افشاگری پایگاه خبری العهد لبنان:

جزئیات جدید از تاثیر پول‌های کثیف امارات و عربستان در اعتراضات لبنان/ ردپای یک آمریکایی در تظاهرات

جزئیات جدید از تاثیر پول‌های کثیف امارات و عربستان در اعتراضات لبنان/ ردپای یک آمریکایی در تظاهرات
يکشنبه 12 آبان 1398 - 18:34

امارات روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار به هر نفر از تظاهرات کنندگان اعتراضات اخیر لبنان پرداخت کرده است.

العالم - لبنان

به گزارش پایگاه اینترنتی خبری العهد لبنان، پس از گذشت بیش از یک هفته از آغاز اعتراضات مردم لبنان در خیابان‌ها که از فساد گسترده در این کشور خشمگین هستند، واقعیت‌ها در حال آشکار شدن است و از نظر مالی نیز این اعتراضات مردمی را منابع مشکوکی تأمین می‌کند.

این منابع مالی مشکوک با هدف بهره گیری از حوادثی که در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد از یک جریان سیاسی خاصی حمایت می‌کنند که در خدمت اهداف آنان باشد.

حمایت‌های داوطلبانه از "کودتای فتنه انگیزی" که حزب "نیرو‌های لبنان" تحت پوشش به اصطلاح "انقلاب" علیه ریاست جمهوری و دولت در لبنان، اداره می‌کند، از آن جمله است.

منابع مالی بسیاری وجود دارد که پایگاه اینترنتی العهد لبنان آن را فاش می‌کند. مهمترین این منابع مالی مشکوک، سفارتخانه‌های امارات و عربستان سعودی در لبنان هستند. اطلاعات ویژه‌ای که در اختیار پایگاه خبری العهد است تأیید می‌کند "سفارت امارات در مدیریت تحرکات لبنان و تأمین مالی بخشی از جریان‌های سیاسی نقش دارد.

یک نماینده ویژه از سفارت امارات در بیروت در اتاق فرماندهی اعتراضات کودتاگونه لبنانی که متعلق به "نیرو‌های لبنان" است حضور دارد. این نماینده ویژه، عملیات خود را در بیروت سازماندهی می‌کند و نمایندگانی را هم در اختیار دارد که با معترضان خیابانی هماهنگ هستند و در مناطقی همچون الجبل و الساحل فعالیت می‌کنند.

در مورد هزینه‌های لجستیکی و رسانه‌ای نیز، منابع العهد تأیید کردند سفارت امارات، همه هزینه‌های لجستیکی از جمله حمل و نقل، دستگاه‌های صوتی، تهیه چترها، پرچم‌های لبنانی، چادرها، توالت ها، غذا‌های آماده و آب‌های آشامیدنی را پرداخت کرده است.

همچنین برای هر کس که هر روز در خیابان‌ها حاضر شود تا مسیر‌ها را ببندد، روزانه ۱۰۰ دلار در نظر گرفته شده است و به دختران و پسران جوانی که در چادر‌ها و اطراف آن شب را بگذرانند ۱۵۰ دلار می‌دهند.

در اینجا، شواهدی را تظاهرات کنندگان به ما ارائه داده اند که همین شواهد نیز باعث شده است تظاهرات کنندگان به پشت صحنه تظاهرات مشکوک شوند و دست از اعتراضات خیابانی بردارند.

مهمترین این شواهد عبارتند از: تهیه غذای گرم که به طور منظم در یک زمان خاصی به تعدادی از تظاهرات کنندگان ارائه می‌شود. این غذای گرم با بسته‌ها و جعبه‌هایی در اختیار آنان قرار می‌گیرد البته بر روی جعبه‌های غذای گرم شعار‌های خاصی نوشته شده است. این بدان معنی است که تناقضی در زمینه بسته شدن مسیر‌ها وجود دارد، زیرا مسیر‌ها و جاده‌ها به روی شهروندان لبنانی بسته می‌شود و در سرتاسر این کشور مانع از آمد و شد شهروندان لبنانی برای برآورده ساختن نیاز‌های اصلی آنان از جمله نیاز‌های پزشکی، دارویی، سوخت و سایر موارد می‌شود. اما در عین حال برای حمایت‌های لجستیکی از تظاهرات کنندگان، مسیر‌ها و جاده‌های بسته، به روی کامیون‌های ویژه‌ای که برای تأمین این نیاز‌ها به جریان‌های سیاسی خاصی در حال رفت و آمد است باز می‌شود! سپس نیاز‌های مورد نظر منحصراً به دست تظاهرات کنندگان ویژه‌ای می‌رسد!

تظاهرات کنندگانی که از میدان‌های اعتراضات خارج شده اند و دست از تظاهرات کشیده اند از سوار شدن برخی از سرمایه داران مشهور بر موج اعتراضات و تبدیل آن به مرکب راهوار و رام برای سیاستمداران خاصی همچون سمیر جعجع و سامی الجمیل و دیگران، ابراز نگرانی می‌کنند.

طبق گفته تظاهرات کنندگانی که دست از اعتراضات خیابانی کشیده اند، پول‌های زیادی در خیابان‌ها و میدان‌های اعتراض به برخی‌ها پرداخت می‌شود که سؤالات بسیاری را مطرح می‌کند. برای مثال در مورد هزینه‌های توالت‌های سیار که در برخی از مکان‌ها وجود دارد و سکو‌های بزرگی که نصب می‌شود و گروه‌های موسیقی که در طول ساعت‌های شبانه روز برای ایجاد انگیزه در مردم و ماندن آن‌ها در خیابان ها، می‌نوازند، اموال زیادی صرف می‌شود.

البته امارات در تحریک مشکوک تظاهرات کنندگان لبنانی تنها نیست، زیرا در حالی که امارات مسئولیت هزینه‌های پخش زنده و حقوق کارمندان و اصحاب رسانه‌ای که تظاهرات مردمی را به عنوان "انقلاب" تبلیغ می‌کنند، به عهده دارد؛ شبکه "MTV" از طریق میشل مور رئیس شورای مدیریتی این کانال خواستار افزایش این پرداخت‌ها و از طرف سفارت امارات به این شبکه وعده داده شد که بودجه اضافی نیز پرداخت خواهد شد، و از طرف سفارت عربستان سعودی نیز برای پاکسازی پرونده قضایی میشل مور به ویژه در مورد پرونده تماس‌های غیرقانونی، وعده داده شده است تا به وی در دعوای حقوقی و ادعا‌های مطرح شده علیه او از سوی پدر و برادرانش به وی کمک کند.

از سوی دیگر، شبکه LBC تحت فشار سفارت عربستان سعودی قرار گرفت، اما سفارت امارات پیشنهاد‌ها و وسوسه‌های مالی تحریک آمیزی به آن ارائه داده است. فرایند فشار سفارت سعودی و تطمیع سفارت اماراتی، پیوستن LBC به "انقلاب" و پوشش و پشتیبانی کامل آن از این "انقلاب" است!

ردپای یک آمریکایی

پایگاه اینترنتی خبری العهد لبنان همچنین در گزارشی به رد پای آمریکا در اعتراضات لبنان اشاره کرد و نوشت؛ یک آمریکایی تلاش می‌کند رهبری معترضان لبنانی را در دست بگیرد.

در یک ویدئو که در اینترنت دست به دست شده است مردی آمریکایی مشاهده می‌شود که می‌گوید سرمایه داری مشکل ماست و این مسئله را محکوم می‌کند و معتقد است که باید «آشپزخانه‌های فقیران» را مجهز کرد (مسئله‌ای که از فرهنگ غربی نشأت می‌گیرد، اما ایرادی ندارد) وی در مقابل ساختمانی تاریخی در بیروت صحبت می‌کند که معترضان به آن یورش بردند و از آن به عنوان مکانی برای سخنرانی‌های «آموزشی» به تحصن کنندگان استفاده می‌کنند.

خوشبختانه توانستیم افکار متعفنی را که این مرد آمریکایی از آن‌ها حمایت می‌کرد درک کنیم؛ افکاری که در نهایت باعث شد وی راه حل بزرگ خود را ارائه دهد یعنی تشکیل دولت موازی؛ که البته این راه حل تنشی بزرگ به وجود خواهد آورد و این همان چیزی است که سخنران به دنبالش بود.

مشخص شد کسی که در این فیلم صحبت می‌کرد رابرت گالاگر، شهروند آمریکایی بود که از سال ۲۰۰۷ در لبنان فعالیت می‌کرد و بر خلاف فعالیت گذشته خود در سفارت آمریکا در بیروت، این بار به عنوان استاد تمدن در دانشگاه آمریکایی بیروت مشغول به کار بود. در سال ۲۰۱۵ از تدریس استعفا و مؤسسه موسوم به «یودیمیان» را تأسیس کرد و خودش مدیر این مؤسسه شد.

گالاگر همراه دیوید کانستان و اسپنسر پک که کارشناس یهودی آمریکای امور اقتصادی و حامی اسرائیل است، این مؤسسه را تأسیس کرد. او نوشته‌های بسیاری در جهت منافع سیاست‌های مالی نئولیبرال و سرمایه داری دارد از جمله بازنگری اقتصاد اسرائیل. وظیفه مؤسسه یودیمیان در بیروت فروش طرح‌های اقتصاد سیاسی به دولت‌ها و سازمان‌های سیاسی برای تبلیغ تغییر و رفاه اجتماعی است.

گالاگر سال ۲۰۱۸ میلادی به صربستان سفر کرد و به عنوان عضو پژوهشی افتخاری در دانشگاه بلگراد مشغول فعالیت شد، اما هیچ مدرکی درباره حضور آکادمیک او در صربستان وجود ندارد. بعد از مدتی به بیروت بازگشت و خود را به عنوان «مشاوری امین و مدرس زندگی» معرفی کرد و هدفش هم تأثیر گذاری در درمان اعتیاد بود وی همچنین ادعا کرد مدرک خود را در این خصوص از ادینبورگ دریافت کرده است.

به نظر میرسد گالاگر که در سال ۲۰۱۸ پژوهشگر افتخاری در صربستان بود راه خود را برای اینکه در سال ۲۰۱۹ درمانگر اعتیاد شود باز کرد. وی حساب‌های کاربری خود را در لینکدین فیسبوک به روز رسانی کرد و در اوت ۲۰۱۹ در بیوگرافی خود درجه اش را از استادی به مربی تغییر داد و در نهایت تصادفی به لبنان برگشت تا به لبنانی‌ها آموزش دهد چگونه دولتشان را سرنگون کنند و حکومت موازی تشکیل دهند. آیا این مسئله چیزی را به یاد شما می‌آورد؟

در پایان این گزارش آمده است: شاید لبنانی‌ها بر سر آنچه می‌خواهند به دو دستگی دچار شده باشند، اما اکثر تظاهرات کنندگان از طبقه کارگر هستند و آنچه را که نمی‌خواهند به شما می‌گویم: آن‌ها سیاست اقتصادی نئولیبرال دیگر که یک آمریکایی آن را هدایت کند نمی‌خواهند.

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها