پیشنهاد توقف برخی تحریم های کره شمالی در ازای انتقال مواد هسته ای، بیوشیمیای و موشکی به آمریکا

پیشنهاد توقف برخی تحریم های کره شمالی در ازای انتقال مواد هسته ای، بیوشیمیای و موشکی به آمریکا
دوشنبه 22 مهر 1398 - 14:06

روزنامه ژاپنی یومیوری نوشت: در جریان مذاکرات نمایندگان ارشد هسته ای واشنگتن و پیونگ یانگ در استکهلم سوئد، آمریکا به نماینده کره شمالی پیشنهاد کرد، در ازای انتقال تسلیحات هسته ای، موشکی و بیوشیمیایی اش به آمریکا، از امتیاز توقف موقت تحریم های اعمال شده علیه صادرات ذغال سنگ و محصولات نساجی کشورش بهره مند شود.

العالم ـ آسیا

یومیوری روز شنبه درگزارشی نوشت: طبق قطعنامه سال ۲۰۱۷ شورای امنیت سازمان ملل، صادرات ذغال سنگ، محصولات نساجی، سنگ آهن، سرب و محصولات دریایی کره شمالی ممنوع شد.
یومیوری به نقل از یک مقام آگاه از مذاکرات کره جنوبی، آمریکا و ژاپن نوشت، این همان پیشنهادی است که وزارت خارجه آمریکا از آن به عنوان "ایده های خلاقانه" مطرح شده در مذاکرات استکهلم یاد کرد.
این اولین بار است که آمریکا قبل از خلع سلاح هسته ای کره شمالی، توقف برخی از تحریم های اعمال شده علیه این کشور را پیشنهاد کرد. دولت آمریکا پیشتر اعلام کرده بود، تا زمانی که کره شمالی خلع سلاح هسته ای نشود، تحریمی لغو نخواهد شد.

گفته می شود، آمریکا در ازای توقف برخی تحریم ها، از کره شمالی خواست همه تسلیحات و مواد هسته ای اش را به آمریکا منتقل، تاسیسات هسته ای، موشکی و تسلیحات بیوشیمیایی اش را به طور کامل منحل و غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

مذاکره کنندگان هسته ای آمریکا و کره شمالی، ۱۱ مهر با هدف ازسرگیری مذاکرات راهی استکهلم سوئد شدند. روسای تیم مذاکره کننده دو طرف جمعه(۱۲ مهر) در استکهلم دیدار و درباره محل مذاکراتی در روز شنبه به توافق رسیدند که برگزار نشده، متوقف شد.

به گزارش ایرنا، "کیم میونگ گیل"، نماینده هسته ای کره شمالی، که برای ازسرگیری مذاکرات هسته ای میان پیونگ یانگ و واشنگتن به سوئد سفر کرده بود، به هنگام بازگشت به پیونگ یانگ به خبرنگاران گفت، مذاکرات اخیرش با هیئت آمریکایی، "مشمئز کننده" بود.
کیم در پاسخ به سوالی درباره بیانیه وزارت خارجه آمریکا در رابطه با ازسرگیری مذاکرات دو کشور ظرف دو هفته آینده در استکهلم گفت، از وجود برنامه ای برای بازگشت به استکهلم ظرف دو هفته آینده اطلاعی ندارد.
وی افزود، ‌آمریکا پس از نشست ۳۰ ژوئن "کیم جونگ اون"‌ و "دونالد ترامپ"‌ در منطقه غیرنظامی در مرز دو کره تا کنون هیچ ساز کار قابل قبولی ارایه نداده است، ‌ بنابراین چگونه می توان فکر کرد که درمدت دو هفته می تواند این کار را انجام دهد؟ ‌ کسی نمی داند که در صورت آمادگی نداشتن آمریکا چه اتفاقات ناگواری رخ خواهد داد.
کیم ۱۵دقیقه پس از برگزار نشدن مذاکرات روز شنبه در استکهلم، با صدور بیانیه ای، واشنگتن را به خاطر ناتوانی در کنار گذاشتن موضع و نگرش منسوخ، مسوول شکست این مذاکرات خواند.
کیم و ترامپ اولین بار، سال گذشته در سنگاپور دیدار و درباره خلع سلاح هسته ای کره شمالی در ازای لغو تحریم های آمریکا گفت وگو کردند. دیدار سران کره شمالی و آمریکا فوریه امسال در هانوی ویتنام ناکام ماند و اختلاف نظرهای طرفین به توقف مذاکرات نمایندگان هسته ای دو کشور منتهی شد.

رهبران آمریکا و کره شمالی ژوئن امسال نیز در منطقه غیرنظامی در مرز دو کره دیدار کردند و از شروع دوباره مذاکرات نمایندگان هسته ای دو کشور در آینده نزدیک خبر دادند. گفت وگوهایی که قرار بود ۱۳ مهر در سوئد ازسرگرفته شود، همان مذاکراتی بود که وعده آن برای دو تا سه هفته پس از دیدار ترامپ در ماه ژوئن با کیم داده شده بود.

پربیننده ترین خبرها