تحولات شمال سوریه؛ سیاست تجاوزکارانه ترکیه و آرزوی توسعه طلبی

تحولات شمال سوریه؛ سیاست تجاوزکارانه ترکیه و آرزوی توسعه طلبی
پنج‌شنبه 9 آبان 1398 - 22:51

بوی باروت همچنان از لوله توپخانه ترکیه به مشام می رسد و هر قدر که تانکهای ترکیه در عمق خاک سوریه پیشروی می کنند، نقشه گروههای مسلح وابسته به ارتش ترکیه برای اشغال مناطق بیشتری از سوریه بزرگتر می شود، اینها نشانه آن است که موضوع تامین امنیت مرزها فقط بهانه ای برای ترکیه جهت استمرار اشغالگری است چرا که صدای تیر و تفنگ حتی به کرکوک و منابع نفتی عراق رسیده است موضوعی که نشان می دهد طرح ترکیه فراتر از آتش بسی است که اعلام کرده و برای تحقق اهدافی دیگر می کوشد.   

العالم – سوریه

گویا قضا و قدر شمال و شمال شرق سوریه آن است که به خاطر استمرار پیشروی ترکیه در خاک سوریه در قید و بند تفاهم‌های بین المللی باقی بماند آنهم در جنگی که آنکارا در آن هیچ تعهد واقعی به تفاهم خود با روسیه درباره آغاز به کار گشتی های مشترک روسی و ترکی و همچنین توقف عملیاتش در شمال سوریه ندارد، در این میان ترکیه با اعلام این موضوع که نسبت به منویات گروه قسد تردید دارد آن را بهانه ای برای استمرار جنگ و به تعویق انداختن آغاز فعالیت گشتی های مشترک روسی ترکی در عمق 10 کیلومتری مرز سوریه قرار داده است.

از سوی دیگر تشکل موسوم به "ارتش ملی سوریه" که مورد حمایت ترکیه است با حمایت آتشباری توپخانه و جنگنده های نیروهای هوایی ترکیه، به اشغال روستاها و شهرهای سوریه ادامه می دهد و حتی فراتر از آن، در نقاط استقرارش، با ارتش سوریه درگیر شده که این درگیری به آواره شدن گسترده اهالی روستاهای العزیریه، الریحانیه، خربه قراج، الفیصلیه و العبوش در حومه راس العین و تل تمر منجر شده است.

در این میان، برخی از منابع در گفت و گو با شبکه خبری العالم اخبار منتشره درباره عقب نشینی ارتش سوریه از روستای تل تمر را تکذیب کرده و گفتند که ارتش سوریه همچنان در جنوب و غرب این روستا مستقر است و در شمال شرق این منطقه از سیلوهای الاغبیش تا ام الکیف و جاده تل تمر و روستای ابو راسین نیز مجددا استقرار یافته است.

این منابع افزودند که درگیری در روستای تل الورد واقع در شمال تل تمر میان قسد و ارتش ملی سوریه با کمک آتشباری توپهای سنگین و خمپاره اندازهای ترکیه از روستای عنیق الهوی آغاز شد که به کشته و مجروحیت شماری از غیرنظامیان سوری انجامید.

آنان ادامه دادند که هدف ارتش ملی سوریه و ترکها از اشغال این روستا، قطع جاده میان روستاهای ابو راسین و تل تمر بوده تا پایگاهی برای حمله به الدرباسیه و جاده قامشلی – تل تمر باشد که البته این اشغال پس از ورود نیروهای ارتش ترکیه به منطقه درگیری از تل حلف در غرب راس العین برای کمک به گروههای مسلح وابسته به آنکارا انجام شد.

همزمان، ستونهایی از ارتش آمریکا به شکل غیرقانونی، نزدیک مناطق درگیری به حرکت خود ادامه داده و در پایگاه قصرک مستقر شدند تا از انجا راهی مناطق دیگر شوند.

در شرق دیر الزور نیز نیروهای آمریکایی در ایستگاه قطار اطراف شهر هجین مستقر شده و آن را به یک پایگاه جدید برای خود تبدیل کردند.

منابع محلی گفتند که یک ستون از ارتش آمریکا شامل 10 خودروی زرهی و کامیون در این مکان استقرار یافته است.

آنان ادامه دادند که یک ستون دیگر ارتش آمریکا نیز از پایگاه قصرک میان تل تمر و تل بیدر در شمال حسکه به طرف پایگاه خراب عشق حرکت کرده و در آن استقرار یافته اند.

ناظران حوادث شمال سوریه معتقدند که ترکیه برای ادامه دادن به پیشروی خود در سوریه در حال بهانه تراشی است به ویژه پس از آنکه در خطوط تماس با نیروهای سوریه مواجه شد که اصلا آن را به حساب نیاورده بود، و البته باید هماهنگی ارتش سوریه با قسد و حمایت گسترده مردمی از ارتش سوریه را نیز به آن اضافه نمود.

آنان معتقدند ارتش سوریه به آسانی به مرز فرات شرقی خواهد رسید که به بازگشت آوارگان به خانه هایشان خواهد انجامید موضوعی که ارتش ترکیه و گروههای وابسته به آن را به اشغال بیشتر روستاها و شهرهای شمال سوریه سوق خواهد داد تا از آن به عنوان اهرم فشاری علیه دولت سوریه استفاده کرده و با ایجاد زمینه برای ارتش ترکیه و ارتش ملی سوریه برای سلطه بر اراضی بیشتری از این مناطق، منویاتشان را در آینده به این مناطق تحمیل کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها