درخواست ائتلاف الفتح برای برخورد با خرابکاران در تظاهرات عراق

درخواست ائتلاف الفتح برای برخورد با خرابکاران در تظاهرات عراق
يکشنبه 5 آبان 1398 - 15:07

ائتلاف الفتح به عنوان دومین فراکسیون بزرگ پارلمان عراق از دولت عراق خواست با قاتلان و خرابکاران در تظاهرات مردمی عراق برخورد قاطعی داشته باشد.

العالم- عراق

ائتلاف الفتح عراق از نخست‌وزیر این کشور خواست با اقدامات خرابکارانه‌ای که در جریان تظاهرات در برخی استان‌های عراق روی می‌دهد، مقابله کند.

به گزارش وبگاه خبری بغداد الیوم، الفتح به عنوان دومین فراکسیون بزرگ پارلمان عراق در بیانیه‌ای تظاهرات مسالمت‌آمیز را حق مشروع و قانونی همه شهروندان خواند و گفت: این تظاهرات باید در مکان‌هایی مشخص و زمان‌هایی معلوم برگزار شود تا دستگاه‌های امنیتی بتوانند مراقب آن باشند، زیرا امنیت شهروندان و حفاظت از منافع عمومی و خصوصی بر هر مسئله دیگری مقدم است.

ائتلاف الفتح در بیانیه‌ای از نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح خواست دستورات مشخص و صریح خود را به دستگاه‌های امنیتی به منظور تأمین و کنترل امنیت در همه مناطق صادر کرده و در برابر همه اقدامات خرابکارانه اعم از سوزاندن، کشتار، غارت و هر کاری که با خواسته‌ها و گام‌های معترضان مسالمت جو در تضاد باشد، بایستد.

ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری، فرمانده سپاه بدر که زیر نظر گروه الحشد الشعبی فعالیت می‌کند، دارای ۴۶ صندلی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق است.

برخورد با خرابکاران بر اساس قانون مبارزه با تروریسم

به گزارش وبگاه خبری الصباح الجدید، فرماندهی عملیات مشترک در عراق هم در بیانیه‌ای خبری اعلام کرد که نیروهای امنیتی با عناصر خرابکار در جریان اعتراضات جاری در این کشور مطابق با قانون تروریسم برخورد خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: در زمانی که این کشور شاهد تظاهرات برای مطالبه حقوق تضمین شده در قانون اساسی عراق است ، برخی از این تظاهرات‌ها سوء استفاده کردند و بدون هیچ گونه وجدانی درصدد کشتن شهروندان و مجروح کردن دیگران و سوزاندن و غارت اموال عمومی و خصوصی برآمدند.

این بیانیه افزود: بر این اساس ، نیروهای امنیتی قهرمان عراق با این عناصر مخرب و جنایتکار کاملاً مطابق با قانون ضد تروریسم برخورد خواهند کرد و این رفتارها را غیرقانونی و جنایتی برمی‌شمرند که باید به شکل میدانی و فوری با آن برخورد شود.

عملیات مشترک عراق با هشدار درباره هر گونه اتفاقی که امنیت شهروندان را به مخاطره اندازد، گفت: با آنهایی که هیچ ارتباطی با معترضان مسالمت‌جو ندارند برخورد قاطعی خواهد شد. ما از تظاهرات‌کنندگان می‌خواهیم از آنها دوری گزینند و اجازه ندهند در صفوفشان قرار گیرند و دستگاه‌های امنیتی شمشیری برنده علیه تروریسم و جنایتکاران خواهد بود.

وزارت کشور عراق هم تاکید کرد که تظاهرات از مسیر خود منحرف شده و برخی برای حمله به اموال عمومی از آن سوء استفاده کرده‌اند .

سرویس مبارزه با تروریسم عراق هم امروز یکشنبه علت استقرار نیروهای خود در بغداد را اعلام کرد.

به گزارش وبگاه خبری بغداد الیوم، نهاد اطلاع رسانی سرویس مبارزه با تروریسم در بیانیه‌ای گفت: به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح و به فرمان رئیس سرویس مبارزه با تروریسم نیروها در برخی مناطق بغداد برای حفظ تاسیسات و اماکن حیاتی و حاکمیتی مستقر شدند تا آن را از آسیب عناصری غیرمنضبط مصون بدارند، چرا که این افراد از مشغول بودن نیروهای امنیتی در حفاظت از تظاهرات و تظاهرات‌کنندگان سوء استفاده می‌کنند.

روز گذشته فرمانده کل نیروهای مسلح دستور داد سرویس مبارزه با تروریسم در خیابان های بغداد مستقر شوند.

معترضان عراقی از ظهر جمعه گذشته، دومین دور از تظاهرات خود در اعتراض به بیکاری، فساد در بین مسئولان و شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی آغاز کرده‌اند. درگیری معترضان با نیروهای امنیتی در برخی از شهرهای عراق مقامات عراقی را مجبور به وضع مقررات منع آمد و شد در هفت استان کرده است. هم‌اکنون استان‌های بصره، ناصریه، ذی‌قار، واسط و میسان از جمله استان‌هایی است که از امشب شاهد اعمال مقررات منع آمد‌وشد است.

روزنامه «الاخبار» لبنان با اشاره به این تظاهرات، به بررسی آن پرداخت و نوشت، در بخشی از این تظاهرات‌ها، شعارهایی برای استعفای دولت عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق سر داده شد؛ شعارهایی که از دید مسئولان امنیتی عراق دور نماند و آنان را به این نتیجه رساند که هدف از چنین شعارهای «کودتای سیاسی» در عراق است.

روزنامه‌ای لبنانی تشریح کرد، آنچه در عراق تحت پوشش اعتراض‌های مردمی در جریان است، طرح کودتایی است که آمریکا، امارات، عربستان و طرف‌هایی در کردستان در آن نقش دارند و دو اتاق عملیات در عراق دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها