وزیر کشور فرانسه: برهم زنندگان نظم عمومی "ارازل و اوباش" هستند

وزیر کشور فرانسه: برهم زنندگان نظم عمومی
يکشنبه 26 آبان 1398 - 19:10

وزیر کشور فرانسه  روز یکشنبه گفت: افرادی که روز گذشته (شنبه) با اقدمات خود دست به خشونت و تخریب اموال عمومی زدند "ارازل و اوباش" هستند.

العالم ـ اروپا

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس انفو ، "کریستف کاستنر" در نخستین واکنش به حرکت روز گذشته جلیقه زردها در سالگرد تاسیس این جنبش اعتراض آمیز گفت: به جز معترضان و تظاهرکنندگان ، آنچه که دیروز دیدیم، اقداماتی از جانی افراد اوباش و ارازل بود که سبک مغز هستند.

وزیر کشور فرانسه با بیان این مطلب که نیروهای امنیتی به شدت با اوباش و ارازل در تجمعات مردمی برخورد می کنند، شمار بازداشت شدگان را دویست و ۶۴ نفر اعلام کرد که یکصد و ۱۳ نفر آنها فقط در پاریس بازداشت شده اند.

شماری از معترضانی که روز شنبه در سالگرد تشکیل جنبش جلیقه‌ زردهای فرانسه به خیابان‌ ها آمده بودند در پاریس با پلیس درگیر شدند ، سطل‌ های زباله و چند دستگاه خودرو را به آتش کشیدند، شیشه‌های ایستگاه‌ های اتوبوس را شکستند و اموال عمومی را تخریب کردند.

این تظاهرات در بسیاری از شهرهای پاریس، لیون، مارسی و سراسر این کشور برگزار شد.

در روزهای گذشته فراخوان‌ های بسیاری برای برگزاری تظاهرات در شبکه‌ های اجتماعی اعلام شد و به دنبال آن هزاران نفر در شهرهای مختلف پاریس در نخستین سالگرد جنبش جلیقه زردها به خیابان ها آمدند و بار دیگر نسبت به سیاست های اقتصادی امانوئل مکرون رئیس جمهوری کشورشان اعتراض کردند.

حتی یک روز بعد از اقدام اعتراضی مردم فرانسه، حضور سنگین پلیس در خیابان های مرکزی شهر پاریس به خوبی مشاهده می شود.

جنبش اعتراضی علیه نظام سرمایه‌ داری در فرانسه و سیاست‌ های دولت «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور روز گذشته به یک سالگی خود رسید؛ جنبشی که با حدود ۲۸۲ هزار نفر در ۱۷ نوامبر سال میلادی گذشته آغاز شد و هنوز به حیات خود ادامه می‌دهد.
معترضان جلیقه‌ زرد این هفته در تلاش هستند تا به دولت نشان دهند همچنان می‌توانند در نخستین سالگرد جنبش، از آن پشتیبانی کنند. تعداد شرکت‌ کنندگان در اعتراض‌ ها و میزان خشونت در ماه‌ های اخیر از اوج جنبش به این سمت به شدت کاهش یافته است. بیش از ۲۰۰ مورد تظاهرات پیش‌ بینی شده است که مقام‌های انتظار دارند هزاران نفر از مردم در پایتخت تجمع کنند.

به گزارش ایرنا، جنبش جلیقه زردها در فرانسه، در سال گذشته در پی یک فراخوان گسترده اینترنتی آغاز شد، شمار معترضان در نخستین روز اعتراض در سال گذشته ۲۸۲ هزار نفر برآورد شد، آماری که دیگر هرگز تکرار نشد. اعتراض‌ها رفته‌رفته در روز شنبه هر هفته در پاریس و شهرهای کوچک و بزرگ فرانسه برگزار شد و از خواست حذف مالیات بر سوخت به مطالباتی بزرگ‌تر مانند استعفای دولت و حتی اعلام پایان جمهوری پنجم رسید.

رئیس جمهوری فرانسه با عقب‌ نشینی در برابر معترضان از اعمال اصلاحات اقتصادی مورد نظر دولت شامل طرح افزایش مالیات بر سوخت دست برداشت و ماهانه ۱۰۰ یورو بر مبلغ دستمزد حداقلی در کشور اضافه کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها