کلانتری در گفتگو با العالم مطرح کرد؛

ساختن جزایر مصنوعی باعث بر هم خوردن محیط زیست خلیج فارس می شود/ ارتباطات کشورهای منطقه در بخش محیط زیست کاهش یافته است/ جزئیات صادرات خاک ایران به خارج

ساختن جزایر مصنوعی باعث بر هم خوردن محیط زیست خلیج فارس می شود/ ارتباطات کشورهای منطقه در بخش محیط زیست کاهش یافته است/ جزئیات صادرات خاک ایران به خارج
يکشنبه 19 آبان 1398 - 22:34

معاون رئیس جمهور گفت: به علت مشکلات سیاسی، ارتباطات کشورهای منطقه در بخش محیط زیست هم بسیار کاهش یافته است. حتی برخی کشورها شروع کرده اند به تجاوز به خلیج فارس و ساختن جزایر مصنوعی که این اقدام باعث بر هم خوردن محیط زیست خلیج فارس می شود.

العالم _ ایران

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفتگو با شبکه العالم، با بیان اینکه محیط زیست ایران با چالش های زیادی روبه رو است گفت: در محیط طبیعی به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک و بارش کشور که کمتر از یک سوم متوسط جهان است با کم ابی مواجه هستیم که این موضوع بر بسیاری از بخش ها نیز تاثیر منفی گذاشته است.

وی افزود: آلودگی هوای کلان شهرها، پسماندها و فشار بر منابع آبی، موضوعات مهم محیط زیستی است که تبعات آن جامعه را درگیر کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: سیاست های کلان و افزایش آگاهی های عمومی به حفظ محیط زیست کمک می کند.

کلانتری ادامه داد: ما در حد نیاز کشور پتانسیل تولید نداریم از همین رو باید برای افزایش تولید تلاش کنیم اما نکته مهم این موضوع این است که این تولید باید پایدار باشد تا به محیط زیست لطمه ای وارد نکند.

وی درخصوص فشار بیش از حد به طبیعت دربخش تولیدات کشاورزی نیز گفت: تولید باید پایدار بوده و توجیه اقتصادی داشته باشد، محیط زیست را از بین نبرد و حقوق نسل های بعد را هم پایمال نکند. اگر این موارد را در نظرنگیریم می توانیم برای مدت کوتاهی در حد 5 تا 10 سال خودکفا شویم اما اگر این موارد را درنظر بگیریم باید درحد پتانسیل موجود، تولید کنیم نه به هر قیمتی بخواهیم این کار را انجام دهیم چرا که در این صورت محیط زیست به هم خواهد ریخت و حقوق نسل های بعد از بین خواهد رفت که این مساله در راستای توسعه پایدارنیست.

کلانتری در خصوص منشاء گردوغبارهای کشور و این که گفته می شود بخشی از این مشکل ناشی از تولید نفت است، خاطرنشان کرد: نفت دراین خصوص نقشی ندارد چراکه حد اکثردو هزار هکتار درگیر استحصال نفت است و اصولا مرکز غبار نیست بلکه منابع تولید گرد وغبار کشور بیشتر منشاء های خارجی و در برخی موارد نیز منشاء داخلی دارد. عمده غبارهای کشور در 7 ماه سال منشا خارجی دارد که از سودان، عربستان، عراق و سوریه به سمت ایران می آید در 5 ماه آخر سال نیز منشاء غبارها داخلی است که علت آن نیز نه برداشت نفت بلکه به خاطر ساخت سدها، نرسیدن آب به دشت ها و در نتیجه کم شدن پوشش گیاهی در دشت ها و عدم رعایت حقابه زیست محیطی که آب از رودخانه ها به تاتلاق ها و تالاب ها نرسیده و آنها خشک شده اند، از سویی چرای بیش از حد احشام نیز عامل دیگر ایجاد گرد وغبار داخلی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در باره مساله سد سازی های بی رویه گفت: سد سازی هایی که در راستای توسعه پایدار است حتما به نفع کشور است اما آن بخش از سد سازی هایی که سیاست های توسعه پایدار را رعایت نمی کنند بی شک زیان بار است. در سد سازی حتما باید حقابه طبیعت لحاظ و پرداخت شود. ما باید حقابه های طبیعت را به آن بدهیم. طبق قانون تالاب ها ما باید این اقدام را به ثمر برسانیم به طور مثال در سد زاینده رود تفاهم کردیم که سالانه 70 میلیون متر مکعب آب باید از سد رها شود و به تالاب گاوخونی برسد در خصوص سایر سدها نیز این سیاست دنبال خواهد شد.

وی درخصوص مساله صادرات خاک ایران به خارج نیز گفت: آن طور که رسانه ها درباره صادرات خاک زراعی کشور جوسازی کرده اند، این مساله واقعیت ندارد بلکه صادرات خاک کشور در بخش خاک های صنعتی صورت می گیرد. اما بحث فرسایش خاک در کشور مساله مهمی است به طوری که طبق گزارشات موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع، سالیانه به طورمتوسط 16 تن فرسایش خاک در هکتار صورت می گیرد یعنی سالیانه 7 دهم میلیمتر فرسایش خاک، درحالی که تولید خاک کشور در سال متوسط 3صدم میلیمتر است یعنی بیش از 20 برابر خاکی که تولید می شود در سال فرسوده می شود که حتما باید راهکارهای مقابله با این مساله دنبال و از وقوع آن جلوگیری شود.

کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به مشکل ریزگردها و خیزش گرد و خاک در مناطق مرزی با عراق اشاره کرد و افزود: آمادگی داریم درخصوص رفع معضل فرسایش خاک در عراق با این کشور همکاری کنیم اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که سدسازی هایی در ترکیه انجام شده که حدود 50 میلیارد متر مکعب آب به این علت مهار و این موضوع باعث ایجاد بیابان هایی در عراق شده است.
وی گفت: با توجه به اینکه جریان باد از غرب به شرق است، گرد و خاک ناشی از این موضوع وارد کشور ما نیز می شود و مشکلاتی را به وجود می آورد.

کلانتری تصریح کرد ضروری است نشست های سه جانبه با حضور نمایندگانی از سه کشور ترکیه، عراق و ایران برگزار و درخصوص تعیین حقابه ها و رفع مشکل گرد و خاک بررسی ها و رایزنی های لازم صورت پذیرد.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مشکلات زیست محیطی موجود در خلیج فارس گفت: برداشت منابع نفتی و گازی و آلودگیهای ناشی از آن، برداشت آب دریا و برگرداندن نمک به آن و گرم شدن زمین و خلیج فارس که منجر به از بین رفتن مرجان های دریا می شود از جمله مسائل زیست محیطی است که در خلیج فارس با آنها مواجه هستیم.

وی افزود: متاسفانه به علت مشکلات سیاسی، ارتباطات کشورهای منطقه در بخش محیط زیست هم بسیار کاهش یافته است. حتی برخی کشورها شروع کرده اند به تجاوز به خلیج فارس و ساختن جزایر مصنوعی که این اقدام باعث بر هم خوردن محیط زیست خلیج فارس می شود. در این خصوص، کشورهای منطقه و اطراف خلیج فارس باید با برگزاری نشست های مشترک و تصمیمات جمعی مشکلات زیست محیطی موجود در خلیج فارس را تا حد امکان کاهش دهند.

کلانتری همچنین گفت: اگر همکاری های هسته ای ادامه می یافت و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای توسعه می یافت، به کاهش آلودگی هوا هم کمک می کرد چرا که استفاده از سوختهای فسیلی کاهش می یافت. اما در شرایط کنونی استفاده زیاد از سوختهای فسیلی باعث کاهش کیفیت هوا بویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی کشور می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طبق معاهده پاریس که هنوز به تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی نرسیده ما موظفیم که در شرایط تحریم 4 درصد میزان تولید کربن در کشور را کاهش دهیم و در شرایطی که تحریم ها برداشته شود باید 12 درصد تولید کربن را کاهش دهیم. ما در حالیکه هنوز الحاق ایران به کنوانسیون پاریس را بطور کامل تصویب نکرده ایم، بیش از 4 درصد تولید کربن را کاهش داده ایم. رهبر معظم انقلاب در این خصوص بیش از آنچه معاهده پاریس برای ما تکلیف کرده، دولت را موظف به اجرای این موضوع کرده است. ما باید بر اساس دستور رهبری تا سال 2030 بیش از 700 میلیون تن تولید کربن را در کشور کاهش دهیم در حالیکه تعهدات ما در قالب معاهدات بین المللی، در حالت تحریم، کاهش 72 میلیون تنی و در شرایط غیر تحریمی کاهش 216 میلیون تنی تولید کربن تعیین شده است. اینکه عده ای می گویند پذیرش توافق پاریس با عث توقف توسعه صنعتی کشور می شود، حرف غیر علمی است و درست نیست.

پربیننده ترین خبرها