تحلیل روز/

عبدالمهدی: دست داشتن رژیم صهیونیستی در حمله به نیروهای الحشد الشعبی/ این موضوع به کجا می رسد؟

عبدالمهدی: دست داشتن رژیم صهیونیستی در حمله به نیروهای الحشد الشعبی/ این موضوع به کجا می رسد؟
سه شنبه 9 مهر 1398 - 11:37

نخست وزیر عراق، رسما رژیم صهیونیستی را مسئول حملات به پادگان های الحشد الشعبی دانست.

العالم - يادداشت روز

"عادل عبدالمهدی " تاکید کرد: آمریکا خود اعتراف کرده که شاید رژیم صهیونیستی دست به این حمله زده باشد و نتائج تحقیقات به خوبی بیانگر هدف گیری برخی از پایگاه های الحشد توسط اسرائیل است.

اعلام این خبر، پس از محافظه کاری دولت عراق در اشاره مستقیم به اسرائیل در بیانیه های خود است، علیرغم اینکه رهبران الحشد الشعبی و در راس آنان ابومهدی المهندس 21 اگوست در بیانیه خود بر وجود 4 پهپاد اسرائیلی در ناوگان نیروهای امریکائی برای حملات هوایی به مناطق نظامی عراق تاکید کردند و شاید دلیل این محافظه کاری ها، نداشتن دلائل کافی باشد، اما این مساله با مطالب درز شده از عادل عبدالمهدی در مناسبت های مختلف مبنی بر دستان پشت پرده اسرائیل در این حملات هیچ تضادی ندارد و شاید دلیل این محافظه کاری ها؛ ترس از ضرورت واکنش های دیپلماتیک یا نظامی به این حمله باشد.

بنابراین اقدام دولت عراق در شکستن سکوت خود و عبور از این مانع ،چندین پیامد را به دنبال خواهد داشت:

نخست اینکه عراق با روش دیپلماتیک یعنی شکایت به سازمان ملل و شورای امنیت ، به این حمله آشکار به کشورش و نقض حاکمیت آن پاسخ دهد یا با روش نظامی از خود دفاع کند که گروه های مقاومت عراق از جمله شیخ قیس خزعلی دبیر کل گردان های اهل الحق بدان اشاره کردند که : همه عراقی ها باید با وحدت در برابر این دشمن دیرینه عراق بایستند و دولت نیز در محافل بین المللی اقدامات به سزایی کند .

ائتلاف فتح نیز تاکید کرد : دولت عراق پس از ارائه نتائج تحقیقات و اثبات دست داشتن رژیم صهیونیستی در بمباران پایگاه الحشد الشعبی، با روش های مختلف، حق پاسخگوئی به رژیم صهیونیستی را دارد.

دوم اینکه مساله قابل توجه در اظهارات عادل عبدالمهدی این بود: از خود آمریکایی ها شنیدم شاید اسرائیل دست به این حمله زده باشد و این مساله می تواند دست داشتن و همدستی امریکا و اسرائیل در این حملات را اثبات کند.

بدون شک نقض حریم هوائی عراق بدون آگاهی و هماهنگی قبلی با نیروهای امریکائی حاضر در عراق نبوده و این مسئولیت واشنگتن که با توافق امنیتی عراق مرتبط است را دوچندان می کند زیرا فضا را برای عراقی ها و مطالبه برای لغو این توافق و اخراج نیروهای امریکایی را فراهم می کند کما اینکه تحرکات پارلمانی در این خصوص عملا آغاز شده است.

اما مهم ترین سوال این است که چه چیزی تغییر کرده که علیرغم باور حاکم از ابتدا مبنی بردست داشتن اسرائیل در این حمله ، عبدالمهدی پس از سکوتی طولانی چنین موضع گیری کرده است.

شاید جواب دربالا رفتن آگاهی دولت عراق از تغییر معادله به نفع محور مقاومت و ناکامی طرح های امریکا و اسرائیل است که خواهان تخریب منطقه هستند که در اظهارات عادل عبدالمهدی که هم اکنون میانجی ایران و عربستان است ،منعکس شده است.

وی گفته، بسیاری از شواهد نشان می دهد که هیچ کس جز اسرائیل به دنبال جنگ در منطقه نیست علاوه بر آن ، نخست وزیر عراق بیشتراز قبل به این باور رسیده که امریکا و دست پروده اش اسرائیل با تحریک عناصر خود به دنبال فرصت برای بحران زایی در داخل هستند و حتی اگر درتوان داشته باشند از ایجاد کودتا نیز پروا ندارد که می توان دعوتهای مشکوک برای برگزاری تظاهرات و خشونت های روزهای اخیر را از علائم ان دانست.

ناظران معتقدند فشارهای امریکا بر عراق و حملات رژیم صهیونیستی دو روی یک سکه هستند که دلیل آن نیز تسلیم نشدن عراق در برابر طرح های آمریکا و جانبداری از محور مقاومت است که افتتاح گذرگاه البوکمال میان سوریه و عراق از نمونه های آن است.

نوید بهروز

پربیننده ترین خبرها