یک خبر چند خط تحلیل؛

"توئیتر" هم از دست بن سلمان آرام و قرار ندارد!

شنبه 18 آبان 1398 - 16:04

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

  • دادستان آمریکا چند کارمند سابق شبکه اجتماعی توئیتر را متهم کرد که به جاسوسی از حساب‌های کاربری مخالفان برای مقامات ارشد عربستان سعودی می پرداختند، علی آل زباره و احمد المطیری، سعودی تبار و احمد ابو عمو لبنانی الاصل اشخاصی بودند که در این پرونده متهم شدند.

تحلیل:

  • تمام داده ها حاکی از آن است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دستور داده است که مخالفان رژیم آل سعود در همه جای جهان باهدف سرکوب کردنشان، تحت پیگیری قرار بگیرند، محمد بن سلمان به محض تصدی ولیعهدی و برکناری محمد بن نایف پسر عمویش از سمت ولیعهدی عربستان در این مسیر گام برداشت و اقدامات وی موج عظیمی از مخالفت و خشم را در میان سعودی ها و حتی در میان خاندان آل سعود برانگیخت.
  • این پرونده جاسوسی در توئیتر بر اساس آنچه که رسانه های آمریکایی گزارش می دهند، فاش کرد که جاسوس های عربستان از هزاران حساب کاربری در توئیتر بویژه آن دسته از صفحاتی که متعلق به مخالفان رژیم آل سعود بود، جاسوسی می کردند و تا بدانجا که شماره تلفن و ایمیل و دیگر اطلاعات آنها را به دست آورده و به ریاض ارسال می کردند.
  • روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد "بدر العساکر" مشاور ولیعهد عربستان کسی بود که این جاسوس هارا در توئیتر استخدام کرد و آنها برای محمد بن سلمان جاسوسی می کردند.
  • با افشای این پرونده، حالتی از ارعاب و وحشت در میان مخالفان سعودی سایه انداخته است بویژه پس از قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه و مخالفان و منتقدان سعودی احساس می کنند فضای توئتر برایشان بسیار ناامن شده است.
  • یک مسئله جالب توجه این است که تصاویری از المطیری یکی از جاسوس های مذکور در رسانه ها منتشر شده است که در کنار ملک سلمان و محمد بن سلمان ایستاده و عکس گرفته است و همین امر میزان عمق ارتباط وی با پادشاه و ولیعهد عربستان را نشان می دهد و بیانگر آن است که عملیات جاسوسی با نظارت محمد بن سلمان انجام می گرفته است.
  • مسئله جالب توجه دیگر این است که آل زباره و المطیری توانستند از آمریکا خارج شوند و بدون هیچ مانعی به ریاض بازگشتند و همین مسئله بیانگر حمایت دستگاه ترامپ از ولیعهد عربستان است به رغم تمام جنایاتی که وی علیه مخالفان و منتقدان سعودی در داخل و خارج عربستان انجام می دهد.

پربیننده ترین خبرها