تحلیل روز/

بحرانی شدن شمال سوریه و ادامه تحرکات امریکا؛ آیا ادلب فراموش شده است؟

بحرانی شدن شمال سوریه و ادامه تحرکات امریکا؛ آیا ادلب فراموش شده است؟
يکشنبه 19 آبان 1398 - 19:26

وضعیت میدانی سوریه در حال بحرانی تر شدن است به گونه ای که روز گذشته، درگیری های خشونت آمیزی میان یگان های ارتش سوریه از یک سو و نیروهای ارتش ترکیه و گروههای مسلح تحت حمایت آن ها از سوی دیگر درگرفت که ارتش سوریه توانست منطقه ام شعیفه در ریف راس العین  را آزاد کند.

العالم - تحلیل روز

اکنون امریکا در حال موضع گیری جدید است و نیروهای خود را که در جریان عملیات "چشمه صلح " ترکیه و پیش از این عملیات ترک کرده بود، به 6 پایگاه بازگرداند. پس سرنوشت سوریه چه خواهد شد؟

گفتنی است گرفتن منطقه ام شعیفه اتفاقی نبود بلکه پس از بحرانی شدن مرزهای سوریه و ترکیه و اقدامات خطرناک ترکیه ومسلحان مزدور آنان در حمله به "دو روستای ام الکیف از توابع تل تمر و دلداره در اطراف ناحیه ابوراسین" وبمباران و شلیک سنگین توپخانه ای ، ارتش سوریه این منطقه را باز پس گرفت.

این صحنه به درگیری های خشونت آمیزی با ارتش سوریه و کشته شدن بیش از 12 مسلح مزدور ترکیه و زخمی شدن 8 نفر از نیروهای ارتش سوریه منجر شد.

جدیت و شدت تحرکات سوریه، اردوغان را نگران کرد و وی را واداشت تا نگرانی خود را در یک تماس تلفنی با پوتین همتای روسی خود مطرح کرده و ازآن شکایت کند اما دو طرف در پایان این مکالمه یادآور شدند که روابط دو کشور با قرارداد موشکی اس 400 ، پروژه خط لوله گاز "سیل ترکیه" و نیروگاه هسته ای آک کیو؛ دارای ابعاد استراتژیکی عمیق تری است

مقامات سوریه به خوبی از اوضاع اطلاع دارند به گونه ای که در صدد پایان دادن به توافقات و تحمیل صحنه نظامی بر اساس واقعیت ها هستند به ویژه در مسائل مربوط به ادلب که به دلیل ضرورت های تقسیم قدرت هم اکنون وارد قالب تفاهمات منطقه ای و بین المللی شده است از همین جا می توان به موضع روسیه و ایران که می توان بدان نام " آرامش استراتژیکی " داد، پی برد زیرا حد و مرز تحرکات ترکیه را در سوریه تعیین می کند و انکارا را در پایان راه چه از طریق شریک روسی خود یا همسایه ایرانی به سوی ترکیه سوق می دهد اما نقشه سیاسی هنوز با خرابکار آمریکائی که پس از عقب نشینی تاکتیکی گذشته، به سوریه پناه برد، در تضاد است زیرا آمریکا دیروز نیروهای خود را در 6 پایگاه و مراکز نظامی الحسکه و الرقه مستقر کرد و خبرها نیز حاکی از آغاز ساخت دو پایگاه در دیرالزور توسط ارتش امریکا و اعزام حدود 250 تا 300 سرباز و هم چنین ارسال استحکامات، وسائل نقلیه زرهی و موشک اندازهاست.

بازگشت امریکا غیرقابل پیش بینی نبود (آنگونه که دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا تظاهر می کرد) و کاملا مشخص است هدف آمریکا غارت نفت سوریه با همدستی شبه نظامیان کرد است، زیرا ارتش آمریکا گشتی هایی را در مناطق چاه های نفت تحت سیطره (ی پ گ / پ ک ک) گماشته است.

به دنبال این بازگشت، دمشق و هم پیمانانش درصدد این هستند تا هرچه زودتر ترکیه را تحت فشار قرار دهند تا تکلیف ادلب زودتر تعیین و از حالت جزر و مد خارج شده و انتظار طرف های بین المللی و منطقه ای از آن برای دست یافتن بر توافق و رسیدن به اهداف خود در سوریه به پایان برسد، به ویژه که وضعیت نظامی هم اکنون در شمال سوریه، ادلب و ریف ادلب و پس از سیطره بر شهر استراتژیک خان شیخون مناسب تر شده است. همه این حوادث موجب شده تا با پرونده ادلب برخورد جدیدی شود و به دمشق اجازه می دهد بر اساس استراتژی محکمی به سوی آزادسازی این شهر پیش برود. زیرا بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در جدیدترین مصاحبه های خود تاکید کرده ،اگر راهکارهای مختلف سیاسی به نتیجه نرسد، سوریه به گزینه جنگ روی خواهد آورد و گزینه دیگری وجود ندارد.

علاء الحلبي

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها