امارات مواضعی در عدن را به سعودی ها تحویل داد

امارات مواضعی در عدن را به سعودی ها تحویل داد
سه شنبه 23 مهر 1398 - 09:37

امارات در راستای تسهیل اجرای توافق سیاسی بین دولت مورد حمایت عربستان در عدن و جدایی طلبان جنوب، مواضع مهمی را در این شهر از جمله فرودگاه آن را به نیروهای سعودی تحویل داد.

العالم - یمن

امارات حامی اصلی جدایی طلبان جنوب یمن است و ضمن آموزش، سلاح در اختیار آنها قرار می دهد؛ اما روابط خوبی با حکومت وابسته به عربستان در عدن (به ریاست منصور هادی) ندارد و پیوسته به آن به دلیل سوء ظن و بی اعتمادی می نگرد. این در حالی است که حکومت منصور هادی هم امارات را به حمایت از جدایی طلبان برای اجرای کودتا متهم می کند. اما امارات پیوسته این اتهام را رد کرده است.

عربستان به دلیل روابط خوبی که با دولت منصور هادی از یک سو و جدایی طلبان از سوی دیگر دارد می تواند نقش یک عنصر بی طرف را بین آنها بازی کند.

در سپتامبر گذشته جنوب یمن صحنه درگیری هایی بین جدایی طلبان و نیروهای منصور هادی بود. این درگیری ها در نهایت به سیطره جدایی طلبان بر عدن و دیگر مناطق منجر شد.

یک مقام امنیتی وابسته به جدایی طلبان دیروز دوشنبه به خبرگزاری فرانس پرس گفت: امارات نیروهای خود را از پایگاه هوایی العند در لحج و فرودگاه عدن و بندر الزیت وابسته به پالایشگاه عدن خارج کرده و این مواضع را به نیروهای سعودی واگذار کرده است.

همچنین مناطق دیگری را هم به دیگر کشور عضو ائتلاف نظامی تجاوز به یمن یعنی سودان واگذار کرده است.

به محض خروج نیروهای اماراتی از فردوگاه عدن، یک روز بعد یعنی روز دوشنبه، نیروهای سعودی وارد این فرودگاه شدند.

گفتنی است جدایی طلبان و نمایندگانی از دولت منصور هادی از چند هفته قبل در جده، بر سر توافق تقسیم قدرت در جنوب یمن، سرگرم مذاکره هستند.

به گفته مقامات یمنی این توافق در مرحله اول و با نظارت نیروهای سعودی، بر بازگشت دستگاه های دولتی به عدن تصریح دارد همچنین نیروهای امنیتی (طرفدار جدایی طلبان) پست های امنیتی و اطلاعاتی را در اختیار خواهند داشت.

از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، امارات نقش اصلی را در این ائتلاف ایفا کرده است؛ اما در ژوئن گذشته اعلام کرد که قصد دارد نیروهای خود را کاهش داده و بر راه سیاسی تکیه کند.

پربیننده ترین خبرها