ترس از قدرت نظامی کدام کشور، آمریکا را مجبور به ترک پایگاه العدید در قطر کرد

ترس از قدرت نظامی کدام کشور، آمریکا را مجبور به ترک پایگاه العدید در قطر کرد
دوشنبه 8 مهر 1398 - 09:38

ارتش آمریکا بعد از 13 سال در تصمیمی غیرمنتظره، مرکز فرماندهی مشترک عملیاتهای هوایی خود را از پایگاه العدید قطر خارج و به پایگاهی در ایالت کارولینای جنوبی منتقل کرد.

العالم ـ گزارش

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی در این خصوص نوشته، آمریکا به مدت بیش از 13 سال از پایگاهی در کشور کوچک قطر برای فرماندهی جتهای جنگنده، هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر تجهیزات نیروی هوایی خود در منطقه غرب آسیا استفاده می‌کرد، اما روز شنبه (6 مهر ماه 1398) در حالی که 300 جنگنده آن در مناطق مختلف غرب آسیا از جمله سوریه، افغانستان و خلیج فارس روی هوا بودند، مقر فرماندهی عملیاتهای هوایی "العدید" در قطر را خالی کرد و توسط تیمهایی در پایگاه هوایی "شاو" در کارولینای جنوبی هدایت و کنترل آنها را از 7 هزار مایلی دورتر از خاورمیانه انجام داد.

در همین خصوص تارنمای استار و استریپ که اخبار حوزه نظامی و دفاعی آمریکا را منتشر می کند، با انتشار گزارشی تایید کرد که آمریکا پس از ۱۳ سال مقر فرماندهی عملیات های هوایی خود در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را که از طریق پایگاه نظامی العدید در قطر هدایت می کرد، به یکباره تخلیه و مرکز فرماندهی را به ایالت کارولینا منتقل کرد.

ارتش آمریکا پس از خارج کردن مرکز فرماندهی نیروی هوایی خود از قطر، هم اکنون ناوگان هوایی خود در خاورمیانه و شمال آفریقا را از کارولینا هدایت می کند.

واشنگتن پست گفته این اقدام در بحبوحه تنشها با ایران انجام شده، کشوری که تنها صدها مایل با مرکز فرماندهی هوایی آمریکا در العدید فاصله دارد. همچنین به حوادث اخیر در خلیج فارس از جمله ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط ایران و حمله به نفتکشها و تاسیسات نفتی عربستان سعودی اشاره کرده است.

درهمین حال ژنرال "چنس سالتزمن" گفته عملکردی که این مقر فرماندهی برای عملیاتهای هوایی فراهم می‌کند بسیار حیاتی و اساسی است و ما نمی‌توانیم شاهد نقص در آن باشیم.

فردریک کلمن، فرمانده ۶۰۹ مرکز عملیات هوایی و فضایی ارتش آمریکا نیز در خصوص انتقال مرکز فرماندهی مشترک عملیاتهای هوایی آمریکا از پایگاه العدید قطر به پایگاهی در ایالت کارولینای جنوبی گفته، ایران چندین بار از طریق منابع مختلف قصد حمله به نیروهای آمریکایی را داشته است.

واشنگتن پست به نقل از تحلیلگران نوشته، در صورت یک درگیری با ایران، این احتمال وجود دارد که مرکز فرماندهی عملیاتهای هوایی مشترک مورد هدف قرار بگیرد و تضمین کمی نیز وجود دارد که بتوان از آن دفاع کرد.

با این که هنوز مشخص نیست که آیا انتقال پایگاه فرماندهی عملیاتهای هوایی آمریکا از قطر به داخل خاک آمریکا یک رزمایش برای موقعیت های اضطراری بوده یا این که این انتقال به طور دایم صورت گرفته است، اما بنابر گزارش های منتشر شده از سوی رسانه های آمریکایی و اذعان برخی از مقام های نظامی این کشور، ترس واشنگتن از قدرت نظامی ایران آنها را به این جابجایی و فاصله گرفتن مرکز فرماندهی هوایی از منطقه وادار کرده است.

اذعان به قدرت نظامی ایران از سوی آمریکا درحالی صورت می گیرد که تا پیش از این غربی ها همواره در صدد کوچک نمایی توان نظامی و قدرت دفاعی کشورمان بودند و همواره اخبار و اطلاعات ارایه شده در این خصوص را با ابهام و شائبه منتشر می کردند.

همین خرداد ماه امسال بود که برایان هوک مسئول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که ایران تصاویر مربوط به آزمایش‌های موشکی و جنگنده‌های خود را با فتوشاپ ساخته و تهران را به بزرگنمایی دستاوردهای دفاعی و پنهان‌کاری در این خصوص متهم کرد و در پیامی ویدئویی گفته بود، ایران صحنه‌های پرتاب موشک خود را با فتوشاپ خلق کرده تا به این ترتیب توانایی‌های موشکی خود را به رخ بکشد. همچنین ایرانی‌ها تصاویر هواپیماهای قدیمی را هم دستکاری کرده‌اند تا آنها را به جای جت جنگنده رادارگریز جا بزنند.

حالا کار به جایی رسیده که غربی ها ضمن اذعان به قدرت دفاعی ایران، در اقدامی افراطی حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان از سوی انصارالله یمن را که به قطع 5 میلیون از تولیدات نفتی این کشور منجر شد، به ایران نسبت می دهند و این در حالی است که برای این ادعای خود حتی از ارایه یک برگ سند و مدرک نیز عاجز مانده اند.

اما جدای از اتهامات مطرح شده علیه ایران، آنچه که قابل توجه به نظر می رسد این است که غرب با زبان بی زبانی حالا به قدرت نظامی و توانمندی دفاعی ایران اعتراف دارد و در محاسبات نظامی خود به جد به آن فکر می کند و در صدد فاصله گرفتن از خطرات احتمالی است.

نویسنده: احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها