موسوی: حضور نظامی و تاسیس پایگاه ترکیه در سوریه غیرقابل قبول است/ ارسال گزارش حمله به نفتکش ایرانی به سازمان ملل و شورای امنیت/ از آزادی پول‌های بلوکه شده ایران توسط امارات اطلاعی ندارم/ واکنش به تحولات لبنان

موسوی: حضور نظامی و تاسیس پایگاه ترکیه در سوریه غیرقابل قبول است/ ارسال گزارش حمله به نفتکش ایرانی به سازمان ملل و شورای امنیت/ از آزادی پول‌های بلوکه شده ایران توسط امارات اطلاعی ندارم/ واکنش به تحولات لبنان
دوشنبه 29 مهر 1398 - 10:14

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید بررسی‌های همه جانبه درباره حمله به کشتی ایرانی سابیتی در جریان است و گزارشی در این خصوص به سازمان ملل و شورای امنیت ارسال شده است.

العالم - ایران / سیاسی

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

** قدردانی از میزبانی عراق در مراسم اربعین

وی ایام اربعین را تسلیت گفت و پیشاپیش رحلت رسول اکرم (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) را تسلیت گفت.

موسوی اظهار داشت: در روزهای گذشته شاهد برگزاری راهپیمایی اربعین در عراق بودیم و از میزبانی شایسته دولت و ملت عراق که کریمانه از زائران امام حسین (ع) پذیرایی کردند قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه پویش صلح امید (ابتکار صلح هرمز) به سران کشورهای ذیربط ارسال شد گفت امیدواریم این کشورها به این پویش بپیوندند.

** حمله به نفتکش ایرانی پشتوانه دولتی داشته است

موسوی درباره حمله به نفتکش ایرانی هم عنوان کرد: بررسی‌های همه جانبه درباره این اقدام خصمانه که پشتوانه دولتی داشته در حال انجام است و گفتیم با مسببان برخورد می‌کنیم. گزارشی به هم سازمان ملل و شورای امنیت در خصوص این حادثه داده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه به رفت و آمدها از کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور و وزیر خارجه برای شرکت در اجلاس عدم تعهد به باکو سفر می‌کنند روز چهارشنبه و پنجشنبه اجلاس وزرا و جمعه و شنبه نشست سران برگزار می‌شود.

وی افزود: فرستاده دولت چین هم احتمالا فردا به تهران سفر می‌کند.

** گام چهارم کاهش تعهدات برجامی طراحی شده است

موسوی درباره آخرین تحولات مربوط به اجرای گام چهارم تصریح کرد: گام چهارم طراحی شده است. برخی از مواردی که دیروز از سوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد، شامل همین مسائل است. موارد دیگری هم است که در مرحله تصمیم‌گیری است. امیدواریم کار به مرحله چهارم نکشد و شاهد قدم و تحولات ویژه‌ای از سوی کشورهای باقی‌مانده در برجام باشیم وگرنه ایران آماده برداشتن گام چهارم است.

وی همچنین درباره طرح مشترک فرانسه و ژاپن به ایران برای اجرای کامل برجام بیان کرد: این همان طرح قبلی است که تاکنون بی‌نتیجه مانده است. ما جمع زدن ارقام را درک نمی‌کنیم. طرح مشابهی هم از سوی ژاپنی‌ها ارائه شده بود که می‌توانست کمک‌کننده باشد. من از طرح جدید اطلاعی جدیدی ندارم.

** گزارشی از تیراندازی به زائران اربعین نشده است

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی وزارت امور خارجه همچنین درباره کشته شدن زائران اربعین به خاطر تیراندازی اظهارداشت: متاسفانه در ایام اربعین ۱۰۴ نفر بر اثر مسائل گوناگون جان‌شان را از دست دادند مانند تصادف یا کهولت سن ولی من گزارشی از جان باختن به خاطر تیراندازی ندیدم.

** واکنش به عملیات نظامی در ترکیه

وی در پاسخ به سوالی گفت که حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه باید توسط کشورهای منطقه رعایت شود. ایران آمادگی خود را اعلام کرده به دو کشور (ترکیه و سوریه) کمک کند تا دیدگاه‌هایشان به هم نزدیک شود و امیدواریم هر چه سریعتر به راه حل با ثبات دست یابیم.

موسوی در پاسخ به سوالی دیگر تصریح کرد: حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه غیرقابل قبول و تعرض به حاکمیت ارضی سوریه است و با مخالفت ایران و سایر کشورها مواجه خواهد شد.

2

سخنگوی وزارت خارجه درباره طرح مشترک ژاپن و فرانسه و اعطای ۱۸ میلیارد دلار به ایران در ازای اجرای برجام گفت: این همان طرحی بود که فرانسوی‌ها به دنبال آن بودند ولی چون باید از کس دیگری اجازه می‌گرفتند تاکنون بی‌نتیجه بوده است، طرح مشابهی هم توسط ژاپن ارائه شده بود. هر چه بوده مربوط به گذشته است و شاهد اقدام جدیدی نبوده‌ایم.

وی درباره تحول در مناسبات اقتصادی ایران با انگلیس گفت: عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران وظیفه آنهاست و از چنین رویکردی استقبال می‌کنیم. ایران چه با اروپا و چه بدون اروپا به حیات اقتصادی خود ادامه می‌دهد و امیدواریم اروپا در مسیر صحیح حرکت کند.

** حضور هیات صهیونیستی در منامه جای تاسف دارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره دعوت از هیاتی از رژیم صهیونیستی برای حضور در «کنفرانس امنیتی منامه» گفت: بسیار جای تاسف دارد کشور مدعی اسلامیت دست به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بزند و ایران این اقدام را محکوم می‌کند.

** تحرکات جدید در روابط ایران و امارات

موسوی درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره امارات گفت: من تحولات جدید در روابط ایران و امارات را تایید می‌کنم ولی ارقام گفته شده را تایید نمی‌کنم و اطلاع جدیدی هم ندارم. از هر اقدامی که به کاهش تنش و رسیدن به تفاهم میان کشورهای منطقه به ویژه امارات استقبال می‌کنیم. امیدواریم دوستان ما در منطقه حاشیه خلیج فارس به این نکته برسند که اگر به دنبال ثبات و آرامش هستند، دوستی بهتر از ایران پیدا نمی‌کنند.

وی درباره سفر یک مشاور امنیتی اماراتی به تهران هم اظهار داشت: من این سفر را تایید نمی‌کنم ولی سفر مقامات دو کشور به یکدیگر را تایید می‌کنم و امیدوارم این مراودات به بهبود روابط دو کشور منجر شود.

** دستگیری «روح الله زم» را اقدام به‌جایی بود

موسوی اقدام در دستگیری «روح الله زم»، این عنصر ضد امنیت ملی و خرابکار را اقدامی به‌جایی خواند و گفت: او صراحتا با سرویس‌های جاسوسی و خرابکار همراهی می‌کرده است. فرانسوی‌ها موضع اولیه گرفته‌اند، اجازه دهید جزئیات آن مشخص شود و پس از آن وزارت خارجه موضع دقیق‌تری اتحاذ خواهد کرد.

** واکنش به اعتراض‌های اخیر در لبنان

وی درباره اوضاع کنونی لبنان نیز گفت: بنا نداریم در مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت کنیم. مردم لبنان رشید و بالغ هستند و طبیعتا مطالباتی دارند که دولت لبنان در حال بررسی و شنیدن صدای معترضان است.

موسوی اضافه کرد: امیدواریم با آرامش و درایتی که در ملت لبنان سراغ داریم و تجربه سختی‌های زیادی در طول تاریخ و سالهای اخیر پشت سر گذاشته‌اند، از این حوادث عبور کنند؛ معتقد به عدم دخالت خارجی‌ها در مسائل داخلی جاری لبنان هستیم. امیدواریم با همگرایی و هماهنگی همه احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌ها آرامش به لبنان بازگردد.

1

وی درباره آزادی سه ایرانی بازداشت شده که هویت دو نفر آنها مشخص شده و هویت و‌ وضعیت نفر سوم گفت: اجازه دهید تلاش‌ها در این زمینه به ثمر بنشیند و بعد اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما خواهان آزادی ایرانیان و غیر ایرانیانی هستیم که به جرم دور زدن تحریم‌ها بازداشت شده‌اند.

** FATF علی‌رغم روشنگری‌هایی که هم ما کردیم مورد توجه قرار نگرفت

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره نشست اخیر کارگروه ویژه اقدام مالی عنوان کرد: موضوع FATF علی‌رغم روشنگری‌هایی که هم ما کردیم و هم نهادهای مسئول انجام دادند مورد توجه قرار نگرفت. وزارت خارجه متصدی این موضوع نیست ولی نظر وزارت خارجه بارها اعلام شده و نگرانی‌هایی که توسط برخی منتقدین عنوان می‌شود مسموع نیست و آنها را از روی آگاهی نمی‌دانیم.

وی اضافه کرد: امیدوارم مجمع تشخیص به این جمع‌بندی برسد که مصلحت نظام، مردم و کشور و مروادت مالی ما چیست و وزارت خارجه بیش از این نمی‌تواند موضعی صریح و شفاف اتخاذ کند.

** صحبت‌های ظریف در جمع فعالان فضای مجازی شفاف و روشن بود

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اینکه آقای ظریف گفته بوده که آمریکایی از برجام خارج نمی‌شوند به خاطر اطمینان ایشان به حقوق بین‌الملل و تعهدات ایران داشتند. اینکه طرف مقابل علیرغم همه تعهدات، برجام و قطعنامه‌ای که خودش به آن رای داده است، مسائلی است که نمی‌شود روی آن حساب کرد.

وی درباره ادعاهای وزیر امور خارجه بحرین درباره انتقال تسلیحات به این کشور اظهارداشت: این افراد گاهی خوابشان نمی‌برد مگر اینکه هر چند وقت یکبار اتهامات اینچنینی را مطرح نکنند. این اتهامات براساس توهمات است و مرود هم شمرده می‌شود. ما خیر و صلاح کشورهای منطقه بالاخص بحرین را می‌خواهیم اگر آنها خواستار حسن همجواری باشند.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه اضافه کرد: ایران خواستار گفت‌وگو با تمامی کشورها و روابط حسنه با آنها است. طرح‌های ما روی میز است و می‌توانند به آن رجوع کرده و قدری از مشکلات فاصله بگیرند.

موسوی درباره برنامه ایران برای شرکت در اجلاس عدم تعهد در باکو ابراز داشت: ایران از اعضای موثر این جنبش است و هموارد در نشست‌های این جنبش شرکت کرده است. خوشحالیم نشست سران در باکو برگزار می‌شود. در حاشیه آن دیدارها و گفت‌وگوهایی با مقامات ارشد کشورهای مختلف از جمله آذربایجان انجام می‌شود. با این حال، هدف اصلی شرکت در اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد است.

وی درباره سفر اردوغان به روسیه و دیدار وی با پوتین در سوچی و نقش ایران در تحولات شمال سوریه بیان کرد: شما این احتمال را بدهید که ایران در برگزاری این نشست‌ها نقش داشته است. ایران از بازیگران فعال در این عرصه است.

** هیچ گونه دسترسی به دانشمند ایرانی بازداشت شده در آمریکا نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به العالم درباره شرایط وخیم جسمی مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی بازداشت شده درآمریکا هم گفت:متاسفانه هیچ گونه دسترسی به ایشان نداریم فقط مطلعیم ایشان شرایط خوبی ندارند. پیام‌های زیادی به طرف آمریکایی دادیم که ایشان از حقوق اولیه برخوردار باشند و این تلاش‌ها از طریق مجاری مختلف در حال پیگری است.

ث

موسوی درباره آخرین تحولات انتخابات افغانستان عنوان کرد: ایران از افغانستان یکپارچه و دولت مستقر و قانونی این کشور حمایت می‌کند و هیچ گونه جهت‌گیری نسبت به گروه‌های این کشور ندارد هرچند معتقد است همه گروه‌های افغانستانی باید در دولت شریک باشند و راه این مسئله، گفت‌وگو و بدون دخالت طرف خارجی است.

پربیننده ترین خبرها