واشنگتن درباره قدرت‌گیری «القاعده» در شمال غرب سوریه هشدار داد

واشنگتن درباره قدرت‌گیری «القاعده» در شمال غرب سوریه هشدار داد
دوشنبه 8 مهر 1398 - 16:46

مقامات آمریکایی در خصوص افزایش تهدید شاخه «القاعده» در شمال غربی سوریه هشدار داد و مدعی شد که این گروه تروریستی در حال برنامه‌ریزی برای حمله به غرب است.

العالم - سوریه

همزمان با بالا گرفتن تنش میان آنکارا و واشنگتن در مورد سوریه، مقامات آمریکایی در خصوص افزایش تهدید گروه‌های وابسته به «القاعده» در شمال غربی سوریه، یعنی مناطقی که تحت کنترل شبه نظامیان مورد حمایت ترکیه است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

بنا به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، این مقام‌های آمریکایی هشدار دادند که گروه‌های وابسته به القاعده با بهره‌برداری از اوضاع امنیتی آشفته در شمال غربی سوریه، در حال برنامه‌ریزی برای حمله به غرب هستند.

طبق این گزارش، پیدایش جدیدترین شاخه القاعده در سوریه و همچنین فعالیت دیگر گروه‌های وابسته به القاعده در غرب آفریقا، سومالی، یمن و افغانستان، نشان می‌دهد علیرغم مرگ «اسامه بن لادن» رهبر این گروه تروریستی و تحت‌الشعاع قرار گرفتن القاعده در سال‌های اخیر، تهدیدات این گروه تروریستی همچنان پابرجاست.

شاخه جدید القاعده در سوریه موسوم به «حراس الدین»، اوایل سال ۲۰۱۸ بعد از آن تشکیل شد که چندین جناح از یک گروه بزرگتر وابسته به القاعده در سوریه جدا شدند.

این گروه، مرام «سلفی جهادی» دارد و از برجسته‌ترین گروه‌هایی است که بیشترین نزدیکی را با جبهه‌النصره دارد و از درگیر شدن با داعش هم خودداری کرده است.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، آمریکا، حراس‌الدین را یک گروه خطرناک می‌داند. «ناتان سیلز» هماهنگ‌کننده امور مربوط به مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجه آمریکا ماه گذشته درباره این گروه تروریستی و گروه‌های وابسته به آن گفت: «القاعده در چندسال گذشته، راهبردی‌تر و صبورتر شده است. آنها اجازه دادند که داعش تمامی تلاش‌های مبارزه با تروریسم جهان را به سمت خود جذب کند و در عین حال با صبر و حوصله به بازسازی خود پرداختند».

برآوردهای سازمان ملل حاکی از آن است که حراس‌الدین ظاهراً بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ جنجگو دارد که نیمی از آنها جنگجویان تروریستی خارجی هستند.

پنتاگون فرقی بین حرس‌الدین و تحریرالشام قائل نیست و هر دو را القاعده در سوریه می‌داند، اما تحلیلگران آمریکایی به طور خصوصی گفته‌اند که حرس الدین در مقایسه با تحریرالشام، تهدید بزرگتری برای غرب به حساب می‌آیند.

از طرف دیگر، دولت ترامپ نیز تلاش‌های دیلپماتیک و جمع‌آوری اطلاعات علیه حرس‌الدین را افزایش داده است به طوریکه ماه جاری میلادی، وزارت خارجه آمریکا حرس الدین را بعنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد و برای هرگونه اطلاعاتی در ارتباط به سه نفر از رهبران این گروه که سال‌ها در القاعده فعالیت داشتند و به «ایمن الظواهری» رهبر القاعده وفادار هستند، پاداش پنج میلیون دلاری تعیین کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها