تحلیل روز/

حزب الله؛ همنوایی بین امنیت و منافع لبنانی ها

حزب الله؛ همنوایی بین امنیت و منافع لبنانی ها
يکشنبه 5 آبان 1398 - 20:47

سیدحسن نصرالله در دو سخنرانی اخیر خود و با توجه به شرایط بحرانی لبنان، هشدارهای جدی نسبت به وضعیت فساد و نابسامانی وضعیت معیشتی مردم  داد وضعیتی که هزاران نفر را به خیابان ها کشاند و شعار مجازات فاسدان و بازگردانی اموال دولت را سر  دادند.

العالم تحلیل روز

دبیرکل حزب الله لبنان هم چنین نسبت به صحنه های تخریب دولت و درخواست شماری از گروه ها مبنی بر استعفای دولت و تشکیل دولت تکنوکرات و دستهای خارجی که درآینده لبنان نقش خواهند داشت، هشدار داد. نصرالله تلاش کرد پیام هایی ارسال کند که برخی آن را درست درک کرده و محتوایش را فهمیدند، برخی نیز متوجه آن نشدند یا ترجیح دادند آن را نشوند. واقعیت این است که حزب الله در موضع حساسی است از سویی می داند درخواست های مردم واقعی و بر حق است و قابل اصلاح است و از سوی دیگر می داند دستان خارجی شاید در صدد ویران کردن لبنان هستند که هم اکنون به شکل واقعی در تیررس هدف گیری های طائفی گری قرار دارد و شمار زیادی را نیز کنترل می کند.

مشکل جنبش کنونی لبنان این است که بدون رهبر است که این برای هر جنبش یا انقلاب مردمی، بحران بزرگی است و مصیبت این است برخی در صدد عبور از این جنبش و موج سواری هستند تا مسیر را به سوی مسائل پیچیده سیاسی بکشانند و این جنبش مردمی را که دنبال لقمه نانی، دست یافتن برکرامت و مبارزه با فساد و فاسدان بود را منحرف کند و حزب الله از آنجائی که در بدنه دولت است، می تواند حامل درخواسته ها و ضامن اجرایی آن باشد تا از این جنبش برای تخریب و ویرانی سوء استفاده نشود .

بدون شک هدف از هرگونه انحراف در این جنبش، تخریب لبنان است زیرا این کشوربه عنوان یک دولت در برابر اشغالگران صهیونیستی ایستاده است و در صورت بروز آشوب و ویرانی ،نیروهای مقاومت و سلاح مقاومت هدف قرار می گیرد. افرادی که شبکه های کشورهای خلیج فارس را دنبال می کنند، می دانند که آنها با عنوان تلاش برای ایجاد راهکارهای امنیتی برای جنبش در صدد این هستند تا درگیری هایی با مقاومت به وجود بیاورند. آنها هم چنین با این ادعا که می خواهند مسیرها را باز کنند، در صدد هدف قرار دادن سلاح مقاومت هستند. حقیقت این است که کسانی که سلاح مقاومت را حمل می کنند از مردم لبنان هستند ومانند بقیه از قطعی برق و بیکاری و واقعیت های کشنده، رنج می برند.

بنابراین حزب الله در این شرایط می تواند، حامل درخواست ها باشد و با تصویب قوانین؛ ضامن اجرایی اصلاحات بوده و با قدرت سیاسی خود ، پاسخگوی درخواستهای جنبش باشد و افراد حاضر در خیابانها را برای مقابله باهرگونه مخالفت با اجرای اصلاحات از سوی دولت و هم پیمانان یا دشمنان به حامیان خود تبدیل کند.

حزب الله باید مفاد سخنان دبیر کل خود را مستقیما اجرا کند و به اقدامات غیر امنیتی توجه کند یا حامی افرادی باشد که دارای درخواست های واقعی هستند و اجازه ندهد این جنبش به کجراه هایی که لبنان را به ویرانی می کشاند، منحرف شود ودرست زمانی که همه نگاهها به سوی جنوب لبنان و شمال فلسطین است، مقاومت مشغول وضعیت بحرانی داخلی باشد.

فارس الصرفندي ــ رام الله

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها