آغاز به کار 18مین اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد امروز در باکو

آغاز به کار 18مین اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد امروز در باکو
جمعه 3 آبان 1398 - 10:04

اجلاس سران گروه جنبش عدم تعهد روز جمعه (امروز ) در باکو آغاز به کار می کند، این هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد(نم) محسوب می شود.

العالم - به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از مسکو، جنبش عدم تعهد در سال 1961 میلادی در بلگراد در پی ظهور جهان دو قطبی و تشکیل دو بلوک نظامی شامل ناتو پیمان ورشو تاسیس شد.

اکنون جنبش عدم تعهد شامل 120 کشور است که از مشارکت در بلوک های نظامی پرهیز کرده اند. هفده کشور و ده سازمان بین المللی در این سازمان ناظر دارند.

در نشست امروز جنبش عدم تعهد در باکو، جمهوری آذربایجان ریاست این گروه را برای سه سال آتی بر عهده خواهد گرفت. روز چهارشنبه نشست جنبش هم در سطح وزرا با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برگزار شد. تاکنون شرکت 158 کشور ور سازمان بین المللی در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در روز جمعه تایید شده است.

قرار است چهار سند مهم در اجلاس باکو شامل "بیانیه باکو"، امضا شود. معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت یک پاراگراف در خصوص مناقشه قره باغ کوهستانی در این سه سند گنجانده شده است.

براساس اعلام وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان درخواست خود را تاکنون برای حضور در اجلاس امروز مطرح نکرده است هر چند ارمنستان عنوان ناظر را در جنبش دارد.

بر اساس این گزارش، روسای جمهور ونزوئلا، ایران، کوبا و ترکمنستان ,بنگلادش و دیگر کشورها قرار است در اجلاس نم در باکو حضور یابند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها