در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل؛

میشل عون:آوارگان خطر جدی برای لبنان هستند

میشل عون:آوارگان خطر جدی برای لبنان هستند
چهارشنبه 3 مهر 1398 - 18:46

رئیس جمهور لبنان در سخنان خود در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به تاثیر مخرب آوارگان برای این کشور گفت: آوارگان خطری جدی برای لبنان محسوب می شوند.

العالم - لبنان

به گزارش النشره، میشل عون رئیس جمهور لبنان در سخنان خود در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به تاثیر مخرب آوارگان و تبعات آن بر لبنان از حیث امنیتی، سیاسی و اجتماعی، اقتصادی گفت: آیا حجم تاثیرات منفی آوارگان بر لبنان از حیث امنیتی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و زیر ساخت و افزایش میانگین بیکاری نیاز به یادآوری است؟

وی افزود: آوارگان خطر جدی بر برنامه تحقق اهداف توسعه پایدار در لبنان است و منجر به پیچیدگی بحران اقتصادی آن است. در عین حال که لبنان به دنبال مقابله با این بحران است از همه رهبران دنیا می خواهم که در راستای بازگشت امن به سوریه کمک کنند. مسئولیت حل بحران آوارگان به لبنان خلاصه نمی شود بلکه مسئولیت بین المللی مشترک است که همگی باید برای یافتن راهکاری برای آن تلاش کنیم و آنهم به شکل فوری.

عون تاکید کرد: جامعه جهانی نمی تواند فقط به حداقل کمک برای آوارگان در مناطقی که هستند اکتفا کند و برنامه های بازگشت امنیت وجود نداشته باشد. شرایط بازگشت آوارگان در کشورشان فراهم است. اوضاع امنیتی در بیشتر اراضی سوریه طبق گزارشها بین المللی امن است. دولت سوریه بارها از بازگشت آوارگان استقبال کرده است. تاکنون حدود ۳۷۰ هزار آواره از لبنان به سوریه بازگشته است و گزارشی از ستم به آنها با سوء رفتار با آنها مخابره نشده است. موضع برخی کشورها و سازمان های بین المللی که به دنبال مانع تراشی در بازگشت آوارگان هستند سئوال برانگیز است به ویژه که آنها از خطرناک بودن اوضاع امنیتی در سوریه سخن می گویند و آوارگان را می ترسانند. در هنگام بروز جنگ در قبرس در سال ۱۹۷۴ بسیاری از قبرسی ها به لبنان آمدند و به محض آتش بس به کشورشان بازگشتند و منتظر راهکار سیاسی نماندند.

وی افزود: در سال ۱۹۴۸ موج آوارگان فلسطینی به کشورها به ویژه لبنان شروع شد و همچنان فلسطینی در اردوگاهها به سر می برند و به امید راهکار سیاسی و اجرای قطعنامه ۱۹۴ از هفتاد سال قبل تاکنون هستند. درباره کاهش خدمات به آژانس آنروا که خدمات به فلسطینی ها می دهد، هشدار می دهم زیرا این فشار اجتماعی و مالی به ما وارد می کند. مخالفت قاطع لبنان با گزند وارد شدن به آنروا را اعلام میکنم.

عون در ادامه به نقض اصول بین المللی از سوی رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: یهودی سازی قدس، شهرک سازی، تصمیم برای الحاق اراضی جدید، معامله قرن را نابود کننده صلح دانست.

وی بر پایبندی لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱ تاکید کرد و گفت: این سبب از بین رفتن حق طبیعی در دفاع مشروع از اراضی و ملت لبنان با همه ابزارهای ممکن نمی شود. مجددا بر حق حاکمیت لبنان بر مزارع شبعا، بلندی های کفرشوبا و شمال غجر اشغالی تاکید می کنم. لبنان اقدام به حفاری نفت و گاز در آبهای منطقه ای خود قبل از سال جاری طبق قوانین و عرف بین المللی خواهد کرد.

رئیس جمهور لبنان درباره اوضاع منطقه هم بیان کرد: منطقه خاورمیانه شاهد جنگ بسیاری بوده است و ملتهای ما تاوان زیادی داده اند.

مهر

پربیننده ترین خبرها