نظرکده/

آیا اقدام عربستان برای مذاكره با دو عملیات "آرامکو و نصرمن الله" ارتباطی دارد؟

آیا اقدام عربستان برای مذاكره با دو عملیات
سه شنبه 16 مهر 1398 - 19:32

چند روز پس از پیشنهاد صلح یمن توسط مهدی المشاط رییس شورای عالی سیاسی یمن ،عربستان اعلام کرد آتش بس یمن را به صورت جدی بررسی می کند و هم چنین از طریق طرف سوم با المشاط ارتباط برقرارکرده است.

العالم _ نظرکده

آیا استقبال عربستان از ابتکار یمن، فقط یک مانوراست ؟ و پس از دو حمله آرامکو و نصرمن الله به دنبال خریدن وقت است؟

آیا با توجه به ادامه حملات، ابتکار یمن ادامه خواهد ماند؟ در صورت ناکامی این ابتکار دیگر چه گزینه هایی مطرح است؟

برخی پژوهشگران سیاسی معتقدند عربستان درباره ابتکار یمن صداقت دارد اما در تنگنا قرار دارد به ویژه که بارها در صحنه های درگیری زیان دیده است. آنها معتقدند این ابتکار علیرغم میل سعودی ها پس از دو حمله آرامکو و نصر من الله کامل و وارد مسیر درستی خواهد شد.

اینان هم چنین معتقدند در روزهای آتی امریکا، عربستان را مجبور به آتش بس خواهد کرد و نیروهای یمنی می توانند به این درگیری پایان داده و طرح دشمن برای تجزیه کشور را ناکام بگذارند کما اینکه مذاکرات نیز به روند آزاد سازی کامل صنعا کمک می کند.

در همین راستا، برخی پژوهشگران معتقدند به ویژه پس از حمله آرامکو و هدف قرار دادن عمق عربستان و بیم تکرار این حملات در آینده، مسیر طرح های متجاوزان تغییر کرده است. پژوهشگران معتقدند امریکا درصدد پایان دادن به تجاوز عربستان به یمن است برای همین کمک های خود را به ویژه فروش سلاح و حمایت اطلاعاتی خود را قطع کرده است و واشنگتن آغازگر مذاکرات صلح میان طرف های مختلف بوده است. واشنگتن ادعا دارد تنها راه حل؛ تجزیه یمن به شمال و جنوب است.

در همین حال برخی فعالان سیاسی نیز معتقدند مواضع متجاوزان بیانگر مثبت بودن ابتکاراست اما به مذاکرات و توافق و لوازم دیگر نیاز دارد انها معتقدندعملیات نصر من الله نقش زیاد و گسترده ای در میدان داشت. کما اینکه عربستان در تجاوزات و طرح هایش ناکام ماند اما آن را ابراز نمی کند و از مذاکره با دولت یمن به دلیل عدم موافقت امریکا ناتوان است اما قدرت یمن را درک می کند و در صدد ادامه توافق با آن است .

اینان هم چنین معتقدند ملت یمن سرنوشت خود و شکل دولت آتی را تعیین خواهد کرد .

نظر شما چیست ؟

موضع عربستان نسبت به ابتکار صنعا چیست ؟

آیا شاهد تغییراتی در طرف سعودی خواهیم بود؟

در صورت ناکامی ابتکار صنعا، چه گزینه هایی مطرح است؟

آیا یمن شاهد تجزیه خواهد بود و هدف از آن چیست ؟

پربیننده ترین خبرها