه مانع تشکیل این کمیته و آغاز فعالیتش خواهند شد.

از زمان برگزاری سیزدهم دور نشست های آستانه مهمترین اولویت کشورهای تضمین کننده این نشست ها (ایران، روسیه و ترکیه) تشکیل کمیته قانون اساسی بود تا اولین گام در مسیر آغاز مذاکرات سیاسی سوریه و پایان جنگ رسانه ای و نظامی علیه این کشور برداشته شود و موافقت جامعه بین المللی برای پایان این جنگ ها با هدف آغاز فعالیت های سیاسی به دست بیاید. بر همین اساس، انتظار می رفت که دولت سوریه با تشکیل و آغاز به کار کمیته قانون اساسی بی هیچ شک و تردیدی موافقت کند. شاید دوران پیش از تصویب تشکیل کمیته قانون اساسی سخت تر بوده باشد زیرا پیش بینی می شود که تنها مشکل آتی بررسی و تصویب مواد قانون اساسی و سرانجام به همه پرسی گذاشتن پیشنویس قانون اساسی باشد و دولت دمشق هم خواهان به همه پرسی گذاشتن قانون اساسی است.

با حصول توافقات مربوط به تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، منطقه از مشکلات خودساخته و سخت که کار آمریکا و ترکیه است، هر چند موقت نفس راحتی خواهد کشید و توافقات حاصله فرصتی برای مسکو و تهران است تا از آن به عنوان ابزاری برای پیشگیری از مانع تراشی در برابر تشکیل و آغاز به کار کمیته قانون اساسی استفاده کنند و جلوی سنگ اندازی احتمالی آمریکا، ترکیه و بسیاری از کشورهای خودباخته منطقه و جهان را بگیرند.

طبیعتاً تشکیل و آغاز به کار بی درد سر کمیته قانون اساسی سوریه مستلزم میانجیگری و تلاش های پدرسون است تا بتواند خود را به عنوان نمایندۀ واقعی سازمان ملل و پایبند به منشور و مبانی اش نشان بدهد. مساله مهمتر اینکه پدرسون نباید تن به خواسته ها و فشارهای آمریکا بدهد زیرا آمریکایی ها با هر راه حلی که منافعشان را تأمین نکند، مخالفت می کنند و اگر پدرسون اینگونه رفتار نکند، آخرین برگ خود را از دست خواهد داد و در مسیر اجرای مأموریتش به بن بست خواهد رسید. در این اوضاع حساس هیچ اقدامی بجز پیشبرد مساله تشکیل قانون اساسی نمی تواند کمکی به موفقیت مأموریت سازمان ملل در سوریه کند.

حسام زيدان - العالم

پربیننده ترین خبرها