انتقاد دیدبان حقوق بشر از عدم رسیدگی به درمان زندانیان سیاسی بحرین

انتقاد دیدبان حقوق بشر از عدم رسیدگی به درمان زندانیان سیاسی بحرین
چهارشنبه 17 مهر 1398 - 17:17

سازمان دیدبان حقوق بشر و مرکز حقوق و دموکراسی بحرین از عدم رسیدگی مسئولان بحرین به درمان پزشکی زندانیان سیاسی انتقاد کردند.

العالم - بحرین

سازمان دیدبان حقوق بشر از عدم رسیدگی به درمان پزشکی زندانیان سیاسی در بحرین انتقاد کرده و آن را نقض قوانین سازمان ملل دانست.

«جو استورک» معاون مدیر بخش غرب آسیا در سازمان دیدبان حقوق بشر گفت: «شرم‌آور است که مسئولان بحرین زندانیان را از درمان پزشکی لازم محروم می‌کنند و این امر جان آن‌ها را به خطر انداخته است حال آنکه شمار زیادی از این افراد در اصل نباید زندانی می‌شدند».

طبق گزارش وبگاه «مرآة البحرین»، دو فعال حقوقی بازداشت شده در بحرین و همچنین نزدیکان چهار نفر از فعالان معارض بازداشتی گفتند که مسئولان زندان، زندانیان را از درمان فوری پزشکی محروم کرده و حتی آن‌ها را به پزشکان متخصص ارجاع نمی‌دهند و نتایج آزمایشات پزشکی آن‌ها را پنهان کرده و از ارائه درمان مناسب به آن‌ها خودداری می کنند.

این شش نفر از زندانیان به دلیل مواضع مخالف دولت و شرکت در اعتراضات از سال ۲۰۱۱، بازداشت شده و به حبس محکوم شده‌اند.

«عبدالجلیل السنکیس»(۵۷ ساله) استاد دانشگاه و سخنگوی جنبش معارض «حق» از جمله کسانی است که حکم حبس ابد برای او صادر شده است، او که در سنین کودکی دچار فلج اطفال شده و بایستی از عصا استفاده کند، با درد شدید در ناحیه سینه و کرختی انگشتان و لرزش دست مواجه است.

دختر السنکیس می‌گوید که از سال ۲۰۱۷ تا کنون پدرش برای نخستین بار ۲۸ آگوست گذشته با پزشک زندان ملاقات کرد و درخواست‌های قبلی او برای ملاقات با پزشک با وجود احساس درد در ناحیه گردن و پشت با مخالفت مواجه شده بود.

وی افزود که با وجود توصیه پزشک برای ارجاع پدرش به بیمارستان و معاینه در بخش بیماری‌های قلبی اما مسئولان زندان به بهانه‌های مختلف از انتقال او به بیمارستان امتناع می‌‌ورزند.

«حسن مشیمع»(۷۱ ساله) رئیس جنبش حق نیز به اتهام انجام فعالیت‌های مخالف دولت به حبس ابد محکوم شده و با وجود اینکه از بیماری قند خون، فشار خون و التهاب مفاصل رنج می‌برد اما از درمان‌های لازم محروم است.

فرزند مشیمع که به مدت ۴۶ روز مقابل سفارت بحرین در لندن در اعتراض به عدم رسیدگی به درمان بیماری پدرش اعتصاب غذا کرده بود، می‌گوید که پدرش آوریل ۲۰۱۹ از نتایج آزمایشات پزشکی خود مطلع گشته و مسئولان زندان همچنان از رسیدگی به وضعیت او و درمان بیماری‌اش امتناع می‌ورزند.

«احمد الوداعی» از مدیران مرکز حقوق و دموکراسی بحرین نیز تأکید کرد که نهادهای نظارتی بایستی به وظایف خود عمل کرده و درباره بی‌توجهی به درمان زندانیان تحقیق کنند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها