ادعای جدید درباره حمله به آرامکو: قطر متهم شد!

ادعای جدید درباره حمله به آرامکو: قطر متهم شد!
جمعه 12 مهر 1398 - 19:26

فرماندهی نیروهای نظامی شورای همکاری خلیج فارس روز جمعه با صدور بیانیه ای مدعی شد حوثی های یمن با استفاده از آسمان یکی از کشورهای عضو این شورا به تاسیسات نفنی آرامکو در عربستان حمله کردند.

العالم - عربستان سعودی

خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که فرماندهان نظامی شورای همکاری خلیج فارس بعد از تشکیل یک جلسه با صدور بیانیه ای استفاده از آسمان یکی از کشورهای عضو این شورا (به احتمال زیاد قطر) را برای حمله تاسیسات نفنی آرامکو توسط حوثی ها محکوم کرد.

این گزارش، بیانیه جدید را بیانگر یک تغییر موضع در ادعای قبلی عربستان سعودی و آمریکا علیه ایران ارزیابی کرد و نوشت: "این بیانیه شورای همکاری خلیج فارس درحالی صادر شد که واشنگتن و ریاض پیش از این مدعی بودند حمله مورد نظر ماه گذشته توسط ایران و از نقطه ای در جنوب غربی این کشور (ایران) علیه آرامکو صورت گرفته است، ادعایی که تهران آن را رد کرده بود.

براساس این گزارش، فرماندهان نظامی پنج کشور از شش کشور عضو شواری همکاری خلیج به درخواست عربستان سعودی در ریاض گرد هم آمدند و ضمن محکوم کردن حمله به آرامکو که موجب کاهش تولید نفت عربستان و افزایش قیمت جهانی نفت شده بود، نقض حریم هوایی برخی کشورهای عضو این شورا را نیز محکوم کردند، ادعایی که در عین حال از یک محاسبه آمریکا مبنی بر اینکه موشک ها و پهپادها از آسمان یکی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به سمت شرق به پرواز در آمده و از یمن و یا ایران به سمت عربستان شلیک نشده اند.

آنها همچنین بر حمایت از اقدام های عربستان سعودی برای دفاع از سرزمین خود تاکید و اعلام کردند که حمله به تاسیسات نفتی عربستان و امنیت کشتیرانی، نقض امنیت و ثبات کشورهای عضو شورای همکاری است.

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز شنبه ۲۳ شهریورماه در عملیاتی با عنوان "توازن بازدارندگی دوم "پالایشگاه های "بقیق" و "خریص" وابسته به شرکت نفتی "آرامکو" عربستان را هدف ۱۰ پهپاد خود قرار داد.

دو پالایشگاه بقیق و خریص به ترتیب در ۷۰ و ۲۷۰ کیلومتری ظهران در شرق عربستان و درجنوب خلیج فارس واقع هستند.

در پی این حملات، حدود ۵۰ درصد از صادرات نفت خام عربستان به بازارهای جهانی متوقف شد.

ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها