یک خبر چند خط تحلیل؛

زمان حمله ترکیه به شمال سوریه فرا رسیده است؟

زمان حمله ترکیه به شمال سوریه فرا رسیده است؟
سه شنبه 16 مهر 1398 - 18:42

العالم _ ترکیه

خبر:

  • این چندمین باری است که اردوغان گفته است عن قریب به شمال سوریه حمله می کند اما هر بار این وعده را مشمول مرور زمان کرده و آن را عملیاتی نکرده است.


تحلیل:

  • اردوغان به نظر همچنان نه سیاست مشخصی درخصوص حمله به شمال سوریه دارد، نه از میزان موفقیت چنین حمله ای مطمئن است و نه از دستاوردهایی که این هجوم می تواند نصیب او و کشورش بکند اطمینان خاطر دارد.
  • در حالی که به نظر می رسد آمریکا برای حمله ترک ها به شمال سوریه چراغ سبز نشان داده اما در عین حال از خطوط قرمزی موهوم سخن می گوید که عبور ترکیه از آنها می تواند آنکارا را با مشکلاتی اعلام نشده از سوی آمریکاییان مواجه کند. فضای غبارآلود کنونی فراروی اردوغان در سایه واکنش های احتمالی آمریکا به حمله مورد نظر بر گرفتاری های اردوغان افزوده است.
  • اگر چه تقریبا بخش اعظمی از کشورهای موثر در ماجرای سوریه نسبت به حمله ترک ها به سوریه هشدار داده اند، ترک ها در اقدامی خطرناک راهکارهای معطوف به صلح در "آستانه" و "سوچی"را نادیده گرفته برخلاف همدلی های ادعایی با روسیه و ایران راه دیگری را برگزیده اند به نظر می رسد بخشی از سوالات بی پاسخ اردوغان در این ماجرا معطوف به نگاه به شدت حساس و واکنش های بعدی جهانیان از یکسو و نگاه روسیه و ایران (که همواره برلزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده اند) به این مساله از دیگر باشد.
  • حتما یکی دیگر از دغدغه های احتمالی و سوالات بی پاسخ ترک ها این است که با 10000 داعشی زندانی در دستان کردها چه باید بکنند. کردها به صراحت تاکید کرده اند که از آزادی آن ها به عنوان سلاحی در مقابل حمله احتمالی ترکیه استفاده خواهند کرد.
  • در کنار مسائل پیش گفته حتما ترک ها مساله ای به نام "جنگ آوری کرده" را از نظر دور نداشته اند و در عین حال توجه دارند که جنگ در سرزمین دشمن به مراتب پیچیده تر و دشوار تر از فضای حاکم برجنگ های عادی است به ویژه آنکه در معرکه شمال سوریه دشمن پیش رو هیچ چاره و راهکاری بجز مقاومت درپیش ندارد.حاصل جنگ ترکها با کردها یا تسلیم است یا مرگ که بنظر میرسد روحیه اکراد بر مقاومت تا سرحد مرگ متمرکز باشد.گزینه اتحاد کردها وحکومت سوریه درمواجهه با ترکیه هم البته دور ازذهن نیست.
  • در این میان شاید سوریه بر این باور باشد که در صورت حمله ترک ها به شمال این کشور و درگیری آنها باکردها حاصل جنگ چیزی جز تضعیف جدی ترک ها نیست و بر این اساس ترجیح دهد در آینده با یک ترکیه تصعیف شده وارد جنگ جهت باز پس گیری مناطق اشغال شده اش بشود.
  • کلام آخر و سوال بی پاسخ و البته بسیار جدی پیش روی اردوغان اینکه، به فرض همه چیز وفق نظر ترک ها پیش رفت، شمال سوریه به دست ترک ها افتاد و بالاخره همگان در برابر این اشغالگری کوتاه آمدند آیا در چنین شرایط قریب به محالی ترک ها خواهند توانست مردم عرب، ترکمان، عشایر و کردهای مناطق شمالی سوریه را مدیریت کنند؟ این سوال و سوالات پیش گفته و البته بسیاری دیگر از مسائل ناگفته می تواند حکایت حمله عثمانی قرن 21 را به سوریه با اما و اگرهایی جدی مواجه کند

پربیننده ترین خبرها