ترکیه: به خاک دیگران چشم طمع نداریم

ترکیه: به خاک دیگران چشم طمع نداریم
دوشنبه 15 مهر 1398 - 10:34

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه به دنبال اعلام رجب طیب اردوغان مبنی بر قریب الوقوع بودن عملیات نظامی در شمال سوریه و واکنش های صورت گرفته تاکید کرد: ترکیه به خاک کشورهای دیگر چشم ندوخته است.

العالم ـ ترکیه

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در پیام توئیتری خود با بیان این که ترکیه چشم طمع به خاک دیگران ندارد، افزود: از تأسیس منطقه امن در چارچوب تمامیت ارضی سوریه دو هدف را پیگیری می‌کنیم؛ تأمین امنیت مرزهای کشورمان از طریق پاک کردن عناصر تروریستی و بازگرداندن پناهجویان سوری به وطن خود.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تأکید کرد که ترکیه مصمم به تأسیس منطقه امن ( در شمال سوریه ) است.

رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه (13 مهر ماه) از آغاز قریب الوقوع عملیات نظامی در شمال سوریه علیه کردهای این کشور خبر داده بود.

در همین حال روزنامه "رای الیوم"،‌ به دنبال سخنان تهدیدآمیز روز شنبه (13 مهر ماه 1398) رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای حمله به شرق فرات، نیروهای وابسته به حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) نیمه شب شنبه ضمن اعزام نیروهای نظامی به مناطق تحت سیطره‌اش در شمال سوریه، مقادیر زیادی تجهیزات و ادوات نظامی به این منطقه منتقل کرد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهوری آمریکا و ترکیه شب گذشته ( چهاردهم مهر ) در یک تماس تلفنی درباره طرح منطقه امن در شمال سوریه گفت‌ وگو کردند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه یکشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اردوغان در این گفت وگو اظهار کرد که ایجاد منطقه امن، اقدامی کلیدی برای از بین بردن تهدید پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و فراهم کردن شرایط بازگشت آوراگان سوریه به کشورشان است.

این بیانیه حاکی است که ترامپ، اردوغان را به آمریکا دعوت کرد و دو طرف توافق کردند تا ماه آینده در واشنگتن دیدار کنند.
کاخ سفید اعلام کرد که ترکیه بزودی در شمال سوریه دست به عملیاتی نظامی خواهد زد که آمریکا در آن مشارکت نخواهد داشت.

همچنین «استفانی گریشام» سخنگوی کاخ سفید دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ترکیه بزودی عملیات خود برای حمله به شمال سوریه را که از مدتها پیش برنامه‌ریزی کرده بود، آغاز خواهد کرد.

وی افزود: نیروهای مسلح آمریکا از این اقدام حمایت نمی‌کنند و در آن نیز مشارکت نخواهند داشت. نیروهای آمریکایی پس از شکست دادن کامل داعش، دیگر در آن منطقه حضور نخواهند داشت.

در زمان حاضر بیش از یکهزار نیروی آمریکایی در شمال شرق سوریه حضور دارند. این نظامیان با «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه همکاری نزدیکی داشتند. یگان‌های مدافع خلق نیروهای کُرد هستند که ترکیه، آنها را وابسته به پ.ک.ک و تروریست می‌داند.

به گزارش ایرنا، ترکیه مدتهاست که در حال رایزنی با آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه است. مقام‌های نظامی ترکیه و آمریکا هفتم ماه اوت (۱۶ مرداد) در مورد طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیدند. آنکارا مدعی است که هدف از این اقدام، ایجاد منطقه‌ای امن برای بازگرداندن آوارگان سوری از ترکیه به کشورشان است.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه هفته گذشته در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود «مارک اسپر» اعلام کرد که اگر ایالات متحده در ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه تعلل کند آنکارا در این زمینه همکاری با آمریکا را متوقف خواهد کرد.

رئیس جمهوری ترکیه نیز روز شنبه از آغاز قریب الوقوع عملیات نظامی در شمال سوریه علیه کردهای این کشور خبر داد. در حالی که کردهای سوریه از ارسال نیرو و تجهیزات نظامی به شمال این کشور برای مقابله با حمله احتمالی ترکیه خبر دادند.

نیروهای موسوم به «ارتش آزاد سوریه» (نزدیک به ترکیه) نیز اعلام کردند؛ آمادگی شرکت در این عملیات در کنار نیروهای ترکیه را دارند.

پربیننده ترین خبرها