15 نفر در یکی از بزرگ ترین حملات شورشیان در جنوب تایلند کشته شدند

15 نفر در یکی از بزرگ ترین حملات شورشیان در جنوب تایلند کشته شدند
چهارشنبه 15 آبان 1398 - 10:58

منابع نظامی در تایلند اعلام کردند: امروز (چهارشنبه) دستکم 15 نفر در یکی از بزرگترین حملات شورشیان مسلح در جنوب تایلند کشته و چهار نفر دیگر نیز دراین منطقه مجروح شدند.

العالم ـ آسیا

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: شورشیان جدایی طلب در جنوب تایلند در دو مرکز ایست بازرسی در استان یالا درجنوب این کشور اقدام به تیراندازی کردند که در اثر آن تعداد زیادی کشته و مجروح شدند.

سخنگوی ارتش تایلند گزارش داد: اقدام مسلحانه امروز صبح شورشیان مسلمان در جنوب تایلند ، از بزرگترین حملات آنها در سال های اخیر در این منطقه بوده که سبب شده آمار تلفات و مجروحان زیادی داشته باشد.

شورشیان مالایی تبار درجنوب تایلند در 15 سال گذشته همواره با نیروهای نظامی این کشور درگیری داشته اند و طبق گزارش های منتشره از سال 2004 تاکنون تقریبا 7 هزار نفر از مسلمانان در سه ایالت هم مرز تایلند با مالزی در منازعات خشونت بار جدایی طلبانه کشته شده اند.

استان‌های «یالا»، «پاتانی» و «ناراتیوات» به صورت تاریخی بخشی از قلمرو سلطان‌نشین مسلمان شبه جزیره «مالایا» بودند که در سال 1909، تایلند این مناطق را به قلمرو خود اضافه کرد.
گروه‌های پیکارجوی جنوب تایلند اعلام کرده‌اند که برای داشتن کشوری مستقل دراین منطقه فعالیت می‌کنند. مالزی و تایلند در سال های گذشته در تفاهم نامه های مرزی مشترک همواره علیه شورشیان اقدامات امنیتی مختلف را به موقع اجرا گذاشته اند.

پرایوت چان اوچا پیشتر گفته بود که دولتش از طریق وساطت مالزی - همسایه تایلند در جنوب - برای مذاکره با پیکارجویان پیشرفت‌های زیادی کرده است.با این حال یکی از سخنگوی گروه پیکارجویان گفته است که پیشرفت‌ها کند بوده و دولت تایلند مقصر آن است.

تایلند 69 میلیون نفری و مالزی با جمعیت بیش از 31 میلیون نفر از کشورهای عضو اتحادیه «جنوب شرق آسیا» موسوم به «آ سه آن» هستند .

به گزارش ایرنا، جنوب تایلند، منطقه ای با جمعیت اکثریت مسلمان، شامل ایالت های 'یالا'، 'ناراثیوات' ،'پاتانی' و بخشی از سونگخلا، دربیش از یک دهه اخیر همواره شاهد درگیری ها و منازعات جدایی طلبانه گسترده بوده است.

مالزی از شمال با تایلند همسایه است بنابراین وجود یک پایگاه تروریستی در جنوب تایلند امنیت دو کشور را مورد تهدید قرار می دهد.

مذاکرات چند ساله دولت تایلند با شورشیان جنوب این کشور تاکنون به نتیجه نرسیده و این موضوع سبب شده است تا گرایش به رویکردهای افراطی درمنطقه افزایش یابد.

نخستین دور مذاکرات صلح بین دولت تایلند با جدایی طلبان از سال 2013 در دوران دولت 'یینگلوک شیناواترا' نخست وزیر سابق تایلند آغاز شد، اما با وقوع کودتای نظامی در سال 2014 این گفت وگوها ادامه پیدا نکرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها