تحلیل روز/

نقش مداخلات خارجی در انتخابات تونس

نقش مداخلات خارجی در انتخابات تونس
شنبه 13 مهر 1398 - 11:55

مسئله انتخابات و رقابت کمپین های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و پارلمانی هر کدام در خط خود، این روز ها بر فضای جامعه تونس سایه افکنده و هم اکنون همه چیز در این کشور تحت تاثیر این فضای انتخاباتی است.

العالم-تحلیل روز

مسئله انتخابات و رقابت کمپین های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و پارلمانی هر کدام در خط خود، این روز ها بر فضای جامعه تونس سایه افکنده و هم اکنون همه چیز در این کشور تحت تاثیر این فضای انتخاباتی است در همین حال کشورهای منطقه ای و خارجی که از دیر باز تونس برای آنها ارمغان آور منافع اقتصادی و سیاسی بوده است و توجه ویژه ای به این انتخابات دارند.

طی ماه های اخیر تونس شاهد درگیری های سیاسی شدیدی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بوده است اما آنچه که با نزدیک شدن قطار انتخابات به ایستگاه پایانی بیشتر نمود پیدا می کند، مداخلات خارجی در این انتخابات است، مداخلاتی که با صرف هزینه های هنگفت جهت تاثیر گذاری در جلب آراء همراه است و شاید بتوان گفت این دوره از انتخابات از مهمترین دوره هایی است که مسائل مالی و رسانه ها در آن نقش مهمی را در جلب آراء ایفا می کنند.

تصمیم "یوسف الشاهد" نخست وزیر و رئیس حزب تحیا تونس مبنی بر چشم پوشی از تابعیت فرانسوی اش، جارو جنجال زیادی را در خصوص میزان روابط شبهه ناک وی با مسئولان فرانسوی برانگیخت، با این حال وی همچنان تمام اتهاماتی که در این خصوص بر وی وارد می شود را رد می کند و تاکید دارد که اعطای تابعیت فرانسوی به وی در شرایط خاصی صورت گرفت به دنبال فعالیت الشاهد در سفارت آمریکا در تونس طی سالیان دراز، اتهاماتی درخصوص ارتباطات شبهه ناک وی با آمریکا نیز بر وی وارد شده است.

از سوی دیگر "مهدی جمعه" نخست وزیر پیشین و دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز درخصوص روابط شبهه ناک خود با فرانسه در تیر رس اتهامات قرار دارد چرا که گفته می شود با شرکت توتال فرانسه قراردادهایی را به شکل غیر قانونی منعقد کرده است.

"عبدالکریم الزبیدی" دیگر نامزد انتخابات نیز که به دور دوم راه نیافت، به دلیل انعقاد توافقنامه و قراردادهایی با وزارت دفاع آمریکا که منجر به گسترش فعالیت های نظامی و امنیتی آمریکا در تونس به بهانه مبارزه با تروریست شده است نیز مورد اتهام روابط شبهه ناک با آمریکا است.

"عبدالفتاح مورو" نامزد جنبش النهضه تونس نیز که دارای تابعیت سعودی است، مورد اتهام روابط نزدیک با عربستان است، همچنین اتهاماتی درخصوص دریافت حمایت های مالی و رسانه ای از قطر و حمایت های تجاری و اقتصادی از ترکیه نیز بر وی وارد شده است.

به رغم آنکه بازیگران بین المللی و منطقه ای در تحولات تونس نقش دارند، اما تحلیلگران معتقدند که اروپا و در راس آن فرانسه و همچنین رژیم صهیونیستی از خطرناک ترین و پر تاثیر ترین بازیگران بیگانه در تحولات تونس هستند.

درگیری فرانسه و ایتالیا درخصوص پرونده "نبیل القروی" نامزده راه یافته به دور دوم انتخابات که به جرم فساد مالی و پولشویی در زندان است یکی از نمونه های مداخلات خارجی در این انتخابات است، از این رو که در حالی که ایتالیا تاکید دارد که القروی حق دارد کمپین انتخاباتی خود را از زندان اداره کند و در این خصوص به مقامات تونس اعمال فشار می کند، فرانسه به یوسف الشاهد اعمال فشار می کند که وی را در زندان نگاه دارد تا اتهامات وارده بر وی در دادگاه بررسی شود اما پرونده القروی پس از فاش شدن حمایت های برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، برخی کشورهای اروپایی و همچنین رژیم صهیونیستی از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهوری آتی تونس و همچنین دستیابی حزبش (قلب تونس) به آراء حداکثری در انتخابات پارلمانی، به سرعت پیشرفت کرد.

"ریاض الشعیبی"، از رهبران سابق جنبش النهضه مطلب مفصلی را درباره ماجرای نبیل القروی، منتشر کرده است با عنوان "ماجرای کامل پولشویی .. این همه ماجرا نیست" و در تشریح ابعاد مختلف این موضوع گفت که وضعیت مالی شبکه تلوزیونی "نسمه" پس از تقویت و رشد حزب "نداء تونس" بهبود چشمگیری یافت. این شبکه تلوزیونی در لوکزامبورگ ثبت شده است و پول هنگفتی در این کشور صرف این شبکه می شود. قروی با این پول ها برنامه ها و سریال هایی را از سه شرکت در تونس که متعلق به خودش است خریداری می کند. به عبارتی شبکه نسمه متعلق به قروی است خدماتی را از قروی می خرد و به او می فروشد و هر ماه یک موسسه ای به ریاست یک فرد فلسطینی و با سرمایه گذاری امارات، مبلغی بیش از دو میلیون دلار به حساب این شبکه واریز می کند.

الشعیبی در ادامه تاکید کرد که اقدامات القروی به ضرر امنیت ملی تونس است.

پایگاه لابینگ المانیتور نیز اخیرا فاش کرد که القروی قراردادی به ارزش یک میلیون دلار با شرکت دیکنز اند مادسون Dickens and Madson) ) که مقر آن در کانادا است و توسط یک اسرائیلی که کارمند سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی است اداره می شود بسته است، عقد این قرارداد جهت اعمال فشار به آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل جهت راهیابی وی به ریاست جمهوری تونس بود. بر این اساس، این قرارداد در 19 اوت 2019 منعقد شده و نزد وزارت دادگستری آمریکاست.

به موجب این قرار داد شرکت دیکنز اند مادسون به ریاست آری بن میناشی متعهد به فراهم کردن مقدمات جلساتی با دونالد ترامپ و دیگر مسئولان آمریکایی و همچنین جذب حمایت مالی پوتین با هدف پیروزی القروی در انتخابات ریاست جمهوری، شده است.

بن میناشی کارمند سازمان جاسوسی رژیم صهیوینیستی و تاجر اسلحه است که چندی پیش دولت کانادا خواستار انجام تحقیقاتی درخصوص عقد قراردادی توسط بن میناشی با دولت نظامی انتقالی سودان به ارزش شش میلیون دلار شد.

افشای این سند در تونس موجی از خشم و انزجار را در میان هواداران پیشین القروی به وجود آورد و باعث شد که در دستگاه قضایی تونس پرونده جدیدی علیه وی باز شود و یوسف الشاهد نیز با بیان این که کار القروی به جایی رسیده است که از نهادهایی که توسط اسرائیلی ها و سازمان جاسوسی اسرائیل اداره می شود کمک می گیرد، این سند را بسیار خطرناک توصیف و تاکید کرد که درخصوص این پرونده حزبش بار دیگر از القروی در دادگاه شکایت خواهد کرد.

در هر صورت تونس در این روزها بیش از پیش شاهد سناریوهایی است که در کمین تحقق روند دموکراتیک تونس است مشابه آنچه که در لیبی و مصر اتفاق افتاد.

محمد علي الماجري

پربیننده ترین خبرها