نظرکده/

آتش جنگ سوریه بر دامان آتش بیاران معرکه

آتش جنگ سوریه بر دامان آتش بیاران معرکه
پنج‌شنبه 25 مهر 1398 - 14:57

سوریه در نتیجه موفقیت های بزرگ ارتش طی همکاری با هم پیمان خود روسیه، صحنه تحولات بسیار و مستمر است.

العالم - سوریه

این درحالیست که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که هیچ چیز نمی تواند عملیات نظامی ترکیه علیه عناصر مسلح کرد در شمال شرق سوریه را متوقف کند.

ناظران گفته اند: طبق هشداری که دولت سوریه از زمان شروع توطئه منطقه ای و بین المللی علیه این کشور داده بود مبنی بر اینکه آتش این توطئه، دامن همه کشورهای توطئه گر علیه سوریه را خواهد گرفت، اکنون با گذشت 8 سال از آن زمان، ثابت شد که این آتش، دامن گیر کشورهایی که در ریختن خون مردم سوریه نقش داشتند، به ویژه ترکیه شد.

ناظران با اشاره به عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و اینکه این اقدام به نفع روسیه در منطقه بوده است، گفتند که نقش روسیه در این زمینه، پررنگ است واختلاف ترکیه و آمریکا از قرارداد اس – 400 تا عملیات نظامی ترکیه تشدید شده است و در این حال، روسیه و ترکیه در زمینه های مختلف به یکدیگر نزدیک شده اند.

کارشناسان، عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات را در نتیجه طرح جدایی طلبانه کردها و اعلام تشکیل "دولت خودمختار " در شمال سوریه با کمک آمریکا دانستند و این مساله باعث شد که رئیس جمهوری آمریکا احساس خطر کند به ویژه اینکه تعداد زیادی از کردها در مناطق مرزی هستند، و این نگرانی که ممکن است طرح جدایی طلبانه کردهای سوریه به این کشور سرایت پیدا کند، به ویژه پس از اینکه چنین وضعیتی در عراق به وجود آمد.

این مساله موجب شد که ترکیه برای پایان دادن به این وضعیت و ناکام گذاشتن این طرح وارد عمل شود.

به گفته کارشناسان، این اقدام به نفع تمامیت ارضی سوریه است و همه کسانی را که دارای طرح های جداطلبانه هستند، ناکام خواهد گذاشت.

به گفته کارشناسان، دولت آمریکا زمانی که بر مناطق شمال شرق فرات تسلط پیدا کرد، کردها را برای تشکیل "دولت خودمختار" و برگزاری انتخابات و غیره تشویق کرد و همین مساله، موجب خشم ترکیه شد.

ناظران درباره موضع روسیه گفتند که موضع این کشور همچنان ثابت است و با وجود مخالفت انی کشور با تجاوز ترکیه به شمال سوریه، این مخالفت به علت محدودیت توانایی های روسیه در شمال شرق سوریه، تاثیری بر روند تحولات آن منطقه نگذاشته است.

به گفته ناظران، روسیه برای ارائه راه کاری که امنیت ترکیه و نیز مرزهای کشور سوریه را حفظ کند، تلاش می کند.

از این رو، اقدام روسیه در تعامل با واقعیت ها و تلاش برای نظارت بر نشست امنیتی که میان هیات های سوری و ترک درسوچی برگزار خواهد شد، از این جهت بسیار مهم است که مانع از برخورد بین ارتش های سوریه و ترکیه در شرق فرات خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها