جنبش النهضه عهده دار تشکیل دولت جدید در تونس شد

جنبش النهضه عهده دار تشکیل دولت جدید در تونس شد
يکشنبه 28 مهر 1398 - 14:46

 عبدالکریم هارونی رئیس شورای جنبش النهضه اعلام کرد که این جنبش به عنوان حزب پیروز در انتخابات پارلمانی با دستیابی به 52 کرسی از مجموع 217 کرسی با قدرت به سمت تعیین یکی از اعضای خود به عنوان نخست وزیر و تشکیل کابینه پیش می رود.

العالم - تونس

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، هارونی به مناسبت تشکیل سی و دومین دوره شورای جنبش النهضه طی یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر الحمامات به منظور بررسی پیامدهای حاصل از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این مطلب را ابراز داشت.

وی گفت: النهضه به همین منظور تماس ها و مشورت های خود را با احزاب و فراکسیون های پارلمان آغاز کرده است.

هارونی تاکید کرد: النهضه مسئولیت تشکیل دولت را برعهده دارد که با انقلاب همراه است و علیه فساد مبارزه خواهد کرد.

شورای مزبور در نشست های خود قرار است ماهیت دولت آینده و طرف های شرکت کننده در آن و برنامه هایش را مورد بحث و بررسی قرار دهد به گونه ای که پاسخگوی نیازهای تونسی ها و خواسته های جوانان و مبارزه با فساد و فقر و بیکاری در کشور باشد.

تونس در اکتبر ماه جاری میلادی شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری بود که در نتیجه آن فیس سعید 61 ساله و استاد حقوق بین الملل به عنوان نامزد مستقل به پیروزی دست یافت و به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور برگزیده شد.

انتخابات ریاست جمهوری قرار بود آبان ماه برگزار شود، اما درگذشت «محمد الباجی قائد السبسی» رئیس جمهوری پیشین این کشور در اواخر ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) موجب شد انتخابات دو ماه زودتر برگزار شود.

نخستین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در تونس، نوامبر سال ۱۹۵۹ برگزار شد و تا سال ۱۹۷۴ حبیب بورقیبه تنها نامزد آن بود. پس از او، زین‌العابدین بن علی نخست‌وزیر دولت بورقیبه با نوعی کودتا قدرت را به دست گرفت و تا سال ۲۰۱۱ که بر اثر قیام مردمی به عربستان سعودی گریخت، قدرت را در دست داشت.

فارس

پربیننده ترین خبرها