تحلیلگر آمریکایی تشریح کرد؛ افول سلطه آمریکا بر منطقه و شتاب شکل‌گیری «خاورمیانه نوین» /ایران و عربستان به دنبال کاهش خصومت دوجانبه

تحلیلگر آمریکایی تشریح کرد؛ افول سلطه آمریکا بر منطقه و شتاب شکل‌گیری «خاورمیانه نوین» /ایران و عربستان به دنبال کاهش خصومت دوجانبه
يکشنبه 19 آبان 1398 - 17:50

تحلیلگر اندیشکده‌ آمریکایی معتقد است پدیده شکل‌گیری «خاورمیانه نوین» شتاب گرفته و عواملی چون «حمله ترکیه به سوریه و حمله به تاسیسات نفتی عربستان» را شتاب‌ دهنده‌های شکل‌گیری این پدیده عنوان کرده است.

العالم ـ آمریکا

«کان هالینان» (Conn Hallinan) مقاله‌نویس اندیشکده «فارن پالیسی این فوکس» در این رابطه خاطرنشان کرده، گرچه حمله ترکیه به شمال سوریه در صدر اخبار نشسته است اما شاید خبر مهمتر آن باشد که نقش‌آفرینان اصلی منطقه در فکر تجدید برخی همکاری‌های دیرینه هستند. سعودی‌ها و ایرانی‌ها پس از سال‌ها رقابت تلخ به فکر آنند که چگونه می‌توان خصومت دوجانبه را کاهش داد. شورای همکاری شیخ‌نشینان خلیج‌فارس نیز رو به فروپاشی است زیرا کنترل عربستان بر آن رو به کاهش بوده و به نظر می‌آید که سلطه پیشین واشنگتن بر منطقه نیز رو به افول باشد.

گرچه برخی از این تحولات دیرینه بوده و سابقه آن به پیش از حوادث پهپادی و موشکی اخیر باز می‌گردد که نیمی از تولید نفت عربستان را از مدار خارج کرد اما ضربه دوگانه «حمله ترکیه به سوریه و حمله به تاسیسات نفتی عربستان»، به این تغییرات شتاب داده است.

به گزارش ایرنا، این تحلیلگر آمریکایی اضافه کرد، خاورمیانه‌ای که از دل بحران کنونی برخیزد، بسیار متفاوت از منطقه پیش از این دو رخداد خواهد بود.
به نوشته او، جنگ یمن پایان می‌یابد و ایران دستکم تا حدی از محاصره سیاسی و اقتصادی تحمیل شده از سوی آمریکا، اسرائیل و عربستان، خلاص می‌شود؛ جنگ داخلی سوریه نیز فروکش خواهد کرد. همچنین آمریکا که از سال ۱۹۴۵ خاورمیانه را در قبضه خود داشته، در کنار چین، روسیه، هند و اتحادیه اروپا به یکی از چندین بازیگر سیاسی تبدیل خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها