تحلیل روز/

رژیم اشغالگر صهیونیستی بحران انتخاباتی یا بحران هویتی!

رژیم اشغالگر صهیونیستی بحران انتخاباتی یا بحران هویتی!
سه شنبه 21 آبان 1398 - 12:45

لیبرمن که خود را به عنوان رهبر جدید رژیم صهیونیستی معرفی می کند؛ با ادامه بحران در رژیم صهیونیستی، در صدد نجات دولت خود از بحرانی است که برای این رژیم بی سابقه بوده است .

العالم فلسطین اشغالی

برای اولین بار و پس از 25 سال از پی گیری امور رژیم صهیونیستی که چند سال از آن را نیز در بازداشت بودم و فرصت خوبی برای مطالعه شرایط این رژیم از داخل بود، می توانم بگویم امروز اسرائیل با بزرگترین بحران حکومتی روبرو است سخن ما درباره بحران هویت گم شده است که خود عوامل مختلفی دارد.

لیبرمن آگاهانه یا ناآگاهانه، انگشتش را بر نقطه حساسی گذاشته و از نتانیاهو خواسته تا از راستگرایان مذهبی دست بردارد و ائتلاف دولتی بدون افراد متدین تشکیل دهد. لیبرمن پیش از این پیشنهاد، نتانیاهو را متهم کرده بود به اینکه در صدد تشکیل دولتی مذهبی است که در هر صورت وی آن را نخواهد پذیرفت و همان روز نیز تاکید کرده بود اسرائیل باید لائیک بماند در غیر این صورت افراد مذهبی آن را ویران خواهند کرد.

"سائر لبید" شریک جانتس از حزب آبی سفید نیز قائل به این نظریه است این شخصیت لائیک میانه رو نیز معتقد است با افراد مذهبی بیشتر از فلسطینیان دشمنی دارد و حتی آمادگی مذاکره با فلسطینیان را دارد اما با افراد مذهبی یهودی حاضر به گفت وگو نیست از همین رو می توان به بحران هویت آن ها پی برد.

آیا رژیم اشغالگر صهیونیستی، مذهبی است یا لائیک ؟ نسل های جدید در رژیم صهیونیستی هویت خود را گم کرده اند و دیگر نمی توانند هویت خود را تشخیص دهند زیرا از سویی برخی می گویند دولتشان لائیک است و دین باید در کنست و دیوارالمبکی باقی بماند و وظیفه خاخام ها نیز به عقد ازدواج و نظارت بر کشتار حیوانات و حلال بودن غذاها و دادن شهادت کاشیر یعنی حلال کردن خوراکی های وارداتی منحصر می شود.

از سوی دیگر این نسل شاهد قدرتنمایی افراد متدین در بدنه حکومت بوده و تعیین روش های تدریس در مدارس و مدیریت تقریبا دائمی وزرات کشور بر عهده دارند و معتقدند بازارهای قدس و تل آویو روزهای شنبه تعطیل باشد و کسی جرات اعتراض ندارد راهها را می بندند و به بهانه پایبندی به شعائر روز شنبه ،منع آمد و شد در خیابان های قدس اعلام می کنند.

همه این مسائل ، بحرانی هویتی را در ساکنان رژیم صهیونیستی ایجاد کرده زیرا در یک لحظه می داند موسس رژیم اشغالگر،آن بر اساس اصول لائیک ها بنا کرده است . زیرا هرتزل ، حاییم وایزمان و بن گوریون و دیگران متدین نبودند بلکه برعکس چپ گرایانی مخالف با دین بودند از سوی دیگر شاهد نفوذ دین در مراکز سیاسی و اجتماعی هستند بنابراین بحران رژیم صهیونیستی بحرانی هویتی است که در بحران دولت جدید بروز یافته که لائیک ها با شراکت با افراد مذهبی که در صدد تغییر دادن ظاهر دولت هستند مخالف هستند و افراد مذهبی نیز تمایلی به شراکت و همکاری با کافران یهودی ندارند.

فارس الصرفندي

پربیننده ترین خبرها