افشای لابی دو نخست‌وزیر انگلیس برای مناقصه چند میلیارد دلاری در بحرین

افشای لابی دو نخست‌وزیر انگلیس برای مناقصه چند میلیارد دلاری در بحرین
سه شنبه 23 مهر 1398 - 20:18

طبق گزارش «گاردین»، دو نخست وزیر سالهای اخیرِ انگلیس به نفع شرکت نفتی «پتروفاک» در یک مناقصه چند میلیارد دلاری نفتی در بحرین لابی کرده‌اند.

العالم - اروپا

روزنامه «گاردین» امروز سه شنبه خبر داده که «ترزا می» و «دیوید کامرون» نخست‌وزیران انگلیس برای برنده شدن شرکت انگلیسی «پتروفاک» در یک مناقصه چند میلیارد دلاری نفتی در کشور بحرین با دولت بحرین لابی کرده‌اند.

به گزارش این روزنامه، ترزا می که از ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ تا دوم تیرماه ۱۳۹۸ نخست‌وزیر انگلیس بوده، در زمان نخست‌وزیری خودش برای پیروزی این شرکت در یک مناقصه نفتی در بحرین لابی کرده است؛ شرکتی که رئیس آن حامی مالی حزب محافظه‌کار انگلیس است.

پتروفاک، یک شرکت خدمات نفت و گاز بریتانیایی و چندملیتی است و دفتر مرکزی آن در لندن قرار دارد.

به نوشته گاردین، ترزا می مارس ۲۰۱۷ (۱۱ اسفند ۱۳۹۵ تا ۱۱ فروردین ۱۳۹۶) نامه‌ای به نخست‌وزیر بحرین نوشته و از او خواسته است که از پیروزی شرکت پتروفاک در یک مناقصه نفتی در این کشور حاشیه خلیج فارس حمایت کند.

دو ماه قبل از این نامه‌نگاری و لابی‌گری نخست‌وزیر انگلیس، دیوید کامرون که تنها شش ماه از استعفایش از نخست‌وزیری گذشته بود، به همراه نمایندگان شرکت پتروفاک به بحرین سفر و با ولی‌عهد این کشور دیدار کرده بود.

طبق گزارش گاردین، دیوید کامرون با هواپیمای متعلق به «ایمن اصفری» مدیر عامل شرکت پتروفاک از سفر بحرین به انگلیس برگشت.

کامرون از ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ تا ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ نخست‌وزیر انگلیس بوده و سپس ترزا می از این تاریخ تا ۲ تیر ۱۳۹۸ نخست‌وزیر بوده است.

گفته می‌شود که مدیر شرکت پتروفاک به همراه همسرش از سال ۲۰۰۹ مبلغی حدود ۸۰۰ هزار پوند به حزب محافظه‌کار کمک مالی کرده‌اند.

«دفتر کلاهبرداری جدی» که یک اداره مسئول تحقیقات درباره کلاهبرداری یا فساد مقام‌های دولت در انگلیس، ولز و ایرلند شمالی است، تحقیقاتی را درباره احتمال رشوه دادن، فساد و پولشویی شرکت پتروفاک طی حداقل دو سال اخیر شروع کرده است.

طبق گزارش گاردین، حمایت ترزا می از پتروفاک و لابی او با نخست‌وزیر بحرین در اسناد این نهاد به تفصیل و تشریح آورده شده است.

طبق اسناد، این شرکت در سال ۲۰۱۷ برای ملاقات با «لیام فاکس» وزیر وقت تجارت بین‌المللی دولت انگلیس درخواست کرد و بعد از این دیدار، فاکس در نامه‌ای به ترزا می نوشت که رئیس این شرکت خواستار حمایت دولت از او و شرکتش در مناقصه نفتی بحرین است.

بنا بر گزارش‌ها، مناقصه‌ای که پتروفاک به دنبال آن در بحرین بود، پروژه توسعه شرکت ملی نفت بحرین و ارزش پولی آن پنج میلیارد دلار بوده است.

شش روز بعد از دیدار مدیر پتروفاک با وزیر تجارت بین‌المللی دولت انگلیس، ترزا می نامه‌ای در حمایت از این شرکت به نخست‌وزیر بحرین فرستاده است.

در نامه ترزا می خطاب به همتای بحرینی او آمده است: «من مطمئنم که پتروفاک تا آنجایی که بتواند جذاب‌ترین پیشنهاد تجاری- فنی برای این پروژه را ارائه خواهد داد. با توجه به اهمیت استراتژیک این پروژه برای بحرین و برای روابط اقتصادی که بین کشورهایمان وجود دارد، وزیر تجارت بین‌المللی (انگلیس) از این پروژه حمایت می‌کند».

شرکت پتروفاک به دنبال برخی جنجال‌ها درباره کمک‌های مالی این شرکت به چهره‌های سیاسی در انگلیس، ضمن رد این جنجال‌ها مدعی شده است که ارتباط گیری و جلب حمایت دولت، یک رویه معمول است.

یک سخنگوی این شرکت هم با رد هرگونه دخالت پتروفاک در «ارائه کمک‌های مالی سیاسی» اعلام کرده است که کمک‌های مالی آقای اصفری و خانواده او، اقدامی شخصی بوده و ارتباطی به شرکت ندارد.

به گزارش گاردین، اصفری با ثروت حدود یک میلیارد دلاری بیش از دو دهه است که ریاست پتروفاک را برعهده دارد؛ شرکتی که در ۲۴ کشور جهان در مجموع ۱۱۵۰۰ کارمند و کارگر دارد.

دیوید کامرون در سال ۲۰۱۴، اصفری را به عنوان یکی از ۴۳ «سفیر تجاری نخست‌وزیر» انگلیس تعیین کرده بود.

«دفتر کلاهبرداری جدی» انگلیس، ماه می ۲۰۱۷ بعد از اعلام تحقیقات علیه پتروفاک، اصفری و برخی دیگر از اعضای ارشد این شرکت را بازداشت کرد و مورد بازجویی قرار داد اما در نهایت، اصفری بدون متهم شناخته شدن آزاد شد.

این تنها مورد تحقیقات درباره شرکت پتروفاک نبوده است. فوریه سال جاری «دیوید لوفکین» مدیر اجرایی سابق این شرکت به اتهام ۱۱ فقره پیشنهاد رشوه در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به منظور بستن قراردادها در عربستان سعودی و عراق اذعان کرد اما هنوز حکم نهایی مجازات او صادر نشده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها