تسهیل ورود دلار به لبنان برای کاهش مشکلات اقتصادی

تسهیل ورود دلار به لبنان برای کاهش مشکلات اقتصادی
دوشنبه 20 آبان 1398 - 16:43

رئیس بانک مرکزی لبنان با اشاره به مشکلات اقتصادی حاصل از مراحل متعدد و طولانی مدت خلأ سیاسی در این کشور گفت: در تلاش برای تسهیل ورود دلار به کشور هستیم.

العالم ـ لبنان

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، ریاض سلامه روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی افزود: ما مراحل اقتصادی و سیاسی متعددی را پشت سرگذاشته ایم و توانستیم نرخ ارز ملی را حفظ کنیم.

رئیس بانک مرکزی لبنان یادآور شد: از سال ۲۰۱۵ میلادی لبنان شاهد تحریم هایی بوده است که بر چرخش پولی و نقدینگی کشور تاثیر گذاشته است اما بانک مرکزی با اتخاذ تدابیر لازم تلاش کرده ثبات مالی را در کشور حفظ کند.

سلامه تصریح کرد: نبود دولت در طولانی مدت و استعفای دو سال پیش سعد حریری در عربستان و نیز موارد متعدد تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی، اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داد و موجب شد در سال ۲۰۱۸ با کسر بودجه قابل ملاحظه ای روبه رو شویم و علاوه بر این گزارش های منفی اقتصادی بین المللی و نیز شایعه پراکنی از سوی برخی افراد با اهداف منفی، باعث ایجاد فضایی از بی اعتمادی نسبت به لبنان شد.

وی ادامه داد: در این شرایط بانک مرکزی در تلاش برای ایفای نقش قانونی مبتنی بر حفظ نرخ ارز ملی به عنوان ابزار تضمین رشد اقتصادی و ثبات اجتماعی بوده است.

رئیس بانک مرکزی لبنان با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۹ به صفر رسید و در نتیجه بیکاری افزایش یافت، گفت: این وضعیت قشر گسترده ای از جامعه لبنان را تحت تاثیر قرار داد که نتیجه آن را در بروز مشکلات مردم در بازپرداخت وام های مسکن شاهد بودیم و از بانک ها در خواست کردیم تا در خصوص وام های مسکن انعطاف نشان دهند.

سلامه با اشاره به اینکه اقتصاد لبنان مبتنی بر دلار است، تاکید کرد کمبود ارز مشکلاتی را در کشور به وجود آورده است و در سه ماه اخیر به اندازه سه سال گذشته لیره لبنانی از بانک ها برداشت شد که این اقدام بر وضعیت دلار در کشور تاثیر گذاشت.

وی گفت: در این شرایط استثنایی به دنبال حفظ ثبات لیره هستیم و بر این اساس تدابیری برای حفظ سپرده گذاری ها اتخاذ کردیم و اکنون در تلاش برای افزایش اعتماد سازی هستیم تا بتوانیم ورود ارز به کشور را تسهیل کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که دلیل اجرای سیاست آمریکا در اقتصاد کشور چیست؟ گفت" من سیاستی را که به نفع لبنان است اجرا می کنم و منافع کشور برای من یک اصل است و بانک مرکزی نیز تلاش می کند در شرایط دشوار منطقه ای از کشور حمایت کند.
به گزارش ایرنا، اظهارات رئیس بانک مرکزی لبنان در حالی است که بسیاری از جایگاه های سوخت در بیروت پایتخت لبنان از چند روز پیش به دلیل تمام شدن ذخیره سوخت، تعطیل شده اند و مالکان آنها دلیل این وضعیت را اینگونه عنوان کردند که سوخت با دلار وارد می شود و با لیره به فروش می رسد و در وضعیت موجود بسیاری از وارد کنندگان با مشکل روبه رو شده اند و در نتیجه با کمبود سوخت و تعطیلی پمپ بنزین ها روبه رو شده ایم.

لبنان از سه هفته پیش صحنه تظاهرات در اعتراض به مشکلات اقتصادی و مالی است و تحصن مقابل بانک مرکزی در بیروت و شعب مختلف بانک ها در سایر شهرهای لبنان، یکی از مهم ترین محل های اعتراضات مردم بوده است.

پربیننده ترین خبرها