مقام آلمانی خواستار اقدام عملی برای حل اختلافات ایران و آمریکا شد

مقام آلمانی خواستار اقدام عملی برای حل اختلافات ایران و آمریکا شد
دوشنبه 8 مهر 1398 - 17:03

سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی حزب سبزها در پارلمان آلمان با اشاره به فراخواندن ایران از سوی کشورهای اروپایی برای گفت وگو با آمریکا، تاکید کرد که فقط حرف زدن اروپایی‌ها در این خصوص کفایت نمی کند.

العالم ـ اروپا

«امید نوری پور» در مطلبی که روز دوشنبه در نشریه فرانکفورتر روندشاو منتشر شد، تاکید کرد: اروپایی ها باید تلاشی بیشتر از آنچه که تا کنون داشته اند، به کار گیرند تا از تنش ها بین ایران و آمریکا بکاهند.
به نوشته سخنگوی سیاست خارجی حزب سبزها در پارلمان آلمان (بوندستاگ)، امید زیادی برای دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک وجود داشت و در این راستا سران سه کشور اروپایی و نیز ژاپن و پاکستان به میدان آمده و دو طرف را به دیدار تشویق کردند. با این حال خودداری آمریکا از پذیرش پیش شرط ایران که همانا لغو تحریم های یکجانبه علیه این کشور بود، موجب شد این میانجیگری ها بی نتیجه بماند.
نوری پور یادآور شد: هر چند گفت وگو به این خاطر که می تواند به طور بالقوه از درگیری جلوگیری کند، قابل ستایش است اما ترتیب دادن چنین گفت وگویی بین دو کشور از سوی اروپایی ها، تلاشی ناکام از سوی آنها بود تا کم کاری خود را در موضوع برجام بپوشانند.
همچنین این موضوع پیچیدگی مناسبات بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا را به وضوح نشان داد. از این رو فقط دعوت از دو طرف برای نشستن پشت میز گفت وگو کفایت نمی کند و اروپا باید جدی تر وارد میدان شود.
به اعتقاد این نماینده بوندستاگ، برای روسای جمهوری دو کشور چنین دیداری دو معنی متفاوت دارد؛ در حالیکه «دونالد ترامپ» این دیدار را راهی برای برون رفت از وضعیت کنونی و آغازی برای مناسبات جدید با ایران می داند، «حسن روحانی» چنین دیداری را نقطه پایان می داند و پیش از آن که در مقابل دوربین ها با نماینده دشمن ۴۰ ساله کشورش دست بدهد نیاز به یک توافق با او دارد.
نوری پور تاکید می کند که ایران و آمریکا برای خروج از بن بست «فشار حداکثری» و «مقاومت حداکثری» باید با هم گفت وگو کنند. در حالیکه بیش از یک سال از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای می گذرد، اروپایی ها زمان کافی داشتند تا با تلاش های دیپلماتیک شرایط گفت وگوی دو جانبه را فراهم آورند. با این حال آنها در چند قدمی یک بحران بزرگ به فکر افتاده اند.
وی همچنین بر لزوم ایجاد یک خط تلفن قرمز بین تهران و واشنگتن به منظور جلوگیری از غلتیدن در یک جنگ ناخواسته، با افزایش شرایط تنش آلود در منطقه تاکید می کند.
نوری پور ادامه داد: در این شرایط بهتر بود که کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه منتظر نتیجه تحقیقات سازمان ملل در مورد عامل حمله به تاسیسات نفتی عربستان می ماندند و بیانیه مقصر بودن ایران در این واقعه را منتشر نمی کردند. درست زمانی که نظم بین المللی به شدت در حال تهدید است، مرکل، مکرون و جانسون با بیانیه خود روند انجام تحقیقات مستقل سازمان ملل را تضعیف کردند.

سران کشورهای اروپایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل طی دیدار با رئیس جمهوری اسلامی ایران از وی خواستند که برای حل اختلافات با ترامپ دیدار کند. با این حال حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شرط این دیدار را لغو تمامی تحریم های ناجوانمردانه علیه ایران عنوان کرد که پس از خروج آمریکا از برجام اعمال شده است.

به گزارش ایرنا، چهارشنبه گذشته همچنین «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با تاکید بر لزوم کاهش تنش در منطقه خلیج فارس، ابراز امیدواری کرد که ایران و آمریکا هر چه زودتر وارد گفت وگوی مستقیم شوند.

وی در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، در گفت وگو با خبرنگاران، از حسن روحانی و دونالد ترامپ رئیسان جمهوری ایران و آمریکا خواست برای تنش‌زدایی در منطقه خلیج فارس هرچه سریع‌تر وارد گفت‌ وگوی مستقیم شوند.

پربیننده ترین خبرها