آیت‌الله خاتمی: راهپیمایی اربعین از مصادیق شعائر الهی است

آیت‌الله خاتمی: راهپیمایی اربعین از مصادیق شعائر الهی است
جمعه 19 مهر 1398 - 12:52

خطیب جمعه تهران گفت:‌ راهپیمایی اربعین که این روزها جهان اسلام را معطر کرده از مصادیق شعائر الهی است.

العالم - ایران / سیاسی

سیداحمد خاتمی خطیب جمعه تهران، در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران اظهار داشت:‌ در خطبه 45 نهج البلاغه مولا علی بعد از آنکه دنیا را نکوهش می کند و می گوید این دنیا برای هیچ کس ماندگار نیست می فرماید «سعی کنید با توشه از این دنیا بروید و بهترین توشه ها را برگیرید و بهترین توشه حریم نگهداری برای خداست و برای خدا حساب باز کنیم. در دنیا بیش از کفاف و نیاز از این دنیا نخواهید. اشرافی‌گری مطلوب و مقصدتان نباشد و بیشتر از آنچه را که نیاز دارید از این دنیا طلب نکنید.»

وی با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین حسینی، گفت: راهپیمایی اربعین که این روزها جهان اسلام را معطر کرده است؛ نه تنها کشورمان بلکه جهان اسلام عطرحسین بن علی را پیدا کرده و این راهپیمایی از مصادیق شعائر الهی است.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: آنها که در این راهپمیمایی می روند اگر در سویدای دل شان بنگرید عشق به خدای حسین را می بینید که از رهگذر این راهپیمای دنبال می کنند. نباید بگوییم این اتفاق در دنیا کم نظیر است، بلکه باید بگوییم بی نظیر است؛ بیش از 20 میلیون نفر یک مسیر بیش از 80 کیلیومتری را پیاده طی کنند با مدیریت کاملا مردمی و با یک شعار لبیک یا حسین که از مصادیق بارز تعظیم شعائر است.

خاتمی در خطبه‌ دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به این موضوع که انتخابات در حقیقت جشن سیاسی است، گفت:‌ این جشن سیاسی را در زمان طاغوت و حتی پیش از طاغوت هم اجازه داده نمی شد و آنها خود را همه کاره می دانستند. همچنین برای مجلس، ساواک تعدادی اسم را می نوشت و به نخست وزیر می داد و در نهایت اسامی توسط شاه بررسی و تعدادی اسم حذف می شد و آن تعداد اسامی حذف نشده،‌ به مجلس راه پیدا می کردند.

وی ادامه داد: رژیم پهلوی بهایی برای مردم قائل نبودند، اما به برکت پیروزی انقلاب این جشن سیاسی اتفاق افتاد و در این چهل سال نزدیک به 40 بارمردم پای صندوق رأی آمدند و سرنوشت خود را رقم زدند. باید قدر این جشن سیاسی را بدانیم.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد:‌ هرکسی دل داده انقلاب است باید تلاش برای حضور با شکوه مردم در پای صندوق های رأی داشته باشد. این نقطه جای اهداف حزبی نیست بلکه جای عزت و آبروی نظام است.

خاتمی یادآور شد:‌ برای برپایی انتخابات باشکوه باید همه از جمله مجریان، مردم و کاندیداها قانون مدار باشیم، قانون شکنی و تحقیر قانون در شأن هیچ کس و حتی در شأن مسئولان نیست.

وی تصریح کرد: ما اولین کشور و آخرین کشوری نیستیم که انتخابات را برگزار می‌کنیم و انتخابات در همه جای دنیا برگزار می شود. واقعیت این است که مردم به این قانون اساسی رأی دادند و براساس این قانون اساسی شورای نگهبان ناظر بر انتخابات است، یعنی براساس اصل 99 قانون اساسی،‌ شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگاری رهبری،‌ ریاست جمهوری و مجلس و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را برعهده دارد.

خطیب جمعه تهران با اشاره به موضوع نظارت استصوابی، خاطرنشان کرد: این نوع نظارت از زمان امام راحل بوده است و موضوع جدیدی نیست. نمی‌توان هرکسی که وارد شد، به او اجازه ورود دهیم و باید همه این افراد با نظارت باشند. در زمان امام راحل، مسعود رجوی رد شد.

خاتمی ادامه داد:‌ از جمله رفتارهای ناپسند در آستانه انتخابات، دو قطبی کردن جامعه است. دو قطبی کردن‌هایی که رأی بیاورد. برخی از اظهارات و اقدامات و برخی از ابلاغات بوی دوقطبی کردن جامعه را می دهد. اگر واقعا مصلحت کشور را می خواهید، نه مصلحت باند و جناح تان؛ این کار را نکنید. دوقطبی کردن جامعه به مصلحت اتحاد جامعه اسلامی نیست.

ادامه دارد ...

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها