برکناری ترامپ؛ آیا دموکرات ها غرور رئیس جمهوری آمریکا را زیر پا می گذارند؟

برکناری ترامپ؛ آیا دموکرات ها غرور رئیس جمهوری آمریکا را زیر پا می گذارند؟
پنج‌شنبه 11 مهر 1398 - 21:19

نمایندگان دموکرات آمریکا  از چند هفته پیش تحقیقاتی برای برکناری دونالد ترامپ  رئیس جمهوری امریکا آغاز کرده اند،فرایندی که همه از دشواری آن خبر دارند اما بدون شک فضای سیاسی امریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

العالم- آمریکا

ایده برکناری از چند ماه پیش در جمع دموکرات ها مطرح شد اما نانسی پلوسی رییس دموکرات ها (به دلائلی مربوط به بازی های سیاسی) این فرایند را به تعویق انداخته است. اخیرا خبرهایی نیز از مکالمه ترامپ با ولادیمیر زلنسکی همتای اوکراینی وی به گوش می رسد که فتح بابی برای این پرونده شده است.

دموکرات ها به دنبال تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین، که به "اوکراین گیت" معروف است و با اشاره به رسوایی "واترگیت" که به برکناری ریچارد نیسکون در سال 1947 انجامید آن را فرصت بزرگی می دانند.

بنابراین مساله مکالمه فقط منحصر به کییف نبود و ترامپ از زلینسکی خواست تا برای تعقیب قضائی جو بایدن و پسرش به گونه ای مداخله کند که وضعیت وی را به عنوان رقیب جدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی، تحت تاثیر قرار دهد. ترامپ پا را فراتر گذراده و گزارش ها حاکی است وی برای تاثیر گذاری بر رقیبان خود خواهان مداخله ایتالیا شده است.

روزنامه دیلی پست نیز اعلام کرد ترامپ ویلیام بار وزیر دادگستری و جان دورهام دادستان آمریکا را برای دیدار با مسئولین بلند پایه سازمان اطلاعات ایتالیا اعزام کرده و دلیل آن نیز سخن گفتن درباره جوزف میفسود بود ،وی نقطه اساسی در مساله مداخله روسیه بود زیرا وی با جرج بابا دوبولوس یکی از اعضای تیم تبلیغات انتخاباتی وی دیدار داشته و اطلاعات و اسنادی را ارائه داد تا هیلاری کلینتون رقیب ترامپ در آن زمان را محکوم کند .

این وقایع به دموکراتها،انگیزه کافی برای آغاز اقدامات جهت برکناری داده است .

بنابراین نقش مهم پلوسی بیشترین تاثیر را بر ترامپ دارد و وی می تواند رئیس جمهوری امریکا را به وحشت بیاندازد ( دانستن این نکته کافی است که ترامپ به همه دشمنان و رقبای خود به جز نانسی پلوسی القاب تمسخر آمیزی داده بود و وی را فقط نانسی خطاب می کند)

در پروسه قوانین آمریکا روند برکناری دشوار است و در ابتدا باید در مجلس نمایندگان تصویب شود که دارای اکثریت دموکرات و پس از آن به مجلس سنا برود که اکثریت کرسی ها در اختیار جمهوری خواه است.

البته ماموریت پلوسی و همکارانش برای قانع کردن اکثریت جمهوری خواهان جهت آغاز تحقیقات و برگزاری جلسات گوش دادن به سخنان ترامپ در قالب اقدامات برای برکناری وی دشوار است.

اما حتی اعلام آغاز اقدامات برکناری و فقط ادامه آن علیرغم باور شکست خوردن آن، جهش مهمی برای دموکراتها پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 است .

هم اکنون نیز دموکراتها بر ساز برکناری ترامپ می زنند که بار سنگینی بر ترامپ و اداره وی شده است.

این در حالی است که دموکراتها در صدد کاهش دادن محبوبیت رئیس جمهوری امریکا هستند که در پروند های خارجی دست و پا می زند و تا کنون به جز دشمنی و تهدیدات پوچ علیه دشمنانش و ناکامی و به خشم آوردن هم پیمانان . خود دستاوردی نداشته است.

می توان گفت آغاز این مساله به شکلی است که برای ناظران سیاست امریکا هیچگونه جذابیتی ندارد.

پس از اوکراین کشورهای دیگری مانند اوکراین و استرالیا شاید کشورهای دیگری هستند که ترامپ آزآنان خواسته تا با مداخله در وضعیت رقبای انتخاباتی تاثیر بگذارند.

با همه این اوصاف باید گفت "خودکرده را تدبیر نیست " .

از روز اول ورود به کاخ سفید هیچ فرصتی برای حمله به دموکرات ها دریغ نکرده است بنابراین آنان نیز فرصتی تاریخی برای پاسخ به ترامپ یافتند و در آرزوی تکرار تاریخ و بازآفرینی صحنه اخراج نیسکون از کاخ سفید برآمدند و برای ترامپ نیز چنین سرنوشتی را می خواهند.

موسوی - العالم

پربیننده ترین خبرها