العبادی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد

 العبادی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد
شنبه 13 مهر 1398 - 05:48

رئیس ائتلاف «النصر» عراق خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام و تشکیل دولت قانونی شد.

العالم-عراق

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف «النصر» روز جمعه در صفحه فیسبوک خود خواستار برگزار انتخابات زودهنگام در این کشور شد.

رئیس ائتلاف النصر در پی اعتراضات چند روزه در عراق گفت که باید انتخابات هر چه زودتر برگزار شود و دولت قانونی تشکیل شود.

العبادی این موضع را ساعاتی پس از مواضع مقتدی الصدر رهبر جریان صدر عراق مبنی بر لزوم استعفای دولت عبدالمهدی اتخاذ کرده است.

رهبر جریان الصدر عراق به رغم حمایت برخی از جریان‌های سیاسی از تلاش‌های دولت این کشور برای ایجاد اصلاحات، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام برای برون‌رفت از حوادث و اتفاقات اخیر شد.

مقتدی الصدر در حالی خواستار استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق شده است که او ساعاتی پیش بعد از توصیه‌های مرجعیت عالی شیعیان که از دولت خواست دست به اصلاحات بزند، اعلام کرد که تا زمان ارائه برنامه اصلاحاتی دولت نمایندگان ائتلاف متبوع او، در جلسات پارلمان شرکت نکنند.

نمایندگان ائتلاف سائرون نیز با درخواست او موافقت کردند و طی بیانیه‌ای از تعویق فعالیت‌های خود در پارلمان عراق خبر دادند.

در حالی که کمتر از سه هفته تا برگزاری مراسم اربعین حسینی در عراق مانده، طی روزهای اخیر، چندین شهر این کشور درگیر تظاهرات مشکوکی شده است.

تظاهرات و اعتراض خیابانی استان‌های بغداد، نجف، کربلا، ذی‌قار، میسان، بابل و بصره، از روزنُهم مهر (اول اکتبر) آغاز شد. از گزارش‌های متعدد رسانه‌های عراقی و همچنین شعارهایی که معترضان در تظاهرات سر می‌دهند، روشن است که خواست اصلی آنان رفع مشکلات اقتصادی و در وهله دوم، مبارزه با فساد سیاسی است. اما از جمله شعارهای بحث انگیز در تجمعات که مورد توجه تعدادی از رسانه‌های عراق نیز قرار گرفته وجود شعاری بود که به بهانه اولویت با اصلاح وضع کشور، مردم را به عدم مشارکت در زیارت اربعین حسینی فرا می‌خواند. در این شعار که بر روی پلاکاردها نوشته شده بود آمده است: «تا ظلم و ستم برداشته نشود، پیاده‌روی به سمت کربلا (در اربعین) جایز نیست.»

با آنکه برخی تظاهرات عراق را که پس از هماهنگی یک ماهه در شبکه‌های مجازی آغاز شده، خودجوش جلوه می‌دهند، اما شواهد نشان می‌دهد که طرح پیشنهادی عربستان به آمریکا در حال اجراست .هر چند برخی در عراق تلاش می‌کنند که اعتراضات را فاقد رهبر سیاسی نشان دهند و بگویند مستقل و کاملا مردمی است، اما به دلیل برخی نشانه‌ها، قطعا خودجوش نیست به چند دلیل:

۱- اوضاع نابسامان معیشتی و اقتصادی که علت اعتراض‌ها معرفی شده، پدیده نوظهور و تازه‌ و یکباره‌ای نیست که سبب انفجار خشم مردم شود.

۲- افشاگری رهبر جنبش مقاومت عصائب اهل الحق بیش از یک ماه پیش. چهارم شهریور ماه (26 اوت) قیس الخزعلی در دیداری رسانه‌ای گفت، برخی جریان‌های داخلی سیاسی عراق با قدرت‌های خارجی در حال تدارک تظاهرات‌هایی هستند چون از سیاست خارجی عراق ناراضی‌اند. مشکل در «معامله قرن» است. مطلوبشان این است که این دولت را مطیع خود کنند... بنابراین در عراق ما دوباره شاهد تظاهرات خواهیم بود.

۳- شروع دعوت‌ها برای تظاهرات و اعتراض، از یک ماه پیش در شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی آغاز شده و عموم کسانی که دعوت‌های تند و تحریک‌آمیز داشته، به نوعی بعثی یا مرتبط با حزب بعث بوده‌اند. با آغاز تظاهرات‌ها، رغد صدام، دختر دیکتاتور معدوم بعثی عراق، در توییتی از این اعتراض‌ها حمایت کرد و آنان را «نسل قادسیه» خواهند و نوشت «کل عراق با شماست» و «خدا شهدای ما را رحمت کند».

از سوی دیگر، روزنامه لبنانی «الاخبار» به نقل از منابع آگاه تظاهرات‌های خشونت‌آمیز در برخی شهرهای عراق را سناریوی جدید آمریکا، انگلیس و عربستان برای تحریک به فتنه و آشوب در عراق و سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ یمن دانست.

«الاخبار» در گزارشی با عنوان «آشوب در عراق: واشنگتن به فتنه لبخند می‌زند» تظاهرات‌های خشونت آمیز در برخی شهرهای عراق را تکرار سناریوی فتنه‌ای دانست که توسط آمریکا کلید خورده است. در این گزارش آمده است: شهرهای عراق چند روزی است شاهد تظاهرات جوانانی است که خواسته‌هایشان بر حق است، اما از رهبری مشخص برای مدیریت اعتراضاتشان برخوردار نیستند. از همین رو این سوال مطرح می‌شود که واقعا چه کسی مردم را برای ریختن به خیابان‌ها تحریک کرده است و در حال حاضر به دنبال چه هستند.

به عقیده نویسنده، انگیزه‌های زیادی برای اعتراضات عراق وجود دارد. ابزارهای آن هم آماده است، اما به نظر می‌رسد زمان آن با شکست‌های عربستان در یمن در ارتباط است وبا تلاش‌هایی که ریاض طبق توافق با آمریکایی‌ها برای منحرف کردن افکار عمومی از شکست در یمن بکار گرفته است.

این روزنامه افزود: بنابراین هدف از اعتراضات عراق، به فراموشی سپردن حمله به «آرامکو» و شکست در نجران و منحرف کردن نگاه‌ها به سمت سرکوب تظاهرات‌کنندگان توسط عبدالمهدی است. اگر اعتراضات عراق به همین روند ادامه یابد به درگیری بزرگی منجر می‌شود که هرج و مرج به همراه خواهد داشت یا اینکه عبدالمهدی نخست وزیر باقی خواهد ماند که این امر زیان سنگین جدید برای محور سعودی-آمریکایی است. بنابراین باید منتظر ماند و ببینیم تحرکات آتی چه اندازه خواهد بود که البته به اندازه دامنه آن دولت هم گام‌های خود را بلندتر خواهد برداشت.

الاخبار در ادامه گزارش داد که با وجود اینکه مطالبات مردم عراق برای مبارز با فساد و بهبود وضعیت معیشتی، محل اهتمام دارد، ولی «آنچه این روزها در بغداد و استان‌های جنوبی در حال رخ دادن است، ظاهرا بیشتر، عملی شدن طرح آمریکا برای بهره‌برداری از این مطالبات است».

پربیننده ترین خبرها